Pulitzer-vinner underviser på Digital innholdsproduksjon
New Zealandske Melanie Burford er en prisvinnende fotograf som har fått anerkjennelse over hele verden for sitt arbeid. Høsten 2019 kom studiet Digital innholdsproduksjon til Bergen, og da med Melanie bak roret.
Melanie begynte å jobbe som fotograf i «Ashburton Guardian» da hun var 19 år, hvor hun fikk pris som beste juniorfotograf. Senere flyttet hun til USA hvor hun ble en del av fotografteamet til «Dallas Morning News», som i 2006 vant Pulitzer-prisen for deres dekning av orkanen Katrina.
Det praktiske formatet til undervisningen på Kristiania lar studentene «brainstorme» historiestrategi i grupper og produsere innhold som kan brukes på mange plattformer i sosiale medier.
Hun er også hjernen bak flere prisbelønte fotoprosjekter, og har stått bak «National Geographic Photo Camps» i både Norge og India. All denne erfaringen tar Melanie nå med seg inn i undervisningen på fagskolen. Hun vet hva som skal til for å bli en god visuell historieforteller – noe studentene i Bergen drar stor nytte av.
– Det er fantastisk å observere studentene mestre film, foto, redigering og animasjon for å bringe idéene sine ut til et større publikum, sier Melanie.
Fra toppuniversiteter i USA til Kristiania
Melanie har tidligere undervist ved flere prestisjeuniversiteter i USA, som Columbia University Graduate School of Journalism og Syracuse University i New York. Nå er hun en del av lærerstallen til fagskolestudiet i Bergen – et valg hun ikke angrer på.
– Å undervise i Digital innholdsproduksjon er en utrolig spennende mulighet for meg til å lære studentene om håndverket visuell historiefortelling, sier Melanie.
Ved siden av å undervise, jobber Melanie som filmskaper, produsent, redaktør og fotograf i produksjonsselskapet Silvereye Pictures i Bergen. Hun trekker frem fagskolens fokus på praktisk arbeid som et stort pluss ved studiet. Dette gir studentene trening i faget, og gjør dem klar til å ta steget ut i arbeidslivet etter endt utdanning.
– Det praktiske formatet til undervisningen lar studentene «brainstorme» historiestrategi i grupper og produsere innhold som kan brukes på mange plattformer i sosiale medier, avslutter Melanie.