Innovative studenter med prisfangst
Sist uke ble det avgjort. Kristiania har den beste student start-up’n i Oslo. 16 nye selskaper konkurrerte, og våre studenter gikk til topps med sine smarte løsninger innen fiskeoppdrett. Publikumsprisen gikk også til våre studenter!
To av tre priser gikk dermed til Kristiania.
Vi har et studentkull i år med mange interessante og nyskapende ideer på problemer som er verdt å løse.
Kristin Undheim, høyskolelektor og faglig studieleder på Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling, har all grunn til å være stolt over slike prestasjoner.
– Vi har et studentkull i år med mange interessante og nyskapende ideer på problemer som er verdt å løse. Det er jo gøy og inspirerende i seg selv, men grunnen til at disse to bedriftene plukket med seg priser er jo fordi de har jobbet målrettet og godt mot hvordan disse ideene kan realiseres i markedet.
Ungt Entreprenørskap (UE) sto bak fylkesmesterskap for studentbedrifter i Oslo. Torsdag 19. november kjempet studentbedrifter fra flere utdanningsinstitusjoner mot hverandre. I år var utdelingen heldigital grunnet koronarestriksjoner, men vanligvis arrangeres dette på Sentralen, hvor UE holder til.
Oppdrettere på kroken
Paramate SB heter teamet som toppet showet og ble kåret til beste studentbedrift. Problemet de har satt seg fore å løse er utbrudd av H2S (hydrogensulfid, red.anm.) i RAS-anlegg. H2S er en svært giftig gass som produseres av bakterier som bryter ned slam som får ligge i fred og råtne, og oppstår som regel i rørene i RAS-anleggene. Og RAS står for Recirculation Aquaculture Systems, som er et landbasert anlegg for fiskeoppdrett.
Vinnerne skriver på sin hjemmeside at Paramate SB «skal utvikle en sensor som måler H2S og innfrir alle kravene til kundene våre. Dette gir oppdrettere det beste utgangspunktet mot H2S-utbrudd».
Vi tenkte ikke så veldig mye på å vinne, fordi vi tror at folk synes prosjektet vårt er vanskelig å forstå.
Teamet i Paramate består av Chief Operating Officer (COO) Malin Høines, Chief Executive Officer (CEO) Maria Wathne og Chief Sales Officer Carl (CSO) Thomas Gravning. Begge jentene er fra Rogaland. Wathne skriver i en e-post at hun har en far som har vært i oppdrettsnæringen i over 30 år, så en kan vel si at hun har litt laks i blodet.
– Hadde dere forventet å vinne?
– Vi tenkte ikke så veldig mye på å vinne, fordi vi tror at folk synes prosjektet vårt er vanskelig å forstå. Spesielt på bare to minutter. Det er mye mer vi skulle ønske vi fikk sagt! Vi trodde faktisk vi hadde best sjanse på publikumsprisen, sier Wathne.
– Hva betyr det å få denne prisen?
– Vi ble veldig positivt overrasket, da akvakultur og oppdrett ikke er så omstridt her på Østlandet blant Start-ups, og vi merket veldig godt at vi skilte oss ut blant deltagerne. Så det å vinne denne prisen, og å kunne opplyse flere om oppdrettsnæringen er kjempegøy!
Som vinnere av fylkesmesterskapet blir det deltagelse i NM for Studentbedrifter neste år. De får i tillegg mulighet til å søke pengegave fra Sparebankstiftelsen DNB og få veiledning vinter/vår.
– Det å få snakke til voksne, og ikke minst unge mennesker og studenter, om oppdrettsnæringen er noe vi setter pris på. Vi får muligheten til å søke om 20 000,- etter fylkesmesterskapet, og det vil komme veldig godt med i fasen vi er i nå hvor vi skal i gang med utvikling av en helt ny teknologi og testing, sier Wathne.
Kollega og studentvenninne Høines legger til dette: – Det har vært et veldig lærerikt halvår, og vi kan bare takke Kristin Undheim for å ha kastet oss ut på dypt vann så tidlig i studiet.
Sjarmerte publikum
Publikumsprisen gikk til Toasty Toast SB som utvikler et raskt, rimelig og annerledes hurtigmattilbud med et dusin ulike toastalternativer.
– De har sett seg lei på dårlig, dyr og ikke minst usunn hurtigmat, sier Undheim.
Det var disse publikum heiet frem til Norgesmesterskap og seier for Oslo.
Til tross for at gruppen vår ble satt sammen helt tilfeldig pga. Covid-19, så har det vist seg at vi alle har forskjellig ferdigheter som egner bedriften godt.
– Prisen vil ikke gjøre at vi slapper av, tvert imot, men det er likevel en fin annerkjennelse å ta med seg videre, sier daglig leder Joachim Wårheim Hoff. Med seg i Toasty Toast har han markedsansvarlig Scott Hovind og økonomiansvarlig Viktor Hvidsten.
– Til tross for at gruppen vår ble satt sammen helt tilfeldig pga. Covid-19, så har det vist seg at vi alle har forskjellig ferdigheter som egner bedriften godt, sier Hoff som videre røper at ideen kom til dem en dag de var sultne til lunsj.
– Da kom vi til å prate om hvor deilig det hadde vært med en toast, og videre så begynte vi å spørre oss selv hvorfor det ikke finnes en billig toastkjede. Toast er jo et produkt som er elsket av de fleste, men også et produkt som er billig å lage. Vi bestemte oss da for å lage en toastbedrift!
Nå gleder de seg til å sette toastideen sin ut i livet.
Topper for 3. gang
Den tredje og siste prisen var for beste pitch. Her vant OsloMet-bedriften We Are All Unique SB. Blant de 16 studentbedriftene som deltok var seks fra Kristiania. Resten var fra OsloMet.
Vi har vunnet førsteplass de tre siste årene; Nå med Paramate SB, i fjor vant Rentabrella SB og i 2018 vant Sneipfritt SB.
– Har våre studenter vunnet før i dette mesterskapet?
– Vi har vunnet førsteplass de tre siste årene; Nå med Paramate SB, i fjor vant Rentabrella SB og i 2018 vant Sneipfritt SB. Sneipfritt har vokst frem siden de vant prisen og har fått mye oppmerksomhet rundt sin kamp for plast i havet gjennom lekne sneipkasser og nå mobile askebeger. De har bl.a. fått dekning i Dagens Næringsliv og TV 2-nyhetene det siste halvåret, avslutter Undheim.