Reklamebyrå satser på fersk innholdsprodusent
Etter å ha studert Digital Innholdsproduksjon ved Kristiania, danket Eline Langøy Brattsti ut over 90 andre søkere til stillingen som innholdsprodusent og kreatør i S & B-N.
– Jeg var heldig med at de valgte å ansette en med mindre arbeidserfaring, det kan være vanskelig ute i arbeidsmarkedet som nyutdannet – så kudos til S & B-N for det. Det syns jeg er veldig kult, sier Eline.
Tøff konkurranse
Byrået utlyste en kreativ lagspiller som kunne bidra med både produksjon og rådgivning. Etter et førstegangsintervju og en omfattende case-oppgave, fikk Eline endelig telefonen om at jobben var hennes. Bare tre dager senere var hun på plass i Kristiansand og klar for å begynne å jobbe.
– Jeg er veldig fornøyd med å ha landet denne stillingen, som er akkurat det jeg var på utkikk etter. Det er viktig for meg å jobbe et sted som lar meg vokse og lære underveis, sier hun.
Daglig leder i S & B-N, Jostein Syvertsen, forteller at Eline imponerte dem med sin høye fagkompetanse, og at de er veldig fornøyd med å ha fått henne med på laget.
– Blant rekordmange søkere skilte Eline seg ut fra første stund. Det ble bekreftet på intervjuet, der vi i tillegg til å bli overbevist om hennes faglige nivå også «matchet» på personlighet og kjemi. Etter noen runder som blant annet besto av en oppgave, der hun ble utfordret på å løse et konkret case, var vi ikke i tvil om at Eline var rett valg for oss. Vi er veldig godt fornøyd med å ha henne på plass som en del av S & B-N, sier han.
S & B-N er et lite reklame- og designbyrå med over 25 års erfaring fra bransjen. Her skal Eline jobbe med store merkevarer som Hennig-Olsen Is, Dyreparken og Blå Kors.
– Det er veldig gøy å få erfaring fra et byrå. Her jobber det masse flinke, kreative folk. I denne stillingen vil jeg få gode muligheter til å bli kjent med bransjen, sier hun.
Deltidsjobb ga verdifull praksiserfaring
Etter en bachelor i Kommunikasjon og medier fra Universitetet i Agder, ønsket Eline å få mer praktisk erfaring med produksjon for digitale og sosiale medier.
– Jeg følte at bacheloren ikke hadde nok fokus på det kreative og praktiske. Heldigvis fant jeg det perfekte studiet å bygge på graden min med: En ettårig utdanning i Digital Innholdsproduksjon med akkurat det jeg ville ha av faglig påfyll, sier hun fornøyd.
Innholdsproduksjon og kunnskap om sosiale medier er noe som trengs i de fleste bedrifter nå. Så jeg tror absolutt dette er et yrke vi kommer til å se mer av i fremtiden.
Under studiet fikk Eline deltidsjobb som innholdsassistent ved Kristiania. Hun forteller at praksiserfaringen ga henne bredere kunnskap om innholdsproduksjon og en dypere forståelse for hva jobben innebærer.
– Det var gull verdt for meg å ha den deltidsjobben ved siden av studiene, det ga meg knagger jeg kunne henge teorien på. Alt vi lærte av programvare og utstyr på studiet har også vært nyttig i jobben, sier Eline.
Fremtidsrettet yrke
Digital Innholdsproduksjon er et ettårig studium, hvor studentene lærer å beherske audiovisuelle virkemidler som foto, film, klipp og lyd. Studiet består av en variasjon av praktiske øvingsoppgaver og reelle caser som skal forberede dem til arbeidslivet.
– Gjennom undervisningen fikk vi mye produksjonserfaring: Vi var ofte ute å filmet og tok bilder. Vi hadde også en del folk fra bransjen som gjesteforelesere som gav oss inntrykk av hvordan arbeidslivet ville se ut, forteller Eline.
– Er innholdsproduksjon et fremtidsrettet yrke?
– Innholdsproduksjon og kunnskap om sosiale medier er noe som trengs i de fleste bedrifter nå. Så jeg tror absolutt dette er et yrke vi kommer til å se mer av i fremtiden, avslutter Eline.
Content double
Vil du studere Digital Innholdsproduksjon?
På dette studiet lærer du å produsere og distribuere innhold til sosiale medier og digitale kanaler.Les mer om Digital innholdsproduksjon her!Digital innholdsproduksjon byr på et hav av karrieremuligheter
Med et årsstudium i Digital innholdsproduksjon, vil du bli en ettertraktet ressurs i de fleste bransjer.Les mer om hva Lisa sier om Digital innholdsproduksjon!