– Alle som vil påvirke må kunne markedsføring og salg
– Alle organisasjoner og bedrifter har problemer som må løses, sier tidligere Kristiania-student Kristoffer Sneddon.
– Salg er så mye mer enn det å ringe til fremmede for å selge dem noe. Det handler om å løse problemer, menneske til menneske, sier Sneddon.
Moderne selgere forsøker ikke å få folk til å kjøpe ting de ikke trenger. I stedet handler yrket om å løse problemer for andre.
– Jeg tror at gode selgere er dem som liker å løse utfordringer, som vil finne ut av hva som skal til for å nå et bestemt mål. Men det viktigste er at man kan tenke hva man selv kan gi for å nå disse målene, ikke hva man selv får ut av det.
Etterspurt kompetanse
Sneddon forteller at utdannelsen har gitt ham mange muligheter. De fleste bedrifter og organisasjoner trenger nemlig folk som liker å løse problemer. Etter studiene fikk han jobb som Account Manager hos Gartner før han ble Sales Coach hos Instacall.
– Det som er gøy med denne utdanningen er alle mulighetene det åpner for. Du trenger ikke nødvendigvis bli det man kaller en tradisjonell selger fordi du velger denne studieretningen, understreker Sneddon.
I dag jobber han for Lingu AS med Kompetanse Pluss, et program under det statlige direktoratet Kompetanse Norge.
– Jeg fungerer som et bindeledd for bedrifter som ønsker å tilby norskkurs til ansatte som ikke har norsk som førstespråk. Bedriftene har kanskje ikke ressurser til å tilby dette selv, men det er her jeg kommer inn, forteller han engasjert.
– Jeg lever jo av kommunikasjon, og når kommunikasjonen ikke fungerer som det skal, har jeg lyst til å fikse det. Etter å ha flyttet to ganger til utlandet, har jeg selv opplevd at språkbarrierer ofte kan sette kjepper i hjulene for integreringen, sier Sneddon.
Den store hemmeligheten
Så hva er nøkkelen til å lykkes? Sneddon forteller at man må tenke helt annerledes enn mange er vant til.
– Alle bedrifter og organisasjoner har mål de ønsker å oppnå, at noe skal bli bedre. Men det er ofte noe som hindrer dem i komme dit, og løsningen er ofte å bli bedre på salg, sier han.
– Å lære å selge er å lære å påvirke, slik at alle skal komme nærmere målene sine.
– Å lære å selge er å lære å påvirke, slik at alle skal komme nærmere målene sine, forklarer han.
Dette er kompetanse som trengs både i offentlig og privat sektor, noe Sneddons karrierevei er et godt eksempel på. Men da trenger man dem med rett kompetanse – som tenker annerledes.
– Det er viktig å alltid tenke på hva man kan gi kunden, fremfor hva man selv kan få som selger. Dette er noe som i det lange løpet vil gjøre deg til en vellykket selger, slår Sneddon fast.
Morten Ågnes underviser i Markedsføring og salgsledelse ved Kristiania i Bergen, og er enig med Sneddon.
– Alle kan bli gode selgere dersom de har motivasjonen til det. Det er viktig å være god på å lytte, løse problemer, sørge for å ha struktur og orden. Er man i tillegg ydmyk og åpen, vil man komme langt, slår Ågnes fast.