Virtual Reality gir studentene nye møteplasser
I en annerledes tid går studentene kreativt til verks. De har nemlig en unik undervisning i VR om dagen, der de møtes i virtuelle rom.
– VR er spennende nettopp på grunn av den relativt ferske teknologien, og de utrolig mange bruksområdene Virtual Reality har. Tenk at vi er kommet så langt; ikke bare kan vi nå bygge våre egne verdener, men vi kan tilmed gå inn i dem, interagere med dem, forandre dem, og snakke med hverandre der, sier Mathias Fauske.
Han er en av flere studenter som i disse dager jobber med å lage samarbeidsløsninger for VR, hvor han og medstudentene kan møtes i virtuelle rom. De sitter kanskje ikke ansikt til ansikt, men med hver sin «avatar», en digital fremstilling av seg selv.
Noe du lurer på?
Våre studentambassadører kan svare deg på nesten alt.
– Vår undervisning er unik og har aldri vært så aktuell som nå. VR gir muligheter for å være sammen, selv om man er langt unna hverandre, forteller Kim Baumann Larsen og Philip Meidell som underviser i emnet.
Samarbeid over nett
Mathias Fauske går nå på sitt andre år på 3D-grafikk ved Kristiania. Både han og resten av klassen jobber hjemmefra, også i faget i Virtual Reality (VR).
– Vi har mange verktøy tilgjengelig som gjør det ganske lett å jobbe på hver sin PC, selv om vi samarbeider. Foreleserne er lett tilgjengelig via mail eller chatte-plattformer som Discord, og det tar ikke lang tid å få svar på spørsmålene man har. Skolen og lærerne på linja har vært flinke med å legge til rette for en digital studiehverdag, forsikrer han.
VR rett hjem i stua
Studentene ved 3D-grafikk får virkelig jobbe praktisk med dette faget. 2020 ga utfordringer for emnet som tidligere har vært avhengig av oppmøte og lån av VR-utstyr. Da Norge stengte var de nødt til å tenke nytt. Løsningen ble å sende VR-utstyr hjem til alle studentene.
– Kristiania har sørget for at alle studentene har hatt tilgang på godt VR-utstyr i hele prosjektperioden. Med ett VR-sett per student økte fleksibiliteten i alle ledd av innholdstilpasning og gruppesamarbeid, forteller Larsen.
Det merkes at de fleste trives godt med undervisningsformen, og oppmøte til forelesninger har vært rekordhøyt i år!
Med VR-utsyr i egen stue var det lett å jobbe videre med emnet. Studentene møtes i VR og jobber sammen hjemmefra. Så langt har emnet hatt 100% oppmøte fra studentene, så alt tyder på at dette har vært en vellykket omstilling for emnet.
– I selve gruppesamarbeidet ser vi tegn til en større delaktighet blant alle studentene. Det merkes at de fleste trives godt med undervisningsformen, og oppmøte til forelesninger har vært rekordhøyt i år, sier Meidell.

Digitale verktøy
Underviserne ved VR forteller at plattformen VRchat brukes i undervisningen slik at studentene kan møtes i den virtuelle virkeligheten for å samarbeide. Her kan de jobbe sammen med utvikling og publisering av flere kreative flerbrukeropplevelser.
For studentene har Zoom med sine breakout rooms erstattet den fysiske VR-laben, imens Miro med sine delte whiteboard, har vært svært mye brukt i faget når det gjelder den kreative idéutviklingsprosessen.
Mathias synes at fler burde velge emnet, og ikke la seg begrense, men heller se muligheten for hva man kan bruke VR til. Han mener at VR ikke bør begrenses til kun «gamere». Faget er høyst aktuelt i en digitalisert hverdag og mye tyder på at VR vil bli mer og mer brukt i fremtiden.
– Dette emnet passer for så mange! Det er ikke bare "gamere" som burde velge VR. Alle som leter etter en spennende, ny plattform for å visualisere sine drømmer og ideer burde velge VR som valgfag! I en verden som blir stadig mer digital går man ikke tom for ting å gjøre med kompetanse i VR-teknologi, forteller Mathias.
