Til topps i Norges største designkonkurranse
Reklamekollektivet imponerte juryen med sitt identitetsarbeid for restauranten JAJA.
Bransjeorganisasjonen Grafill arrangerte 23. april 2020 konkurransen Visuelt. Konkurransen ble holdt for det 27. året på rad. I år kom det inn totalt 704 bidrag. Reklamekollektivet gikk av med gull i kategorien «Identitetsdesign».
– Vi ble kjempeglade da vi ble nominert, og synes det var utrolig moro å vinne, forteller Peder Hiis, tidligere student på Grafisk design ved Fagskolen Kristiania Bergen.
Pris for visuell identitet
Reklamekollektivet ble startet av tidligere Kristiania-studenter i 2013. I dag har byrået seks ansatte. Fem av disse har tidligere studert på fagskolen i Bergen.
– Læringsutbytte fra tiden på fagskolen har vært avgjørende for å gå ut av studiene med selvtillit og kompetanse som er relevant i arbeidslivet, forteller Thomas Birkeland, tidligere student på Reklame og merkekommunikasjon.
Lurer du på noe? Spør oss gjerne!
Byrået har tatt på seg prosjekter fra selskaper som Cutters og NextGenTel. Prisen byrået vant i Visuelt-konkurransen var for arbeid utført for restauranten JAJA. Reklamekollektivet utviklet JAJA sitt konsept, navn og identitet.
– At et av våre identitetsarbeid vinner pris i Norges største designkonkurranse har helt klart en betydning for både eksisterende og nye kunder. Det er bra for kjennskap og tyngde i egen merkevare. Det er også gøy og motiverende for oss personlig, forteller Susanne Svendsen, som har studert reklame og merkekommunikasjon.
Inspirert av gatemat
JAJA representerer en lettsindig holdning og lave skuldre. I identiteten er både språk og visuell utforming hentet fra kultur, ord og uttrykk, mattradisjoner og mennesker rundt om fra hele verden.
– Restauranten ligger på Solheimstorget på Danmarksplass. Det er et område med stort mangfold innen kultur og mennesker. Restauranten er også lavterskel og inkluderende. Dette ble utgangspunktet for konseptet «gatemat inspirert fra hele verden», sier Susanne.
– Det ble en annerledes type bransjefest. Vi satt i hver vår stue, og deltok på en "felles" digital prisutdeling. Det ble et kult opplegg på nett, og med nok vin i glassene ble det god stemning, forteller Paulus Syvertsen, tidligere student på Grafisk design og Reklame og merkekommunikasjon.