Fra student til spennende jobb som markedsfører
Drømmer du om en karriere innen markedsføring? Møt fire markedsføringstopper som gjorde suksess etter studiene ved Kristiania og les deres beste karrieretips!
Hvert eneste år uteksaminerer Kristiania noen av landets dyktigste markedsførere, som blir ansatt i landets største og mest nyskapende bedrifter.
Professor Nils Høgvold og høyskolelektor Halldor Örn Engilbertsson har arrangert en egen digital fagdag for studentene i markedføringsfagene. I denne artikkelen har vi samlet noen av de beste rådene fra dem som selv har gjort suksess i bransjen, til alle som selv ønsker å satse på en karriere innen markedsføring, merkevare- og salgsledelse.
Noe du lurer på?
Våre studentambassadører kan svare deg på nesten alt.
– Vi setter stor pris på at tidligere studenter kommer tilbake og deler sine erfaringer. Hvordan fant de jobb? Hva må til for å lykkes? Vi håper studentene får gi gode tips å ta med seg videre, sier Høgvold.
Hvordan bygge karriere i markedsføring og salg?
Christoffer Bergstrøm er Vice President of Sales i House of Control Group. Ett av hans mange meritter er at han har blitt kåret til topp 10 av E24 i «Årets Ledertalent». Fra dagen han gikk ut av studiene, har karrieren hans skutt fart. Bergstrøm startet som selger, og har i dag ansvar for alt innen salg i bedriften.
Tidligere student kåret til topp ti ledertalent av E24
– Plutselig er dere ute i næringslivet. Dere er morgendagens ledere og markedsførere. Se på dere selv som et attraktivt produkt for potensielle arbeidsgivere, innleder Bergstrøm, før han gir sine beste tips:
1. Start med en god CV
Bergstrøm rekrutterer selv til bedriften, og mener en god CV er alfa og omega.
– Skill deg ut i mengden. Få tydelig frem hva du er god på. Hva er det du kan som andre ikke kan? Hvorfor skal arbeidsgiveren velge akkurat deg?
2. Ha selvinnsikt
– Hvem er jeg, hva er mine styrker, svakheter og trusler? Hvor må jeg jobbe med meg selv?
Bergstrøm sier det er viktig å være bevisst på egne styrker og svakheter og gjøre en såkalt «self-SWOT», som står for strengths, weaknesses, opportunities, and threats.
3. Vær synlig på arbeidsplassen
Ikke spar på kruttet. Drit i janteloven og ta plass – på en god måte.
4. Skap din egen rolle
– Da jeg startet i House of Control, var vi 16 ansatte. Jeg gikk fra selger til salgssjef. Du må bruke hele pakken fra skolegangen din. Jeg hadde ambisjoner, og ba om en halvtime av ledernes tid. Da kjørte jeg en pitch på nytt satsningsområde med en hel forretningsplan – og det viste seg å være en suksessoppskrift.
5. Bruk sosiale medier
Ikke alle stillinger blir lyst ut, og det kan være lurt å heller se på hvilke selskap du identifiserer deg med. Finn ut hvem som er nøkkelpersoner i denne bedriften.
– Vær proaktiv og selg deg selv. Ta kontakt og få frem din utvikling, både som person og yrkesperson.
6. Ikke vær redd for å starte «lengre nede på stigen»
De beste lederne har jobbet på «gulvet», sier Bergstrøm.
7. Ha det moro på reisen
– Det er altfor mange som våkner og gruer seg til jobb. Det er dumt. Finn lidenskapen din og jobb et sted som du gleder deg til å reisetil hver dag.
Digital markedsføring og salgsledelse
8. Teori skal omdannes til praksis
– Dette er viktig. Kristiania har 50 prosent teori, og 50 prosent praksis. Derfor har nettopp du flere muligheter til å lykkes. Jeg kan kanskje bare snakke for meg selv, og at jeg er farget av å ha gått på det som nå er Kristiania, men vi ser alltid litt ekstra godt på CV-en til noen som kommer herifra.
9. Skal du bli leder, ikke vær redd for å skryte av andre
Ingen er en avdeling alene, og som leder er det når du løfter frem andres prestasjoner at du skinner.
Bergstrøm avslutter den spennende presentasjonen med noe som kanskje er enda mer spennende for avgangsstudentene. «We're hiring», står det på siste slide.
Fra Kristiania til Tise
– Det er ikke bare karakterer og nettverk som er avgjørende, det er også andre ting man kan være oppmerksom på, innleder Emma Martine Lillemo, som er Head of Tise Basics.
Bare uker etter lanseringen av Tise fattet hun interessen for selskapet.
– Det tok ikke mange dager fra jeg lastet ned appen før jeg begynte å Google «Tise jobb», forteller hun.
Det var lurt, for akkurat da hadde nemlig Tise utlyst en stilling.
– Perfekt, tenkte jeg!
Emma Martine fulgte opp søknaden. Hun stakk innom for en prat og fant ut at de hadde allerede ansatt noen, men fikk vite om et internship hun kunne ta hvis hun var interessert. Hun oppfordrer studentene til å også gjøre en ekstra innsats når de søker jobber.
– Jeg kan ikke være helt sikker, men jeg tror det at jeg fant et nytt selskap, var på og stilte meg til disposisjon, gjorde at jeg fikk være der én dag i uken. Da laget jeg innhold, administrerte profiler og jobbet litt som markedsassistent, forteller hun.
Emma Martine fikk tilbud om fast jobb etter hun leverte bacheloroppgaven. Den gang bestod Tise av seks ansatte. Nå er de mer enn 50 personer i flere forskjellige land. Hun startet i jobben som Community Manager, og har ansvar for innhold og aktiviteter.
– Her fikk jeg innsikt i andre deler av selskapet, blant annet utvikling og programmering. Jeg har alltid vært interessert i sånt, men trodde ikke det var noe jeg noen gang skulle lære meg, sier hun.
Etter hvert fikk hun et vikariat som fungerende markedssjef. Martine fikk mer ansvar og hoppet med begge beina først inn i en bratt læringskurve. I 2018 vant hun prisen årets markedsfører.
Her er Emma Martine beste tips til deg:
- Ikke vær redd for å søke på jobb du kanskje ikke er 100 prosent kvalifisert til. Du sitter nok på annen kunnskap og har andre kvaliteter enn det som er listet opp i annonsen.
- Vær frempå, vis genuint engasjement og vær på tilbudssiden. Det kommer ikke til å skade å sende en ekstra e-post eller ta en telefon. Kanskje du allerede har gitt et positivt inntrykk og havner litt høyere opp i bunken.
- Engasjer deg, ikke vær redd for å stille spørsmål. Ikke vær redd for å bli med i prosjekter som kanskje ikke er helt innen dine arbeidsoppgaver. Ikke vært redd for å snike deg med på ting som ikke er ditt arbeidsområde.
- Våg å være en ja-person. Kanskje du takker ja til en stilling som du ikke hadde sett for deg. Alle må starte et sted, og utvikling skjer når du prøver nye ting – ingen grunn til å være redd for å ta sjanser.
Helt til slutt fortalte Martine at de igjen var på leting etter en intern i markedsavdelingen – akkurat som da hun startet. Hun oppfordrer alle studentene som kjenner kallet til å søke.
Fra merkevarebygging til digital markedsføring
Lars Høvik Sivertsen er Programmatic Performance Specialist i XXL, og sier at han var en ivrig student.
– Da jeg begynte i XXL, skulle starte en større digitaliseringsprosess. Jeg er ansvarlig for det programmatiske, en digital strategi spesielt rettet mot bannerannonsering. Det innebærer mye optimalisering, testing og A/B tester, sier han.
Lars forteller at reisen hans startet med et jobbintervju. Dette intervjuet skaffet hans seg allerede før studiene var over. Han skjønte nemlig at han ikke hadde relevant jobberfaring, og bestemte seg for å prøve å sette noe på CV-en.
– På eget initiativ tok jeg kurs gjennom Google Marketing. Det er god CV-mat. Etter det deltok jeg i en konkurranse hos ABC Nyheter. Dette ble til praksis. Deretter startet jeg et enkeltmannsforetak, som egentlig bare var ment for å kunne teste ut digitale muligheter, forteller han.
Han brukte omtrent en hundrelapp for å leke litt med annonseringsverktøy på ulike plattformer, som for eksempel Google og Facebook. Erfaringen han fikk var verdifull, og det var veldig bra for CV-en.
– Jeg fikk tips gjennom en medstudent om en jobb, som jeg fikk med en forutsetning om at jeg kunne mer enn bare Google. Jeg måtte lære meg flere plattformer. Det ble mye testing og jeg kom meg videre internt. Jeg fant til slutt en nisje jeg kunne gå videre med – automatisering i eiendomsmeglerbransjen.
Han forteller at han har fått bruk for det aller meste han lærte fra tiden på Kristiania.
– Kurset i digital markedsføring var viktig, men metodefagene var også veldig anvendbare. Det aller meste viste seg å være relevant. Jeg tester ofte teorier jeg lærte om på skolen, og jeg har kommet langt med bare det, avslutter han.
Karrieremuligheter og intervjuprosesser under pandemien
Den 11. mars 2020 fikk Vedis Gjestemoen et andregangsintervju med en ekstern rekrutterer. Hun var på plass allerede en time før intervjuet, og var veldig nervøs. Det var et finaleintervju på drømmejobben. Hun gjorde det bra, og ventet på svar.
Så kom 12. mars og hele Norge stengte ned.
Vedis gravde seg ned i arbeidet med bacheloroppgaven for å gjøre noe annet, ikke stresse. Etter en tid med venting kunne hun endelig juble.
– En maidag i 2020 kunne jeg gå gjennom dørene hos Talerlisten, og jeg hadde sikret meg arbeidskontrakt, forteller hun.
– Kan en nyutdannet bli ansatt i et selskap under den verste tiden i pandemien? Hvis det går an, så kan dere også få jobb nå, forteller Vedis, som i dag er salgsansvarlig i Talerlisten
Vedis har delt sine tips inn i to faser: Jobbsøkerprosessen og intervjuprosessen.
Jobbsøkerprosessen
- Ha en god mental innstilling: Hva blir du påvirket av? Finnes det jobber nå? Det er viktig å lage seg et filter. Fordi det er bedrifter som gjør det godt selv i vanskelige tider. Det finnes faktisk jobber der ute, det gjelder bare å finne dem.
- Forberedelser: Kartlegg egen kompetanse. Oppdater LinkedIn-profilen din.
Da har du en CV på nett, samtidig som du får oversikt over hvilken kompetanse du sitter på.
Hvor finner jeg jobbene?
Ikke alle jobber blir offentlig utlyst, men da finnes de som regel her:
- Nav
- Finn
- Bedriftens nettsider
- Rekrutteringsselskaper
Likevel er det mange stillinger vi ikke ser. Kanskje så mye som 50 prosent av ledige stillinger ligger i gråsonen. Da handler det om nettverk. Familie og venner, men også forelesere, eksterne og interne – og alle mennesker vi ser og møter rundt oss. Gjør et nummer ut av det å alltid være imøtekommende og nysgjerrig på nye personer. Plutselig er du «top of mind» hos en som har en ledig stilling.
Hvordan begynner jeg å søke?
- Kom deg på LinkedIn for å skaffe kontakter. Post innlegg og videoer av deg selv, som forteller at du er på utkikk etter jobb. Huk av på at du er tilgjengelig for jobber, og skru på stillingsvarsler.
- Lag profil hos rekrutteringsselskaper. De søker ofte i egne databaser når de får oppdrag fra kunder. Her er det også stillingsutlysninger du kan søke på.
- Uansett om du ikke har alle kvalifikasjonene som står – søk!
Intervjuprosessen
Det er veldig mange ulike måter å bli intervjuet på:
- Bli kjent-prat
- Intervju
- Tester
- Andregangsintervju
- Gruppeintervju
- Løsing av oppgaver
Når du skal ha digitalt intervju er det lurt å huske på følgende:
- Test på forhånd at ting fungerer.
- Sitt uforstyrret og se inn i kamera når de prater
- Bruk kroppsspråk
- Husk at tekniske glipper kan skje, ikke få panikk
- Det er viktig å være obs på at det er lett å prate i munnen på hverandre
Vedis avsluttet med å ønske alle studentene lykke til på veien videre, og understreket at det er mange jobber der ute – det handler bare om å finne dem.
Content Card Double
Markedsføring og merkevareledelse
Vil du påvirke samfunnet og skape attraktive merkevarer? Da er dette utdanningen for deg! Som Norges eneste tilbyr vi en bachelorgrad i markedsføring og merkevareledelse.Les merDigital markedsføring og salgsledelse
Dette er en internasjonalt anerkjent bachelorgrad, som gir deg gode jobbutsikter. Med kompetanse innen både digital markedsføring og salg blir du ettertraktet i en rekke spennende bransjer.Les mer