Filip Waal og Gudmundur Ebenezer

I Bergen har en gruppe psykologer kastet seg på trenden med tjenester over internett. Målet er at det skal bli lettere å få psykologtjenester i Norge. Med på laget har de fått med seg den nyansatte markedssjefen, 22 år gamle Filip Waal. I tillegg til å være markedssjef i den ferske gründerbedriften Lifekeys er Filip også student på Høyskolen Kristiania. 

Fikk jobb ved å være aktiv i studentmiljøet

Portrettbilde Filip Waal
Filip Waal – 22 år gammel og allerede markedssjef. Foto: Oda Halvorsen

Filip fikk prestisjejobb, mens han studerte Bachelor i markedsføring og salgsledelse.

Les om Bachelor i markedsføring og salgsledelse her!

Filip forteller at han ble kontaktet på telefon en dag. Da ble han spurt ”Er du webansvarlig i Bergen Student-TV”.

– Det første som slo meg var ”å nei, hva er galt nå...”, forteller den unge markedssjefen. 

Det viste seg at den telefonsamtalen var starten på Lifekeys-reisen til Filip. Han forklarer at han strengt talt fikk jobben ved å være aktiv i studentmiljøet i Bergen.

Ikke alle problemer er en diagnose og enkelte pasienter trenger bare noen få timer og enkle innspill på det de sliter med.

Gjør psykologtjenester mer tilgjengelige

Filip forteller at Lifekeys ønsker å gjøre psykologtjenester mer tilgjengelig gjennom videosamtaler. Noe som også gjør Lifekeys-konsept nytenkende er at man ikke må ha en rekommandasjon fra en fastlege for å få time. Filip mener at dersom man øker tilgjengeligheten for folk som trenger hjelp, bedres også folkehelsen. 

– Ikke alle problemer er en diagnose og enkelte pasienter trenger bare noen få timer og enkle innspill på det de sliter med.

Få liknede tjenester i Norge 

Selve idéen bak Lifekeys kom fra daglig leder, Gudmundur Ebenezer, som har jobbet med denne idéen de siste årene. De har hentet inspirasjon fra ulike tjenester, både i Norge og i utlandet. Daglig leder er selv utdannet og jobber som psykolog – og har tidligere erfaringer fra det offentlige.

– Vi har tatt styrkene og svakhetene fra begge sektorene og utviklet, det vi mener, er et nyskapende og genialt produkt, forklarer Filip.

Filip er markedssjef i Lifekeys.

Sjekk ut Lifekeys her!

En reklamenerd

Valgfaget Reklame og visuell kommunikasjon, trekker Filip frem som et fag han har satt stor pris på under utdanningen ved Høyskolen Krisiania. Valgfaget var spesielt nyttig, da han fikk anvendt det han lærte på skolebenken i sin nye stilling som Markedssjef. 

– I fremtiden håper jeg at jeg får jobbe i et kreativt yrke. Jeg ønsker å lage, utvikle og design reklame. Være litt hands-on. Til og med særemnet mitt på videregående handlet om reklamehistorie – så du kan si jeg er en liten reklamenerd.

En typisk hverdag som gründer

– Hektisk og lite søvn, er ordene Filip bruker for å beskrive en typisk hverdag som gründer.

Han forklarer at det er utfordrende å holde karakterene oppe, samtidig som man skal være tilgjengelig for ansatte og ikke minst være mentalt til stede for familie og venner.

– Jeg har blitt flinkere på å konsentrere meg om en ting av gangen. Det er noe man bare må gjøre, eller så går det ikke. Når man er på skole, er man på skole – og da må jobben vente. Selv om det er NRK som ringer.

Faktaboks:

  • Navn
    Filip Waal
  • Alder
    22 år
  • Kommer fra
    Nittedal, Akershus
  • Studerer
    Bachelor i Markedsføring og salgledelse i Bergen