Foto av foreleser Morten Ågnes som snakker med student Kristoffer Sneddon i biblioteket på Høyskolen Kristiania Bergen
Morten Ågnes sammen med student Kristoffer Sneddon på Høyskolen Kristiania i Bergen.

European Sales Competition er et populært initiativ for å promotere salg som akademisk fag i Europa, og studenter fra hele Europa kan delta. De beste fra hvert land går videre til den europeiske finalen, som i år går av stabelen i desember.

Foto av to menn som tar hverandre i hånda.

Slik lykkes du med salg

Påvirkningsprinsippene som kan gjøre deg til en bedre selger!

Les mer i kunnskapsmagasinet

Konkurransen går litt forenklet ut på at man skal gjennomføre en salgspitch i flere omganger, basert på oppgitt informasjon fra kunden. Den som gjør den beste jobben med å kartlegge behov, beslutningsprosesser og beslutningstagere, samt selge inn «sitt» forslag, står igjen som vinner.

– Vokste mye på opplevelsen

 – Jeg vokste helt utrolig mye av å delta på konkurransen. Foreleserne våre støttet oss på alle måter, forteller Kristoffer Sneddon.

Foto av en kvinne som ser i kamera og smiler.

Bestill gratis veiledning

Usikker på utdanning? Snakk med en av våre hyggelige veiledere her.

Bestill studieveiledning

Han jobber som salgscoach hos Instacall AS i Oslo, men studerte markedsføring og salgsledelse ved Kristiania i Bergen. I 2019 var han selv veileder for nye studenter som ville delta, deriblant førsteårsstudenten Jonas Skar. De endte opp med å konkurrere mot hverandre – og lærlingen slo ut veilederen.

– Et av mine beste minner var å bli slått ut av konkurransen av Jonas. Jeg smiler fortsatt når jeg tenker på avslutningen hans brukte i konkurransen, forteller Kristoffer.

– Profesjonelt og ekte

Jonas Skar kom helt til tredjeplass på pallen i den norske finalen. Han sier selv at han nå ser tilbake på opplevelsen som en verdifull erfaring.

 – De sørger for å gjøre det hele så profesjonelt og tilnærmet ekte som overhodet mulig, man lærer utrolig mye av å være med, hevder Jonas.

I år var bachelorstudenten nok en gang med på konkurransen, men denne gang som veileder.

– Jeg liker utfordringer, og å bli pushet utenfor komfortsonen min sammen med gode venner, og å bli kjent med nye mennesker, forteller han.

I år er han selv veileder for et nytt kull med studenter, og anbefaler alle å prøve seg på konkurransen.

– Empati er viktig

Morten Ågnes er høyskolelektor og underviser ved markedsføring og salgsledelse hos Kristiania i Bergen. For tredje året på rad er han veileder og coach for deltakerne på salgskonkurransen, han anbefaler alle å gi det en sjanse – utadvendt eller ei.

Ble kåret til årets foreleser

– Vi er tett på og utfordrer, samt gir studenten rom og lov til å ta litt plass, sier Morten Ågnes.

Kåret til «Årets foreleser» – nok en gang!

 –  Det er ikke alltid de mest utadvendte som lykkes i salg, det er gjerne de empatiske som oppnår gode resultater

Han forteller at som en forberedelse til selve konkurransen i hovedstaden, arrangeres det fire workshops lokalt på studiestedene i Bergen og Oslo. Ønsker man å være med videre til selve konkurransen, er man nødt til å stille på to eller flere workshops.

 – Det er absolutt rom for å være med på workshop uten å ha et ønske om å stille på konkurransen, understreker foreleseren.

 – Studentene lærer utrolig mye av å delta. Hadde det vært opp til meg og foreleserne i Oslo, ville vi lagt dette inn som en obligatorisk del av pensum, fastslår Morten.

Bachelor + Hvorfor Kristiania

  • Foto av en klasse som følger med på foreleser.

    Vil du lede andre?

    Med en Bachelor i markedsføring og salgsledelse lærer du å bli en rådgivende selger som kan hjelpe med å løse kundenes behov.
    Les mer
  • Foto av en gjeng studenter som jobber sammen.

    Hvorfor velge Kristiania

    Vår forskning og vårt samarbeid med arbeidslivet gir deg et forsprang når du skal søke jobb.
    Les mer