Nettverket på Kristiania sikret ham teknologikarrieren
Jurgen Cuni (28) kjeder seg fort. Da passer det perfekt å jobbe i teknologibransjen, hvor tempoet er høyt og endringene skjer raskt. For Jurgen ble inngangsbilletten en bachelorgrad i E-business.
Jurgen er født i Albania og vokste opp i Hellas, før han kom til Norge for ni år siden. Han tok først en fagskoleutdanning som nettverksadministrator og jobbet deretter et par år innen IT.
– Jeg fikk en fot innenfor bransjen og ble mer og mer interessert i både forretning og teknologi. Samtidig skjønte jeg raskt at jeg trengte å studere mer, forteller han.
Jurgen ønsket seg rett og slett mer tyngde – og det var da han fant Bachelor i informasjonsteknologi - E-Business.
– Nøkkelen er å være proaktiv. Ikke gå på en forelesning med en gjesteforeleser og pakk sammen når det er ferdig. Snakk med dem, gå på karrieredagene, still spørsmål og gjør deg tilkjenne.
– Jeg så at programmet bestod av en god blanding av tyngre IT- og teknologifag, samtidig som man lærte mer om markedsføring, økonomi og ERP- og CRM-systemer. Det var rett og slett midt i blinken!
Nettverk = jobb
Gjennom hele studietiden var han svært glad for hvordan Kristiania tilrettela for nettverksbygging. Gjennom karrieredager og gjesteforelesere fra forskjellige bedrifter fikk Jurgen mulighet til å knytte kontakt med mennesker ute i arbeidslivet.
– Nøkkelen er å være proaktiv. Ikke gå på en forelesning med en gjesteforeleser og pakk sammen når det er ferdig. Snakk med dem, gå på karrieredagene, still spørsmål og gjør deg tilkjenne, tipser han.
Jurgen gjorde akkurat det. Han holdt kontakten med en konsulent fra Avanade som var gjesteforeleser via LinkedIn, og etter hvert fikk han et jobbtilbud.
IT-bransjen trenger folk
Han fortsatte å jobbe der mens hans studerte videre, men da pandemien traff Norge, mistet Jurgen jobben. Bedriften hadde rett og slett ikke noe annet valg enn å terminere kontrakten hans.
– To-tre uker etterpå begynte jeg å snakke med folk jeg hadde kommet i kontakt med i studietiden, og det tok heldigvis ikke lange tiden før jeg hadde landet jobben som Salesforce-konsulent i Cognizant, forteller Jurgen.
Nyttig erfaring
Jurgen beskriver studietiden som veldig spennende. Spesielt godt likte han at det første året la et solid grunnlag for veien videre, og at det var et felles første år som muliggjorde et bytte av studie skulle han ønske å endre hva han skulle fordype seg i. Det ble ikke nødvendig.
– Jeg skjønte fort at E-business var et godt studievalg for meg. Det var mye av det jeg likte, som prosesser og forretning. Jeg likte også veldig godt at vi fikk skrive bacheloroppgaven ute i en ekte bedrift, forteller teknologientusiasten, som selv skrev bacheloroppgaven sin hos PayEx.
– Kristiania er rett og slett best på det praktiske og på å forberede studentene sine på det virkelige arbeidslivet!
Jurgen forteller også at han var imponert over nivået på foreleserne, og ikke minst hvor mye erfaring fra arbeidslivet de tok med seg inn i forelesningene. Dette ga både han og medstudentene et verdifullt innblikk i hva som faktisk ventet dem i bransjen.
– Vi hadde også forelesere fra flere kulturer og forskjellige land. Det gjorde at vi fikk innblikk i hvordan ting gjøres andre steder også, som er spesielt nyttig i vår bransje, forklarer han.
Best på det praktiske
Den praktiske tilnærmingen til arbeidslivet er noe av det Jurgen minnes best ved Kristiania. På slutten av tredje semester begynte de også med noe kalt «smidig prosjekt». Det gikk på tvers av alle linjene i teknologi, og bedrifter kom med ekte caser som studentene skulle jobbe med.
– Jeg husker at jeg lurte på hvorfor vi jobbet så mye med akkurat dette, men etter at jeg kom ut i arbeidslivet, ser jeg hvor relevant det faktisk var. At jeg hadde hatt dette faget på skolen, gjorde at jeg kunne gå rett ut i en rekke prosjekter på jobb, uten å føle meg fullstendig på tynn is. Kristiania er rett og slett best på det praktiske og på å forberede studentene sine på det virkelige arbeidslivet!