Slik var Game Jam-maratonet på Kristiania
Nærmere hundre spill-entusiaster var samlet på Spikersuppa for å delta på «Global Game Jam 2020», hvor oppgaven er å lage et spill på 48 timer.
– Det er alltid veldig gøy å delta på «Global Game Jam». Det er årets høydepunkt for min del, sier Fredrik Haugen, som studerer Spillutvikling på Fagskolen Kristiania.
På fagskolen får vi praktisk trening i å lage spill. Ved å jobbe sammen med studenter fra andre studier, lærer vi oss å samarbeide og kommunisere med folk fra andre fagfelt.
«Global Game Jam» er et globalt arrangement, og flere tusen mennesker deltar verden over. I år var det fjerde gang game-jammen ble avholdt i Oslo, i regi av studieprogramledere ved Bachelor i spilldesign på Høyskolen Kristiania. På Spikersuppa deltok blant andre studenter fra nettopp Bachelor i spilldesign, og fagskolestudiet Spillutvikling – i tillegg til bransjefolk. «Global Game Jam» er en arena hvor ulike spillmiljøer kan komme sammen og bli kjent, utveksle erfaringer og lære av hverandre.
– Det er et møtepunkt for alt fra studenter til veteraner i bransjen. Sjarmen for min del er at hvem som helst møtes for å lage spill sammen, sier Fredrik, som i år deltok for tredje gang.

Lagde 24 spill på to dager
Årets tema var «repair». Etter å ha pitchet idéer i fellesskap, ble deltakerne plassert i grupper som skulle jobbe videre med å utvikle konseptene. Totalt ble 24 bidrag levert inn. Spillene ble lastet opp til den offisielle Global Game Jam-nettsiden, slik at andre kan teste dem. Fredrik synes det var både gøy og lærerikt å samarbeide med studenter fra andre studielinjer.
– Folk tolket oppgaven på ulike måter. Vårt spill handler om en plante som sakte krymper til et lite frø, før den forsvinner. Det er om å gjøre å spille planten slik at den får mest mulig vann og ikke krymper ut av eksistens, forklarer han.

Får praktisk trening i å lage spill
På fagskolens toårige utdanning i Spillutvikling lærer studentene hvordan man planlegger et spill fra idé til ferdig produkt. Gjennom studiet får de blant annet jobbe med idé-utvikling, prototyping, spilldesign og programmering.
– På fagskolen har vi fokus på praktiske oppgaver og tett oppfølging fra oss lærere. Vi jobber kontinuerlig med å sikre at utdanningen er så yrkesrelevant som overhodet mulig, sier fagansvarlig for Spillutvikling, Dag Erling Jensen.
Fredrik fikk bruk for mye av det han har lært på spillutviklingsstudiet under game-jammen.
– På game jam-oppgaven jobbet jeg med programmering, noe jeg har lært mye om på studiet. På fagskolen får vi praktisk trening i å lage spill. Ved å jobbe sammen med studenter fra andre studier, lærer vi oss å samarbeide og kommunisere med folk fra andre fagfelt, forteller han.
– Målet er at studentene etter to år skal kunne produsere et fullverdig dataspill, og ha lært seg det som trengs for å jobbe som selvstendige spilldesignere – enten for seg selv eller i et etablert spillselskap, sier Dag Erling.

En døråpner til spillbransjen
Dataspill var en stor del av oppveksten til Fredrik, og spillutvikling ble derfor et naturlig valg da han skulle velge studium.
– Spill har gitt meg gode opplevelser og formet meg til den jeg er i dag. Jeg ønsker gjerne å skape lignende opplevelser for andre i fremtiden, sier han.
Han forteller at studiet har vært en døråpner til spillbransjen, noe som kan gjøre det enklere å få seg jobb etter endt utdanning.
– Når man først er i miljøet, så er det lett å komme i kontakt med bransjen. Det arrangeres blant annet månedlige spillutviklingstreff som man kan delta på, i tillegg har lærerne mine mange gode kontakter i bransjen. Det gjør det enklere å få en fot innenfor døren, sier Fredrik.
Økende behov for spillutviklere
Fagskoleutdanningen i Spillutvikling er i hovedsak rettet mot spill i underholdningsbransjen, men det er en økende etterspørsel etter spillutviklere også i andre sektorer. Dette byr på flere spennende jobbmuligheter i fremtiden.
– Innenfor områder som helse, rehabilitering, yrkestrening og simulering ser vi et økende behov for folk med denne kompetansen, avslutter Dag-Erling.
