Utdanner de neste hotelleder-talentene med hjelp fra NHG
Et tett samarbeid med arbeidslivet er en grunnpilar hos Kristiania. Bachelor i hotelledelse samarbeider med NHG for å utdanne de mest kvalifiserte hotellederne i landet.
I halvannet år har Kristiania samarbeidet med Norwegian Hospitality Group (NHG). Selskapet eier og drifter hoteller i ulike hotellkjeder, og dette gir studentene på Bachelor i hotelledelse unik innsikt i bransjen de en dag skal inn i.
Studieprogramleder Henning Friberg er stolt over å ha et så tett og nært samarbeid med næringslivet.
– Dette samarbeidet gir våre studenter et virkelig fortrinn når de skal ta steget videre inn i arbeidslivet, sier han.
Landet drømmejobben som hotellsjef
Erling Kristensen, administrerende direktør i NHG, mener samarbeidet gagner alle parter.
– Jeg vil si det er vinn, vinn, vinn. Vi vinner på det fordi vi får rekruttert talenter allerede mens de studerer. Kristiania vinner på å ha næringslivsrelevante studier som gir deres studenter et fortrinn. Mest av alt vinner studentene, som potensielt får en snarvei inn i arbeidslivet og får prøve seg på reelle og relevante oppgaver gjennom studietiden.
Gikk rett fra studier til jobb
En av de som har fått mye positivt ut av samarbeidet er Daniel Mouridsen. Han kapret nemlig en jobb hos NHG i 2019, mens han fortsatt var student.
– Jeg snakket om min interesse for stillingen med både studieprogramleder og Erling Kristensen, som jeg hadde litt kjennskap til fra tidligere. Skolens kontakt med NHG åpnet trolig døren for meg inn i bedriften og det jeg takknemlig for, sier han.
Nå jobber han som Total Revenue Manager for Son Spa, Strömstad Spa & Resort og Clarion Collection Park Halden. Hovedoppgavene består i å styre hotellets prissetting og tilgjengelighet i ulike kanaler.
– Det å være en del av NHG er noe jeg setter stor pris på. Helt siden første arbeidsdag har de vist tålmodighet og vist at de er villige til å satse på nyutdannede med riktig bakgrunn og motivasjon. Dette har bidratt til at jeg har kunnet senke skuldrene og hatt stor progresjon i læringskurven, sier den tidligere hotelledelse-studenten.
I februar skal han også ta imot en praksisstudent fra Kristiania, noe han gleder seg til.
– Jeg håper perioden blir interessant og lærerik for oss begge. Jeg ser frem til å kunne fortelle om og vise studenten hvordan jeg jobber, og at vi kan utfordre hverandre og komme frem enda bedre løsninger. Dette håper jeg også bygger videre på samarbeidet mellom NHG og Kristiania, for utdanning innen hotellbransjen er svært verdifull.
Slik fungerer samarbeidet
Samarbeidet følger studentene gjennom hele studietiden. Allerede første studieår får studentene møte NHG gjennom et faglig kick-off.
– Det er flere kontaktpunkter gjennom alle tre årene, og studentene får innblikk i hvilke utfordringer og relevante saker som opptar selskapet. Det er viktig at studentene kan få bryne seg på reelle caser fra næringslivet og kunne bidra med gode ideer og synspunkter, sier Friberg.
Petter landet jobb på Stordalen-hotell
Mange av Kristianias studier har bransjeråd, og administrerende direktør i NHG er også engasjert her. På den måten sikres det at studiene holder seg relevant for arbeidslivet.
– Det som kanskje er mest spennende er at vi har praksis for studenter hos oss, og at vi holder tett kontakt med studentene gjennom studietiden. Vi snakker med dem på LinkedIn og gir dem tips til hvordan de kan bygge karrieren videre basert på det de drømmer om å jobbe med, sier Kristensen.
Fikk vist seg frem i praksis
Vårsemesteret 2020 var første gang NHG åpnet opp for praksisplass til hotelledelse-studentene. En av de heldige som fikk muligheten var Anna Bølgen. Hun fikk praksis hos Thon Hotel Linne, som også er en del av porteføljen til NHG.
– Praksisoppholdet var både utfordrende og veldig lærerikt. Jeg fikk mulighet til å møte flere dyktige og hyggelige mennesker, som tok svært godt vare på meg. De ga meg arbeidsoppgaver ut ifra mine interesser, noe som ga meg en svært god innsikt i det jeg ønsker å jobbe med senere.
Under praksisperioden til Bølgen stengte Norge ned som følge av koronaviruset. Da fikk hun et unikt innsyn i hvordan reiselivsbransjen taklet utfordringen.
– Det var store og raske endringer som skjedde underveis, og jeg er veldig takknemlig for alt jeg fikk være med på. I tillegg var det både inspirerende og imponerende å se hvordan Thon Hotel Linne jobbet, og ikke holdt hotellet stengt en eneste dag. Dette er lærdom jeg kommer til å ta med meg videre, sier hun.
Ikke bekymret for fremtiden
Det har vært vanskelig for reiselivsbransjen gjennom store deler av pandemien. Selv om verden ser annerledes ut enn den gjorde i 2019, har hotellbransjen fått vist at de evner å tilpasse seg. Studieprogramleder Henning Friberg lar seg imponere av kreativiteten næringen har vist.
– Våre samarbeidspartnere har noen av landets fremste hotellprodukter, og de har ikke ligget på latsiden under denne krisen. Det får studentene våre se, og de får lov til å ta del i hvordan fremtidens hotellnæring skal se ut. Vi har aldri hatt så mange eksterne gjesteforelesere, og det er spennende for våre studenter å ha et ord med i debatten om deres egen fremtid, sier Friberg.
Også Kristensen ser positivt på fremtiden, og tror studentene vil gå inn i et spennende arbeidsmarked når studiene er over.
– Til tross for en utfordrende tid vil norsk reiselivsnæring fortsette å vokse, og framtidsutsiktene vil være veldig gode. Det er derfor ingen tvil om at kompetansen fra studentene på Bachelor i hotelledelse vil være etterspurt, både av oss og andre, avslutter han.