Emilie gikk rett inn i drømmejobben etter studiene
Å være festivalsjef som 24-åring og nyutdannet er noe få kan skilte med. Emilie fant sin brannfakkel, og utfordrer kulturelt der hun kan.
Emilie Egebjerg har alltid søkt til scenen, men da hun fikk prøvd seg i kulissene på skolens forestillinger da hun gikk musikklinja på videregående endret alt seg.
– Jeg fant ut at det morsomste var å være med å planlegge. Så da begynte jeg å undersøke om det fantes studier for dette, forteller Emilie, som hadde funnet sitt kall og begynte på Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring på Kristiania.
Ble festivalsjef for Oslo Fringe
Allerede før hun hadde levert bacheloroppgaven og avsluttet studiene, kapret 24-åringen fra Oslo drømmejobben.
– Oslo Fringe utlyste stilling som festivalsjef, og jeg bare måtte søke! Det var min brannfakkel, sier hun.
På Oslo Fringe får studentene mulighet til å vise seg frem for verden, men kanskje enda viktigere – knytte kontakter i bransjen
Konseptet fringe-festival oppstod i Edinburgh i Skottland, og handler om å løfte det frie scenekunstfeltet og å være en motpol til det mer etablerte. Her til lands er det fortsatt mindre kjent, men konseptet er i sterk fremvekst i Europa.
Emilie fikk nå i oppgave å arrangere festival midt under en global pandemi.
– Jeg kom rett ut av studiet, og gjennomførte en festival med 300 ulike aktører innen scenekunst. Vi hadde et sterkt fokus på smittevern og hadde ingen smitteutbrudd under eller i etterkant av festivalen, forteller festivalsjefen.
Hun var også glad for å kunne gi en arena for studenter.
– På Oslo Fringe får studentene mulighet til å vise seg frem for verden, men kanskje enda viktigere – knytte kontakter i bransjen, forteller hun.
Utfordret «bygdedyret»
Allerede under studiene fikk Emilie prøve seg på hvordan det var å arrangere en festival. Også under et strengt smittevernregime.
– Vi hadde et fordypningsemne hvor vi valgte å lage en minifestival i en liten bygd i Nissedal kommune. I tillegg til stand-up og det lokale familiebandet i bygda – hadde vi også noen mer abstrakte Oslo-artister for å utfordre bygdedyret litt, forteller hun.
I podkasten Mentoren får studenter møte sine største forbilder
Hele festivalen ble snekret sammen på bare seks uker og ble en kjempesuksess. Dog ikke helt uten utfordringer.
– For å kunne ha alkoholservering, og få gjort bestillinger til denne innen fristen, måtte vi ta kunnskapsprøven i alkoholloven på bare to dager, forteller Emilie.
Emilie og en medstudent studerte flittig til den omfattende prøven, som tar for seg både alkoholloven og alkoholforskriften, og bestod prøven med glans.
– Det var i grunn bra, for det kostet 400kr å ta prøven for hver av oss, så vi hadde ikke hatt råd til å stryke som fattige studenter, sier hun og ler.
Har lært mye om seg selv
Når hun ikke arrangerer festivaler, jobber Emilie som produsent på Chateu Neuf. Engasjementet hennes i studentsamfunnet på Majorstuen har hun hatt siden studietiden, og har en spesiell plass i hjertet hennes. Hun minnes en veldig god studietid på Kristiania, der hun ble kjent med venner som i dag er hennes aller beste.
– Og så er det litt klisjé å si, men jeg lærte så mye om meg selv! Hvordan jeg er som leder og hvordan jeg fungerer i team. Det var lagt vekt på at vi skulle reflektere mye, og det liker jeg veldig godt, forteller festivalsjefen.
Det viktigste er å tørre å ta sjanser, og å prøve og feile. Er man tydelig i kommunikasjonen, så er mye gjort
Emilie kommer med en klar oppfordring til de som vurderer å studere Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring.
– Gjør det! Det er ikke noe å lure på, sier hun uten å nøle, og deler noen tips til kommende studenter.
– Det viktigste er å tørre å ta sjanser, og å prøve og feile. Er man tydelig i kommunikasjonen, så er mye gjort – gi tydelig informasjon til kunder, gi klare beskjeder og unngå misforståelser og konflikter internt i teamet ditt. Tør å ta de vanskelige samtalene – det er da man får ting til! Avslutter hun.