Tidligere og nåværende studenter med i NRK-serien Rådebank
Kristiania er godt representert i produksjonen av den kritikerroste serien.
– Det er en dramaserie for unge voksne om livet, døden og kjærligheten. Den er satt til rånermiljøet i Bø i Telemark, et miljø vi sjelden ser i slike serier. Flere av temaene omhandler ting som er vanskelig å snakke om, særlig innenfor et maskulint miljø som bilinteressert ungdom er en del av. Det gjør at serien skiller seg ut i mine øyne, forteller Maja Christiansen.
Hun spiller Hege i dramaserien Rådebank. Christiansen beskriver Hege som en tøff jente som elsker biler, og er en av bestevennene til hovedkarakteren Glenn-Tore, bedre kjent som GT. Christiansen synes det var veldig spennende å gå inn i en rolle som var så ulik seg selv.
– Jeg hadde ingen erfaring med rånermiljøet før dette, så da jeg fikk rollen måtte jeg finne ut hvem Hege er. Gjennom å «stalke» mange rånere på sosiale medier, søke på internett og se filmer som var relevante, dannet jeg meg et bilde av hvem hun er. En av interessene til Hege er å tegne, så jeg tegnet mye bil i forberedelsesprosessen. Jeg hørte også mye på gammel punk rock, som er musikksmaken til Hege. Jeg hadde aldri gjort tv-serier før, så det var nytt for meg å finne hele reisen til en karakter som ikke er gjennomgående med hele veien.
Lurer du på hva du kan studere?
Christiansen fullførte en bachelor i skuespill sommeren 2018, og har vært med på Rådebank-prosjektet i lang tid. Hun var nemlig med på å spille inn piloten.
– Jeg hadde tidligere gjort en kortfilm med Odin Waage, som spiller GT. En dag mens jeg jobbet med bacheloren min ringte han meg og sa at de trengte en skuespiller til en pilot de holdt på å filme. Jeg kastet meg rundt, og en god stund senere så fikk de grønt lys av NRK. Da gikk jeg gjennom en ny runde med audition før jeg endte opp med rollen som Hege, forteller Christiansen og påpeker at samholdet under produksjonen var veldig bra.
– Vi var en god liten gjeng som jobbet samstemt sammen mot et felles mål.
Antonsen ble typekastet
Kasper Antonsen er en annen skuespiller fra Rådebank. Han spiller karakteren Robert Nilsen, en ekte skøyer som liker å få opp stemningen. Antonsen går andre året på Bachelor i tekst og skribent, og sier at han ligner mer på sin rollefigur enn han trodde på forhånd.
– Jeg har funnet ut at jeg har hatt en indre råner i meg hele tiden. Jeg er jo en gøyal type og liker å få folk i godt humør, så rollen passer meg veldig bra. Ifølge regissøren så ble jeg også typekastet til rollen. På auditionvideoen hadde jeg på meg morgenkåpe. For meg var ikke det noe rart, men de tenkte visst da at «dette er typen!».
Selv om Antonsen er foran kameraet i Rådebank, er drømmen å kunne være involvert i både skriveprosessen for manuset og skuespill i fremtiden. Som sin far, Atle Antonsen, driver Kasper også med komedie. Han startet på bachelorstudiet i tekst og skribent for å utvikle seg videre.
– Det er skuespill jeg liker best. Så driver jeg mye med humor, både på scenen og tv. Jeg skjønte at jeg måtte kunne skrive for å drive med humor. Og da var det bare å begynne å studere for å bli bedre på det, forteller Antonsen.
Han er klar på at Rådebank har gitt ham mange gode erfaringer, både når det gjelder skuespill og skriving. Opplevelsen av å filme inn serien beskriver han som en leirskole hvor alle jobbet med kjærlighet for et mål, og hvor alt gikk overraskende smertefritt. Han er også veldig fornøyd med hvordan serien ble til slutt.
– Det er en serie som prøver å vise hvordan livet er på bygda, og at de har følelser der også. Jeg har fått mange meldinger fra rånere som sier at serien er veldig fin og rørende. Den treffer tydeligvis et rånerhjerte, så da har vi klart noe.
Musikk er viktig for miljøet
Et annet viktig element i serien er musikken. Mens Christiansens karakter Hege hørte på gammel punk rock, så hørte Antonsens karakter Robert Nilsen på rægger-musikk. Lyddesigner Mats Støten gikk ut fra NISS (nå Kristiania) i 2015. Som lyddesigner på Rådebank ble et hans viktigste ansvarsområde musikken, da de ikke hadde komponist i serien. Han syntes det var veldig interessant for en lyddesigner å jobbe ut ifra hva hovedpersonen Glenn-Tore følte og tenkte.
– Gjennom hele historien er vi veldig tett på GT. Publikum ser og hører det samme som han, og som lyddesigner får man mulighet til å gå inn i hodet hans og forsterke hans virkelighetsoppfatning. Det ble en viktig del av jobben min som historieformidler.
Støten brukte sammen med regissøren mye tid på å finne seriens musikalske uttrykk, og musikk som var motivert av karakterenes følelser og handlinger.
– Én enkelt låt kan fint starte som stemningsmusikk og ende opp som noe karakterene hører i scenen. Et eksempel er biljaktscenen i episode 1 hvor musikken i inngangen til scenen setter stemningen for publikum, går over til radioen som gutta hører på, og til slutt blir stemningsmusikk når biljakten er i gang, forteller Støten og tilføyer:
– Rånere hører mye på musikk, og det er en stor del av deres miljø. Vi gjorde en omfattende research av rånemiljøet og hvilken musikk som eksisterer der. Det valgte vi å være tro mot for å gi seerne et realistisk innblikk i et miljø mange ikke kjenner til.
Fornøyd med debuten
Mats Støten beskriver et hyggelig arbeidsmiljø mens han jobbet med lydbildet til Rådebank, i produksjonsselskapet Storyline sine lokaler. I etasjen over han, satt klipper Vetle Strøm og klippet ferdig serien til tv-formatet. Han gikk ut fra Bachelor i film og TV i 2017, og Rådebank var hans store fiksjonsdebut. Han har tatt med seg flere gode erfaringer fra produksjonen.
– Det å jobbe i lange historielinjer ga meg et nytt perspektiv på klippeprosessen. Valg vi gjør i episode tre har en faktisk påvirkning på noe som skjer i episode 8. Det var en muskel jeg fikk trent på som klipper.
Strøm har de siste to årene jobbet for produksjonsselskapet Fenomen som har vært med på å produsere Rådebank. Han har også jobbet sammen med regissøren Daniel Fahre på flere prosjekter. Strøm syntes at post-produksjonen var en fin opplevelse.
– Jeg jobbet veldig bra sammen med regissøren og den andre klipperen. Vi var inne i en boble hvor vi kunne leke oss og teste ut ulike ting. Det var i alt en veldig fin og uforstyrret kreativ prosess.