ESMOD Oslo lanserer etterspurt moteutdanning
Den toårige utdanningen Fashion Brand Communication retter seg mot deg som ønsker å jobbe med merkevarekommunikasjon i mote- og livsstilsindustrien. Studiet er det første av sitt slag i Norge, og svarer på kompetansebehovet i den internasjonale motebransjen.
– ESMOD Oslo har i mer enn 30 år tilbudt utdanningen Motedesigner og modellør, og nå gleder vi oss til å supplere med utdanningen Fashion Brand Communication. Som en del av ESMODs internasjonale utdanningsnettverk kan vi hele tiden ta pulsen på den internasjonale bransjen, og kan raskt levere kompetanse som etterspørres, sier avdelingsleder ved ESMOD Oslo, Elinor Johanne Hess.
Med det pågående grønne skiftet er det større etterspørsel enn noen gang etter arbeidstakere som kan omstille merkevarer og kommunisere godt i det nye terrenget.
Kommunikasjon av merkevarer har endret seg raskt de siste årene. Moteindustrien er inne i et viktig skifte, med hensyn til å gjøre bransjen mer bærekraftig. Dette krever store endringer for eksisterende merkevarer, og behovet for kandidater som kan bidra til omstillingen er stort.
– Med det pågående grønne skiftet er det større etterspørsel enn noen gang etter arbeidstakere som kan omstille merkevarer og kommunisere godt i det nye terrenget. Det haster med å utdanne kompetanse for å gjennomføre disse nødvendige endringene, sier Hess.
Lærer å bygge robuste og bærekraftige merkevarer
På Fashion Brand Communication vil studentene få en grundig innføring i markedsføring og kommunikasjon for mote- og livsstilsbransjen. Utdanningen vektlegger arbeid med produktutvikling, gjennom tilpasning og utvidelse av merkevarens sortiment, med nye produktgrupper.
Studentene vil også lære å bygge kjennskap til en eksisterende merkevare, og hvordan man kommuniserer produkter og tjenester mot spesifikke målgrupper.
– Med denne utdanningen kan man jobbe med å videreutvikle merkevarer, for eksempel hvis et klesmerke ønsker å utvide med segmentet sko. Man kan også arbeide med lansering, kommunikasjon og markedsføring av merkevarer i alle digitale og analoge kanaler, forklarer Hess.
Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!
Ifølge Hess passer studiet for alle som er interessert i mote- og livsstilsbransjen, og som liker å kombinere kreativitet med strategisk tenkning. Etter to år i Oslo har man mulighet til å bygge på med et tredje år ved ESMOD Paris, og oppnå en internasjonal bachelorgrad.
– Ettersom vi tar for oss produktutvikling, vil det være mulig å eksperimentere med fargevalg og produktkategorier man interesserer seg for. I tillegg skal merkevarer spisses, logoer justeres og markedsplaner legges. Studentene får også jobbe med tekst og bilder til digitale kanaler. Det er med andre ord mange spennende tema som skal gjennomgås, forteller Hess.
En komplett moteskole
Institusjonen ESMOD har utviklet seg i takt med mote- og livsstilsmarkedets behov i 180 år. ESMOD International har i dag to utdanningsløp, som de kaller henholdsvis Creation og Business. Med Fashion Brand Communication i porteføljen tilbyr ESMOD Oslo nå studier innen begge disse utdanningsløpene.
– Vi har lenge sett frem til å kunne lansere dette nye studiet i Norge. Tilsvarende studium tilbys ved flere av de andre ESMOD-skolene, slik som Paris, Tokyo og Dubai, sier Hess og legger til:
– Med denne lanseringen blir ESMOD Oslo som institusjon komplett, og vi fortsetter å leve opp til vårt rykte om å levere kompetanse på elitenivå til morgendagens motebransje, avslutter hun.
Studieside + Aktueltsak
Søke Fashion Brand Communication?
På ESMOD Oslos toårige utdanning Fashion Brand Communication vil du lære å jobbe med produktutvikling og kommunikasjon av eksisterende merkevarer.Les mer om Fashion Brand Communication!Gir nytt liv til gamle Bergans-produkter
Motestudentene ved ESMOD Oslo har redesignet brukte produkter fra Bergans, og forvandlet gamle klær og turutstyr til konseptuelle moteplagg.Les mer om prosjektet her!