Fra venner til gründere i kreativt byrå
Tidligere studenter fra Fagskolen Kristiania startet det prisbelønte Reklamekollektivet sammen. – Vi har en spennende tid foran oss, sier de.
Våren 2013 holdt Thomas Birkeland, Peder Hiis, Susanne Svendsen, Isabelle Svalland og Tord-Rune Skram på å fullføre sine utdanningsløp.
– Vi hadde lite motivasjon til å søke jobber i de eksisterende byråene. På den tiden opplevde vi den lokale reklamebransjen som traust. Løsningen ble å starte Reklamekollektivet, forteller Susanne.
Ville riste i bransjen
De fem var gode venner fra Fagskolen Kristiania i Bergen, og hadde tidligere jobbet sammen på skoleprosjekter og småjobber.
– Studietiden på Kristiania inneholdt alt det en studietid skal gjøre - vi har sekken full av gode historier. Vi lærte tidlig at egeninnsats er avgjørende når man studerer kreative fag, forteller Thomas.

Lurer du på noe om våre studier?
Like før studieslutt fant gjengen seg et lokale i Ytre Arna. Tre måneder etter var byrået klart for å ta imot kunder.
– På den tiden var det ikke vanlig at små, kreative team jobbet i byråer i Bergen. Med Reklamekollektivet forsøkte vi å riste litt i bransjen, og åpne opp for nye måter å levere kreative tjenester på, forteller Susanne.
Etter oppstart vokste Reklamekollektivet fra fem til syv ansatte, da Kine Jakobsen og Christian Wiig startet å jobbe frilans for byrået.
Tidligere studenter fra Kristiania
Siden oppstart i 2013 har elleve personer jobbet i Reklamekollektivet. Ni av elleve har tidligere studert på Kristiania.
– Læringsutbytte fra tiden på fagskolen har vært avgjørende for å gå ut av studiene med selvtillit og kompetanse som er relevant i arbeidslivet, forteller Thomas.
Hva har menneskene i Reklamekollektivet studert ved Kristiania?
Byrået har nå kontor i Strandgaten i Bergen, og har utført oppdrag for selskaper som Cutters, NextGenTel og Brann. I april vant Reklamekollektivet gull i Norges største designkonkurranse.

Tøff vei å gå
Når vi spør Thomas om han vil anbefale andre nyutdannede studenter å starte egen bedrift, svarer han: «Don´t do it!» før han ler og utdyper:
– Det å starte for seg selv er en hard vei å gå. De færreste lykkes med det. I tillegg er det mange flere gode byråer og tøffere konkurranse i bransjen nå enn det var i 2013.

Interiørarkitekt Synne Bø Bersvendsen:
Thomas anbefaler nåværende studenter å finne de byråene som passer best til sin egen stil og personlighet, og jobbe målrettet mot å komme seg dit.
– Har du riktig hode, driv og nysgjerrighet kan du bli en ettertraktet ressurs før du har fullført studie. Samtidig er det en tøff bransje å komme inn i dersom man ikke er blant de beste, forteller Susanne.
Søker nye impulser
Koronaviruset har ført til tøffe tider for mange private bedrifter. Reklamebransjen er ikke et unntak.
– Det har vært lavere etterspørsel og trykk enn vanlig. Vi har heldigvis sluppet å permittere ansatte.
Susanne forteller at fremtiden til Reklamekollektivet ser spennende ut. Bedriften har startet testprosjektet RK+folk.
– Vi skal samarbeide med andre byråer og kreatører i verden. Hensikten er å kombinere lokal ekspertise med impulser utenfra. Vi må utfordre eksisterende løsninger for å skape kreativitet, sier Susanne.
Vi kommer hele veien til å utfordre oss selv og egen bransje. Det ligger i vårt DNA.