Kristiania-studenter skal bruke banebrytende teknologi
Studenter ved Bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Kristiania blir de første i Norge som tar i bruk den nyutviklede markedsføringssimulatoren.
Det relativt nye, norske IT-selskapet Hubro Education utvikler og produserer bedriftsssimulatorer som blant annet blir brukt i undervisning på universiteter, høyskoler og videregående skoler i over 30 land. Nå har de laget sin mest avanserte simulator til nå, og Kristiania blir den første institusjonen i Norge som skal ta den i bruk.
Skal selge simulert pizza
I praksis skal studentene i Oslo og Bergen jobbe i en simulert virkelighet, hvor de skal samarbeide i team og utføre markedstiltak for å selge mest mulig pizza til de digitale innbyggerne der. Studentene må ta en rekke strategiske valg for leverandøren, alt fra navn, budsjett, prisnivå og branding. De vil alle møte konkurranse og utfordringer for å nå sin markedsplan.
Emneansvarlig og høyskolelektor i Markedføring og merkevarebygging, Morten Ågnes, er utdannet siviløkonom og skal undervise studentene i Bergen med denne simulatoren. Han stiller tydelige krav til studentene når de skal planlegge og iverksette tiltak.
– Målet er at studentene skal kunne reflektere og drøfte rundt egne beslutninger knyttet til denne praksisen.
– Målet er at studentene skal kunne reflektere og drøfte rundt egne beslutninger knyttet til denne praksisen.
Samarbeid med norske gründere
Markedsansvarlig i Hubro, Stian Fyrand, forteller tidligere studenter har gitt god respons på de andre simulatorene de har produsert. Han håper at den mer avanserte typen som studentene ved Kristiania skal bli kjent med, kan leve opp til forventningene.
– Hensikten vår med simulatoren er at studentene skal lære gjennom egen erfaring og praksis
Fyrand forteller at tidligere studenter som har brukt de lignende simulatorerene har merket progresjon og mestring med våre programmer i faget sitt.
– Vi føler oss veldig heldig som får jobbe med dyktige professorer og institusjoner som tror på ny og praksisnær teknologi.

21-åringen som ble markedssjef
Fikk jobbtilbud før hun hadde levert bacheloroppgaven.
Innovative løsninger for studentene
Høyskolelektor og programansvarlig for markedsføring og merkevareledelse, Halldor Orn Engilbertsson, har en mastergrad i markedsføring fra Universitetet på Island og har jobbet i både i forlag, bank og som markedskonsulent på Island, Storbritannia og i Norge.
Vi må alltid tenke nytt og innovativt for at studentene skal kunne møte bransjens behov
– Vi må alltid tenke nytt og innovativt for at studentene skal kunne møte bransjens behov, med smarte og aktuelle løsninger, og derfor var det på tide å implementere denne simulatoren i undervisningen.
Lignende verktøy har tidligere blitt brukt i undervisningen, og foreleserne har god kjennskap til å undervise med slike verktøy.
– Vi ser at studentene er kapable til å ta selvstendige beslutninger, og derfor har vi valgt en hakket mer avansert type enn den grunnleggende. Vi har testet den på forhånd, og har troen på at dette er en god match for studentene, forteller Engilbertsson.
Dobbel content: Studie + spør en student
Markedsføring og merkevareledelse
Vil du skape attraktive merkevarer? Da er dette markedsføringsutdanningen for deg! Vi tilbyr Norges eneste Bachelor i markedsføring og merkevareledelse.Les mer om markedføring og merkevareledelse!Har du spørsmål om studier?
Våre studentambassadører kan svare på alt om studielivet, studier, søknad og opptak. Prat med dem via mail, chat, telefon eller videosamtale, de hjelper deg gjerne!Spør en student!