Derfor trenger arbeidslivet flere innholdsmarkedsførere
Innholdsmarkedsføring, også kjent som content marketing, er i vinden som aldri før. Arbeidslivet skriker etter gode innholdsmarkedsførere – og dette er grunnen.
Har du noen gang tenkt over hvordan bedrifter og merkevarer markedsfører seg i dagens mettede reklamesamfunn? Vi blir bombardert med reklame fra vi står opp til vi legger oss. Hvordan skal man da nå gjennom? Med innholdsmarkedsføring, selvfølgelig!
Så, hva skiller innholdsmarkedsførere fra resten av gjengen? Først og fremst at de bruker journalistiske og fortellende metoder i kommunikasjonen.
Innhold folk faktisk vil ha
Nøkkelen til god innholdsmarkedsføring er å lage innhold som treffer målgruppen. Det kan være alt fra video og artikler, til podkast og magasiner. Det finnes nesten ikke grenser for hva du kan finne på. Målet er å nå ut til målgruppen uten at det oppleves som plagsomt, og skape tillit mellom bedrift og kunde.
Content marketing dreier seg om mer enn bare å skrive artikler eller produsere video. Du må ha en tydelig plan, gjøre grundig forarbeid og ikke se på det som en kortsiktig strategi. Derfor trenger vi kreative og dyktige innholdsmarkedsførere som klarer å se hele bildet.
Hvem kan drive med innholdsmarkedsføring?
Tittelen innholdsmarkedsfører er ikke forbeholdt noen få, og veiene til dette yrket er mange. Veldig mange av dem som har dette som jobb i dag, har utdanning eller erfaring innen journalistikk eller markedsføring.
Dette er selvfølgelig vel og bra, men Kristiania ønsket å lage en utdanning som kombinerer disse fagområdene. Det gjør at du gjennom dette studiet får relevant og bred kompetanse for å kunne jobbe som innholdsmarkedsfører. Du får spisset evnene dine og kombinert dem med den erfaringen du har fra tidligere.
Interessert i nettstudier?
Behovet er stort
Visste du at 94 prosent av markedsførere bruker sosiale medier til innholdsdistribusjon? Da trenger man mye godt innhold! Innholdsmarkedsføring brukes i økende grad av en rekke aktører i næringslivet, i ulike typer organisasjoner og i det offentlige. Enten du vil jobbe strategisk med markedsføring eller praktisk med konkrete kampanjer, er studiet i innholdsmarkedsføring et topp valg for deg.
Mange bedrifter har innsett at de ikke kan lage innhold med eksisterende ressurser. Joda, det finnes alltids en person i avdelingen som skriver fengende artikler, eller en som driver med video på fritiden. Det handler jo ikke om det, men det er stadig større behov for å profesjonalisere og sette innholdsmarkedsøringen i system – og da trenger man gode innholdsmarkedsførere.
Ta et årsstudium i innholdsmarkedsføring
Kristiania tilbyr studier innen innholdsmarkedsføring på nett. På den måten kan du kombinere studiene med jobb, familieliv eller andre forpliktelser.
Innholdsmarkedsføring dreier seg om å produsere interessant og relevant innhold som støtter opp om bedriftens eller organisasjonens kommunikasjons- og markedsmål. Studiet er praktisk rettet, og gir deg innsikt i markeds- og målgruppetenkning.
Etter å ha studert innholdsmarkedsføring hos oss kan du produsere innhold til bedrifter og organisasjoners egne kanaler og eksterne kanaler. Innholdet ditt kan for eksempel brukes i nettaviser, magasiner, eller andre digitale kanaler.