Har skrevet trøstebok til dagens ledere
Høyskolelektor Åshild Mongstad er aktuell med boken «Refleksivt lederskap» og beskriver den gjerne som en trøstebok til alle ledere og studenter som ikke kjenner seg igjen i den tradisjonelle ledelseslitteraturen.
Høyskolelektor Åshild Mongstad foreleser i endringsledelse og ledelse både på bachelor- og masternivå i Bergen. Hun er utdannet sosialantropolog og sykepleier, har lang erfaring fra arbeidslivet, og har undervist i ledelse i etter- og videreutdanning i mange år.
– Vi må tørre å snakke om at ledere er vanlige mennesker. Ledelsesteoriene beskriver tradisjonelt hvordan ledere bør være, og mange kan oppleve at det er vanskelig å leve opp til, forteller hun.
– Ikke vær redd for å begå feil
– Mitt ønske er å beskrive noe av det komplekse ved å være leder, og ved det å være menneske. I tillegg til å sette ord på de mange fasettene i menneskers samspill, heller enn å si at vi må kommunisere tydeligere, sier Mongstad.
– Mange ledere er redde for å ikke være gode nok, derfor vil jeg gjennom min bok minne oss på at vi alle er mennesker. Ikke som en unnskyldning, men heller for å fri oss fra det gamle og lede uten å være så redd for å gjøre feil, sier Mongstad
– Ikke glem menneskene
Som leder har hun innsett hvor stort gapet er mellom faglitteraturen og den hverdagen som ledere faktisk står i.
– Vi lever i en tid hvor teknologien får mer plass i arbeidshverdagen, og da er det ekstra viktig at vi ikke glemmer det sosiale samspillet mellom mennesker.
Jeg håper denne boken kan oppmuntre ledere til å skape vekst og utvikling i seg selv og ansatte.
Under koronapandemien måtte plutselig ledere kaste seg rundt og lede ansatte som satt på hjemmekontor. Noen ledere opplevde det som mer krevende enn normalt, men Mongstad forteller at hun også har sett eksempler på det motsatte.
– Jeg gjorde nettopp et intervju med en leder som synes pandemien var befriende; det var ingen som hadde vært i en slik situasjon før, derfor følte hen seg fri til å tørre å finne løsninger som kanskje tidligere ikke «stod i boken». Andre har utfordringer med å få ansatte ut fra hjemmekontorene, og igjen skape gode relasjoner på arbeidsplassene, forteller hun.
Blir pensum
Boken inneholder både teori og praktiske refleksjonsnotater for leseren og er tilpasset studenter innen ledelse og ledere i offentlig og privat sektor. Etter hvert skal den også bli en del av pensum for studentene ved Kristiania.
– Jeg håper boken kan oppmuntre ledere til å skape vekst og utvikling i seg selv og ansatte, og at leseren stopper opp og stiller spørsmål ved egen ledelse, sier Mongstad.
Mongstad ønsker å gi en dypere innsikt i de relasjonelle sidene ved å være en god leder. Det er derfor man i hvert kapittel inviteres til å stoppe opp og reflektere rundt kapittelets innhold, og samtidig koble teori til egen situasjon og praksis gjennom øvelser og verktøy.
Hun forteller at hun først ble inspirert til å skrive boken gjennom samtaler med både studenter og kollegaer.
– Ved å øke forståelsen for hvor komplekse vi mennesker er, kan vi møte oss selv og andre med større raushet og åpenhet, avslutter hun.