Kristiania-studenter er fornøyde til tross for pandemi
Studiebarometeret 2021 forteller at studenter nasjonalt har hatt en dårligere opplevelse enn før. Kristianias undervisere har derimot klart å holde kvaliteten oppe på overordnet tilfredshet.
Hver høst deltar over 60.000 studenter i Studentbarometeret der de svarer på det meste når det kommer til studenttrivsel på de utdanningsinstitusjonene som tilbyr høyere utdanning i Norge. Denne undersøkelsen sendes ut til 2.- og 5.-årsstudenter og gjelder for ca. 1800 studieprogram.
Det er NOKUT som gjennomfører undersøkelsen på oppdrag av kunnskapsdepartementet.
Dagny inspirerte studentene
Kristiania bruker denne undersøkelsen for å kartlegge forbedringspotensial som utdanningsinstitusjon. Undersøkelsen dekker blant annet følgende tema:
- Undervisning og veiledning
- Motivasjon
- Forventninger
- Studieinnsats
- Studie- og læringsmiljø
- Arbeidslivsrelevans
I 2020 og 2021 er det i tillegg stilt spørsmål om hvordan pandemien har påvirket deres studiehverdag.
– Svarprosenten nasjonalt har gått noe ned fra 2020 til 2021. Det har også vært en liten nedgang ved Kristiania, men vi har fortsatt en god svarrate på 44 prosent. Vi er takknemlige for at så mange av våre studenter har tatt seg tid til å gi oss sine tilbakemeldinger, sier kvalitetssjef ved Kristiania, Line Edelmann.
Preget av digital undervisning
Også 2021 ble et år utenom det vanlige og studentenes hverdag har vært preget av pandemien. De som har svart på Studiebarometeret denne gangen er først og fremst studenter som startet på sine bachelor- eller masterprogrammer høsten 2020. De har derfor hatt hele sin studietid i pandemitilværelse. Det har vært preget av mye digital undervisning, samt store og relativt raske endringer i smittesituasjon og tiltaksnivå. Selv om det har vært åpent for en del fysisk undervisning gjennom året, melder over 60 prosent av Kristianias studenter at store deler av undervisningen har vært digital.
Topp 10 programmer med de mest fornøyde studentene
Kristianias studenter svarer likt som i resten av sektoren på hvordan pandemien har påvirket deres hverdag. Kun 26 prosent tror at kvaliteten på utdanningen er like god som den ville vært dersom det hadde vært mer fysisk undervisning. Videre er det under halvparten som melder at de har blitt godt integrert i et sosialt miljø tilknyttet utdanningen.
Når det kommer til spørsmål om hvilken grad studentene opplever at bruken av digital læringsplattform fungerer godt, har resultatene økt. På spørsmål om studentene opplever at det er muligheter for å jobbe med prosjekter/oppgaver i samarbeid med arbeidslivet, ser vi også en økning.
Økt tilfredshet
For Kristiania er det lite endring i studentenes tilbakemeldinger fra 2020 til 2021, men det er marginale nedganger på visse parametere. Blant annet ser man at spørsmålet om hvor tilfreds studentene, alt i alt, er med sitt studieprogram gir en marginal nedgang fra gjennomsnitt på 4,08 til 4,03.
På programnivå er det gledelig å se at flere programmer med lavere tilfredshet i 2020, har hevet seg betraktelig. Flere studier måler nå en overordnet tilfredshet langt over snittet både i sektoren og for deres respektive fagområder.
Våre undervisere og vår pedagogiske avdeling har gjort en god og viktig jobb under pandemien.
Studiebarometeret gir totalt sett svært viktige innspill når Kristiania nå setter i gang med å analysere året som er gått for å lage handlingsplaner med effektfulle tiltak for det kommende studieåret, amt årene fremover.
Det er imponerende at imens snittet i sektoren viser at studenter i Norge har fått en vesentlig dårligere opplevelse, har undervisere ved Kristiania klart å holde kvaliteten oppe, med bare en marginal nedgang fra gjennomsnitt på 4,08 til 4,03 overordnet tilfredshet.
– Det viser hvor god og viktig jobb våre undervisere og pedagogisk avdeling har gjort under pandemien, avslutter prorektor utdanning, Sander Sværi.
Alle resultatene er tilgjengelig på studiebarometeret.no.