– Det vil alltid være jobb for tjenestedesignere
Maria og Kaia går på et fremtidsrettet studium, hvor innovasjon og bærekraft får mye oppmerksomhet. De er en del av det første kullet i Norge som snart har en bachelorgrad spesialisert innen tjenestedesign. Dette gir dem et fortrinn på jobbmarkedet.
Da Maria Lund Austad (21) skulle søke studier var hun opptatt av at hun i fremtiden kunne få jobbe med innovasjon – med noe visuelt og helst prosjektbasert. Alle disse nevnte temaene fant hun igjen i Bachelor i tjenestedesign, noe som endte med at hun høsten 2018 startet på Kristiania – Westerdals.
I samme klasse går også Kaia Bull Feinberg (23). Hun gikk løs på en Bachelor i tjenestedesign fordi det berørte mange områder hun er opptatt av: bærekraft, innovasjon og ikke minst en mulighet til å påvirke samfunnsendringer.
– Tjenestedesign har som mål å skape gode opplevelser for brukeren. Som tjenestedesigner får du følge et prosjekt gjennom hele prosessen. Alt fra å identifisere et problem, til ”brainstorming” og faktisk komme opp med en løsning, og til slutt se hvordan løsningen blir iverksatt, kan Maria fortelle.
– Kreativitet er ikke nødvendigvis en medfødt egenskap og det er faktisk noe du kan lære deg.
Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!
Kreativitet er noe du kan lære deg
Spotify, Uber, Ruter sin billett-app: De er alle eksempler på tjenester hvor en dyktig tjenestedesigner har ledet prosjektet fra start til slutt. Tjenestedesigneren ser på alle aspekter av prosjektet, fra brukervennlighet, plattform og design til formål.
Faktisk så er 80% av all verdiskaping i Norge tjenesteorientert, det vil si tjenester som skal gi en verdi for brukeren. Og antallet vokser kraftig. Derfor trenger man stadig flere kreative hoder med på laget.
Selv om studiet er kreativt, trenger man ikke på forhånd å være en kreativ sjel. Utdanningen består av emner som gir deg kunnskap om hvordan du kan tenke kreativt og ulike kreative metoder.
– Kreativitet er ikke nødvendigvis en medfødt egenskap og det er faktisk noe du kan lære deg, forteller Maria.
I tillegg til å ha emner som fokuserer på tjenestedesign, har studentene også markedsføring og prosjektledelse på studieplanen. Begge jentene trekker dette frem som en stor fordel fordi det gir en større tyngde i arbeidslivet.
Interessert i dette studiet?
Åpne og fleksible oppgaver
Kaia forteller at studiehverdagen på Campus Fjerdingen er både variert og fleksibel. Emnene er lagt opp slik at noe er mer teori, mens noe annet er mer prosjektbasert. Noe skal leveres inn og annet skal presenteres muntlig. I tillegg til dette har studentene også vanlige skoleeksamener.
– Vi får som oftest veldig åpne oppgaver, der vi selv kan velge en bedrift eller en tjeneste vi synes er interessant. På denne måten får vi jobbet med noe vi selv brenner for, sier Kaia.
Derfor bør du satse på en
Kompetanse om tjenestedesign er ettertraktet i arbeidslivet
Både privat- og offentlig sektor skriker etter folk som kan tjenestedesign. I tillegg kan man jobbe i design- eller kommunikasjonsbyrå. Studentene kan fortelle at det allerede er flere i klassen som har fått seg relevante deltidsjobber eller internships.
– Det vi har lært hittil er såpass konsentrert at vi allerede innehar mye kunnskap som er ettertraktet i arbeidslivet. Hele samfunnet består av tjenester, så det vil jo alltid være jobb for oss, sier Maria.
– Om du vil være med å påvirke og endre samfunnet til den retningen du selv ønsker, så er dette studiet for deg, sier Kaia.
Jentene vil gjerne fremheve at tjenestedesign er noe som passer for de fleste og er en utdanning mange kan like. Så lenge man er glad i å sette seg inn i mye forskjellig, er opptatt av innovasjon og bærekraft, og i tillegg liker å jobbe i team – så er tjenestedesign noe for deg.