Gameren som ble spilldesigner
Det var spill-interessen hennes som la grunnlaget for en karriere innen spilldesign. Etter å ha fått foten innenfor bransjen under praksis, kapret Thea en jobb i det norske spillselskapet Red Thread Games.
Det var tilfeldigheter som gjorde at Thea Bergh Johnsen bestemte seg for å studere spilldesign. Da hun så annonsen for Bachelor i spilldesign var hun solgt – og i dag har hun en jobb mange drømmer om.
– Noen ganger vet man ikke hva man har før man mister det. Andre ganger vet man ikke hva man vil ha før man faktisk har det, sier hun.
Fra praksis til fast jobb
Karrieren fikk en pangstart allerede under studiene. Som en del av bachelorgraden skulle hun ut i praksis, og her startet spill-eventyret.
Noen ganger vet man ikke hva man har før man mister det. Andre ganger vet man ikke hva man vil ha før man faktisk har det.
– Jeg hørte først om Red Thread Games i en forelesning første semester. Etter hvert lærte jeg mer om hva de gjør og hva de prøver å utrette, forteller Thea.
Det var da hun fikk innsikt i spillselskapets filosofi var hun solgt. Dette var retningen hun ville gå.
Noe du lurer på?
Våre studentambassadører kan svare deg på nesten alt.
– Jeg har alltid vært en person som liker alle typer spill, uavhengig av sjanger. Det som er viktig for meg er enten selve gameplayet eller historiefortellingen. Mitt største ønske er å skape noe som kan påvirke noen på en positiv måte, å skape noe som kan bli med videre i folks liv.
Red Thread Games ble en perfekt match. 25-åringen fikk fem måneder i selskapet under praksisperioden. Da praksisen var over, fikk hun en stor overraskelse: Hun fikk tilbud om fast jobb! Følelsen hun fikk kjenne på da vil hun aldri glemme.
– Det var da jeg følte at jeg hadde «made it».
Teamwork, teamwork, teamwork
Thea forteller at studiene forberedte henne godt til jobben hun har i dag.
– Jeg føler jeg bruker noe fra bachelorgraden hver eneste dag. Spilldesign-bacheloren gir en veldig god, bred og grunnleggende forståelse for hva arbeidet til en spilldesigner innebærer. Det er relevant uansett om man vil jobbe i et stort AAA-studio eller et mindre indiestudio, sier hun og fortsetter:
– Man lærer også mye om hvordan det er å jobbe i grupper sammen på prosjekter. Det er veldig nært hvordan man jobber i arbeidslivet, forteller Thea.
Jeg føler jeg bruker noe fra bachelorgraden hver eneste dag. Spilldesign-bacheloren gir en veldig god, bred og grunnleggende forståelse for hva arbeidet til en spilldesigner innebærer.
For den unge spilldesigneren er den største forskjellen på jobb- og skolehverdag at hun får fordypet seg på det hun er best på, nemlig design.
– Arbeidet er i stor grad det samme som under studiene, men jeg trenger ikke å gjøre alt helt selv lenger, som kunst og animasjoner. Ikke bare gir høyere kvalitet, men det går også mye raskere. Det føles godt å drive med det jeg faktisk vil, forteller hun.
«Best of Both Worlds»
På jobb hos Red Thread Games er ingen dager like. Mesteparten av tiden bruker hun på design og implementasjon.
–Jeg designer både narrative deler av spillet og enkelt mekanismer, så det blir litt som Hannah Montana sa en gang i tiden: «You get the best of both worlds».
Hennes siste utgivelse, «Desiderium», er den hun er mest stolt av. Dette var et prosjekt som ble unnfanget tredje år på bachelorstudiet.
Vurderer du en bachelor i spilldesign?
– Det er en walking-simulator hvor fortellingen har hovedrollen, forteller hun. Vi lærte ekstremt mye om det å lage spill der historien var viktigst. Det er mye dialog og bruk av faktiske skuespillere til stemmeskuespill. Vi brukte også mye tid og ressurser på å markedsføre spillet godt, noe som var en fin erfaring å ta med seg videre.
I dag jobber hun med spillprosjektet «Dustborn», sammen med gode kolleger i Red Thread Games. Traileren til spillet kan du se her!
– Det består virkelig av alle de tingene jeg elsker mest. Spillet har mye sjel og tar sted i et fascinerende univers. Her utspiller en spennende og annerledes historie seg i harmoni med fantastisk grafikk, avslutter hun.
CTA bunn
Vil du også bli spilldesigner?
Vil du skape storslåtte spillopplevelser? Bachelor i spilldesign fra Westerdals institutt for film og medier er en anerkjent utdanning som åpner dørene til en spennende og interaktiv verden!Les mer på studiesiden til Bachelor i spilldesignSpilldesign-utdanningen er mer enn bare spilldesign
I løpet av 48 timer jobbet studentene på Bachelor i spilldesign for harde livet for å lage, og få ferdig, et spill fra bunnen. Framtidsutsiktene ser gode ut for studentene som tilbrakte helgen på Global Game Jam.Les artikkelen her!