Arvid vil være bedriftenes samvittighet
Han har alltid vært fristet av næringsliv og business, og leverte den beste bacheloroppgaven i 2020. Nå vil Arvid Skage jobbe med samfunnsansvar og bærekraft i bedrifter.
Arvid Skage (25) søkte seg inn på Bachelor i økonomi og ledelse mens han var i førstegangstjenesten. Han hadde lenge vurdert å studere noe knyttet til næringsliv og business, men var ikke sikker på hvilken vei han skulle velge.
– Jeg manglet innsikten, og startet derfor på økonomi og ledelse for å få en breddetilnærming til business. Så kunne jeg alltids starte der og ta noen valg senere, forteller Arvid.
Kursen blir satt
Under bachelorstudiene tok han et valgfag som dekket temaet bærekraftig handel. Det var da brikkene begynte å falle på plass, forteller han.
– Da fikk jeg fordype meg i den samfunnsfaglige delen av fagfeltet, og fikk en innføring i bærekraft i bedriftsverdenen.
Det var et stort mangfold i fagene og en bred tilnærming til næringslivet. Alt i fra det organisatoriske som markedsføring og ledelse, til det tekniske som matematikk. Vi fikk presentert hele bedriften som et økosystem, som ga en veldig god oversikt.
Valgfaget ble utgangspunktet for bacheloroppgaven, som han skrev sammen med studiepartner Terje Emil Hjelset. Oppgaven, som tok for seg menneskerettighetsbrudd i forsyningskjeden, lot dem fordype seg i noe som ikke var forsket på før.
– Vi hadde ingen forventning til hva vi kom til å finne. Det var utrolig spennende, minnes Arvid.
Kåret til årets beste
Bacheloroppgaven ble en kjempesuksess, og ble kåret til årets bacheloroppgave på Høyskolen Kristiania. Arvid og Terje har siden fulgt samme retning, og de studerer nå til en master i økonomi, energi og bærekraft sammen i Bergen.
– Terje og jeg er veldig stolte over bacheloroppgaven. Den var på mange måter en forløper til det jeg studerer nå, og masteroppgaven blir en slags fortsettelse av den – med en litt annen vri, forteller Arvid.
Målet til Arvid er å kunne jobbe innen samfunnsansvar og bærekraft hos en fremtidig arbeidsgiver.
– Jeg tenkte mye på «hva er det jeg liker, og hva er det jeg er god på?». Svaret kom i arbeidet med bacheloroppgaven. Nå håper jeg å kunne bli bedriftenes samvittighet, sier han med et smil.
Stimulerende miljø
Studietiden på Høyskolen Kristiania ga Arvid den perfekte anledningen til å føle seg frem til hvor han hørte hjemme i næringslivet.
– Det var et stort mangfold i fagene og en bred tilnærming til næringslivet. Alt i fra det organisatoriske som markedsføring og ledelse, til det tekniske som matematikk. Vi fikk presentert hele bedriften som et økosystem, som ga en veldig god oversikt, forteller han.
Små klasser som dannet et forum hvor man kom tett på hverandre og hadde mer mulighet til dialog med foreleserne enn bare lytte til en monolog, åpnet for at Arvid og medstudentene hadde større muligheter til å stille spørsmål.
– Det gjorde det også enklere for foreleserne å justere faget underveis.
– Det lateste man gjør er å starte tidlig
Arvid beskriver seg som en engasjert, men ydmyk, student. Han benyttet blant annet studietiden til å prøve seg frem til hvilke studieteknikker som fungerte best, og holdt seminarer for interesserte studenter i matte, statistikk og bedriftsøkonomi.
Her fylte han gjerne på med noen tips til studieteknikker og hvordan best studere. Han deler gladlig sine beste tips:
– Terje og jeg ble veldig gode på det vi kaller synergier. Når man jobber sammen på prosjekter eller oppgaver, er det vanlig blant mange å dele oppgavene eller stoffet mellom seg, for så å sette det sammen. Men vi fant ut at om vi jobbet sammen, og diskuterte alt underveis, så ble det en styrke for oppgaven. Vi utfyller hverandre når vi bruker styrkene våre sammen, sier Arvid.
En annen studieteknikk som fungerte godt for Arvid var det han kaller for «chunking». Han sammenligner det med å huske et telefonnummer.
– Deler man opp nummeret i segmenter, eller «chunks», er det lettere å huske helheten. Vi satte oss ofte i hvert vårt rom og leste oss opp på et segment pensum for å gi knagger til stoffet. Da kan man f.eks. tenke «dette var det jeg leste om i det grønne rommet med den runde lampen», forteller han.
Noen andre tips:
- Spre arbeidsmengden utover semesteret. Da husker man stoffet bedre til neste gang man møter på det i studieløpet.
- Unngå skippertak. Da glemmer man stoffet raskt, og kan drukne i pensum når eksamen kommer.
- Ta deg tiden til å bli kjent med stoffet.
– Det lateste man gjør som student er å starte å lese tidlig, avslutter han.