– Vi er studentenes eget støtteapparat
– Vi kan hjelpe med alt fra studieoppfølging til å bare være en å snakke med om det du vil, sier Ingvild Horgen Åsebø, studierådgiver ved Kristiania.
– Du trenger ikke nødvendigvis ha et konkret problem, du kan også kontakte meg om du er litt skravlesyk og trenger noen å prate med.
Ingvild Horgen Åsebø jobber som studierådgiver ved Avdeling for studentoppfølging (AFSO) hos Kristiania i Bergen. Her tilbyr hun alt fra oppstartsamtaler og rådgivning, til progresjonsoppfølging, tilrettelegging og gruppeveiledning. Kollega og studierådgiver Henriette Heggland, er kontaktperson for studentene ved Kristiania i Bergen.
– Alle er velkomne
En viktig del av arbeidet Ingvild gjør, er å være en støttespiller for studentene. Hun forteller at det slettes ikke er uvanlig at studentene lurer på noe, noen har litt ekstra eksamensnerver, mens andre savner å ha noen å prate med.
– Vår jobb er å bidra til å gjøre hverdagen enklere for studentene. Hos oss er dørene alltid åpne for studenter som måtte lure på noe eller trenger hjelp, dette er et lavterskeltilbud hvor alle er velkomne, slår Ingvild fast.
Trenger du noen å snakke med?
Det er ikke uvanlig at studenter med lese- og skrivevansker tar kontakt med Ingvild. I slike tilfeller anbefaler hun ofte programvarer som kan gjøre det litt enklere å lese og skrive i forbindelse med skolearbeid.
– For studenter med diagnoser som dysleksi eller ADHD, kan vi bidra til at de føler seg ivaretatt og får best mulige forutsetninger til å lykkes i studiene.
Hun understreker imidlertid at alle er forskjellige og at tiltakene for hver enkelt student må tilpasses individuelt.
– Mens noen har behov for tilretteleggingstiltak som stillerom eller ekstra tid på eksamen, føler andre det hjelper å bare ha noen å snakke med, forteller hun.
Kjenner seg igjen i studentene
Mange studenter flytter hjemmefra for første gang når de starter på høyere utdanning. Dette kan føles utfordrende på ulike måter, men også her kan Ingvild være behjelpelig. En viktig del av arbeidet hun gjør, er å hjelpe ferske studenter med å få overblikk over studiehverdagen.
– Jeg var selv student en gang i ny by, hadde akkurat flyttet hjemmefra for første gang og syns det var vanskelig å skape struktur i hverdagen. Derfor kan jeg forstå bekymringene som studentene muligens kan ha.
– Det er slettes ikke uvanlig at studentene lurer på noe, sier Ingvild, hun forteller at enkelte kanskje har litt ekstra nerver før eksamen, mens andre kanskje savner noen å kunne dele tankene sine med.
Mange engster seg unødvendig mye.
Hun understreker at studentene som kommer til henne ikke alltid vet selv hva de trenger å prate om, men underveis i samtalene dukker det opp ting som hun kan hjelpe med.
– Mange engster seg unødvendig mye og syns det kan være vanskelig å sette fingeren på hvorfor de engster seg, det er her vi kommer inn for å hjelpe, sier Ingvild med et smil.
– Verdifulle hjelpemidler
For de som sliter med å skape struktur i studiehverdagen sin eller har problemer med motivasjonen, anbefaler Ingvild å ta en nærmere titt på Den Kristianske verktøykassen.
– Verktøykassen byr på en rekke kurs og foredrag som kan være et godt hjelpemiddel for studenter som ønsker å mestre studieteknikk eller finne litt ekstra motivasjon.
Hun påpeker at dette er et verdifullt hjelpemiddel for mange, spesielt for de som kommer rett fra videregående.
– Steget fra videregående til høyere utdanning kan virke overveldende, her kan jeg bistå gjennom forventningsavklaring slik at ting ikke føles så kaotisk, avslutter Ingvild.