Rett fra skolebenken og inn i reklamebransjen
Vetle Hofstad og Christina Forstrønen Bruarøy fullførte reklameutdanningen ved Fagskolen Kristiania før sommeren. Nå har de begge sikret seg relevante fulltidsjobber.
Siste semester av det toårige studiet, hadde Vetle praksis i markedsføringsbyrået Facefirst, men som følge av koronapandemien ble ikke oppholdet helt som planlagt. Kort tid etter praksisen ble avsluttet, ble Vetle likevel oppringt av selskapet med en gledelig nyhet: de ville tilby ham fast jobb.
– De var tydeligvis imponert over innsatsen min under praksisen, selv om jeg ikke fikk fullført den. Jeg føler meg utrolig heldig som har fått en relevant jobb, særlig fordi mange i bransjen ble permittert da korona inntraff, sier den tidligere reklamestudenten.
Det er gøy å få jobbe med ulike arbeidsoppgaver hver dag. Dette var definitivt den type stilling jeg hadde mest lyst på.
– Takket være fagskolen
Hos Facefirst er Vetle ansatt som innholdsprodusent og prosjektleder. Her er han ansvarlig for en rekke ulike arbeidsoppgaver: Fra fotografering, filming og innholdsproduksjon, til sosiale medier og kundebehandling.
– Det er gøy å få jobbe med ulike arbeidsoppgaver hver dag. Dette var definitivt den type stillingen jeg hadde mest lyst på. I tillegg er det godt å ha en forutsigbar hverdag og en fast jobb å gå til, sier han.
Landet praksisplass hos Tante Randi Reklamebyrå
Vetle forteller at det er takket være fagskolen at han har fått en relevant stilling så raskt og anbefaler andre å velge Reklame og merkekommmunikasjon dersom man ønsker å gå et kreativt studium, hvor man får tett oppfølging.
– Dette er den beste skoleopplevelsen jeg har hatt! Det er fantastisk å ha praksisnær undervisning og slippe å lese teori i timesvis hver dag. Studiet fokuserer på reklame, og hvordan det lages i praksis. Du lærer litt av alt, som er viktig når du skal ut i bransjen, avslutter Vetle.
Allsidig og kreativ jobb
Christina på sin side, har fått fast stilling som Account Manager i verdens største utendørsreklameselskap, JCDecaux. Etter hun er ferdig med opplæringen, vil hun få ansvar for å håndtere kundeavtaler og utarbeider nye reklamekampanjer for selskapet.
– Denne jobben passer meg veldig godt. Jeg får bruke ulike ferdigheter knyttet til administrasjon- og organiseringsarbeid, som jeg lærte en hel del om i Forsvaret, samtidig som jeg får være kreativ! sier hun og legger til:
– Det er lærerikt å få jobbe med flinke og erfarne folk som har vært i bransjen lenge.
Christina mener ulike grunner bidro til at hun fikk jobbtilbudet hos JCDecaux. Gjennom fagskolen fikk hun blant annet mulighet til å være Norges representant under reklamefestivalen Cannes Lions i Frankrike, og senere også tilbud om å delta på Google Creative Campus. I tillegg har hun opparbeidet seg relevant arbeidserfaring ved å jobbe i Mediacom og Sport Norge.
– Å ha jobb ved siden av studiet har gitt meg gode støttespillere, og fine erfaringer. Dette, i tillegg til tidligere erfaring fra Forsvaret, tror jeg var en av grunnene til at jeg fikk jobben hos JCDecaux, sier hun.
På fagskolen får du muligheten til å skape et nettverk og samarbeide på tvers av studiene.
Lærte å tenke utenfor boksen
Christina forteller at det har vært både inspirerende og givende å få utvikle de kreative ferdighetene sine gjennom praktisk arbeid på fagskolen.
– Jeg føler jeg har vært veldig heldig med valg av studium. Jeg har fått skape meg et nettverk, fått verdifull erfaring og samtidig lært masse om meg selv, og hva jeg vil gjøre i bransjen, sier hun.
– Hva er det viktigste du har lært på fagskolen?
– Å tenke utenfor boksen! Også har jeg lært at en idé som regel ikke er en god idé dersom man ikke klarer å presentere den på en enkel måte. Disse tingene har vi trent mye på under studiet, sier Christina.
– Hvilke tips har du for å lykkes i bransjen?
– Ikke la deg lure av normalen, og hva alle andre gjør. Gjør ditt og helst mye av det. Skap opplevelser og erfaringer selv, og ikke forvent at noen andre skal legge opp til dette for deg. Også er det selvfølgelig viktig å tro på deg selv oppi alt dette, avslutter hun.
Christinas tre grunner for å studere på Fagskolen Kristiania:
- Klassene er små, dermed blir du lettere sett og hørt. Her er det rom for å si hva du tenker og mener. Du får bidra i diskusjonene og får komme med ditt syn på arbeidet som skal utføres.
- Det er mindre teori på fagskolen. Målet er å jobbe med praktiske oppgaver slik en ville gjort i et byrå. Du lærer av å utføre oppgaver, noe som gjør deg bedre forberedt på arbeidslivet.
- Du får skape nettverk og samarbeide på tvers av studiene.
content card
Vil du jobbe med kreativ kommunikasjon?
Reklame og merkekommunikasjon er studiet for deg som ønsker å jobbe med kreativ kommunikasjon, enten som Art Director, tekstforfatter eller kreatør.Les mer om Reklame og merkekommunikasjon!Reklamestudent fikk drømmejobb i Trigger
Tidligere student på Reklame og merkekommunikasjon, Hanna Sætre, fikk jobb som kreatør i kommunikasjonsbyrået Trigger Oslo.Les mer om Hannas vei til suksess!