Broadway-stjerne på direkten
– Vi er jo blitt verdensmeste på Zoom på rekordtid, ler Erik Schøyen, leder for Instituttet Musikkteaterhøyskolen. Denne uken var 96 studenter og pedagoger pålogga samtidig for å ha online Q&As med verdensberømte Andrew Lippa.
Oppfordringen fra statsminister Erna Solberg er og blir at vi må holde oss borte fra hverandre. Det er derfor ingen tvil om at det er en krevende situasjon for alle fag med samspill, og School of Arts, Design, and Media har de aller største utfordringene ved Høyskolen Kristiania.
– Bachelor i skuespill, låtskriving og produksjon, samt Bachelor i populærmusikk og Instituttet Dansehøyskolen har jo de samme utfordringene som oss. Samspill er veldig vanskelig... jeg mener «The Addams Family»... hvordan skal man kunne gjenskape hvordan det er å stå på en scene og spille med levende musikere og synge sammen?
Lurer du på hva du kan studere?
Instituttleder Schøyen stiller spørsmålet, men har ikke noe godt svar selv helt enda, men han roser staben:
– Faglærere melder tilbake om at ting går overraskende bra – ut ifra de betingelsene og rådende forhold. Folk har virkelig kastet seg rundt og laget alternative undervisningsopplegg.
Folk har virkelig kastet seg rundt og laget alternative undervisningsopplegg.
Digital undervisning
Fram til påske har de klart å få mesteparten av undervisningen digital. De har også forskjøvet litt på semesteret og gjør noe nå som de egentlig skulle ha gjort på et senere tidspunkt. Med andre ord har de har kjøpt seg tid mens de tenker. Og han opplever at studentene er forståelsesfulle.
Egentlig skulle den amerikanske komponisten og produsenten vært i Oslo for å inspirere studentene. I stedet var Lippa direkte inne fra sitt hjem i Colombus, Ohio. Der svarte han på alt det de norske studentene vil vite om det han kaller «the most produced musical in America the last five years». Hans mesterverk om den eksentriske familien Addams. På direkten delte Lippa sine tanker rundt tilblivelsen av musikalen, ga gode auditiontips og råd til hvordan man skulle jobbe for å bli en del av bransjen.
Globalt samhold
Schøyen har et godt internasjonalt nettverk, og det kommer godt med – særlig nå.
– De problemene som vi har har jo alle de andre også, så vi klør oss jo i hodet. Men en del undervisning kan jo fungere med det utgangspunktet at hele verden er stengt ned, sier han.
Jeg opplever en imponerende dugnadsånd, hvor omsorgen for studentene står øverst.
Dekan ved School of Arts, Design, and Media, Jørn Mortensen, deler denne optimismen. Han har snakket med mange kollegaer i inn- og utland og mener at Høyskolen Kristiania ligger ganske så langt framme, og har vært tidlig ute med digitale løsninger.
– Jeg opplever en imponerende dugnadsånd, hvor omsorgen for studentene står øverst. Lærere og veiledere er pragmatiske og leter etter «best-practice» også for kunstfagene. Her bruker både avdeling, institutter og fagansatte egne nasjonale og internasjonale nettverk for å utveksle løsninger på undervisning, veiledning og eksaminering. Vi har en del utfordringer igjen – nettopp fordi kunstfagene ofte forutsetter enten samhandlingspraksis eller bruk av spesialrom, men jeg håper at vi finner faglige akseptable former både på undervisning og eksaminering for det aller meste av aktiviteten på avdelingen i løpet av kort tid.