Improvisasjon fra verden over
– Vi er alle nødt til å improvisere hele tiden; som kunstnere, forskere, lærere, studenter, mennesker, sier førsteamanuensis Kai Schwind. Og ordets innhold tolkes så ulikt. Den 15. mars får han kunstfaglige fra Brasil til Vietnam i tale på det årlige Kristiania-symposiet AR@K.
En hel dag er viet temaet «IMPROVISATION – RISKS. RESPONSES. REWARDS.» Her blir det parallelle sesjoner som vil romme bidragsytere innen musikk, film, dans, litteratur, gaming, manus, design og pedagogikk med mer.
Årgang fire
Dette er fjerde gang det kunstneriske forskningssymposiet AR@K (Artistic Research @ Kristiania) arrangeres. Samlingen begynte fysisk i 2019, gikk så over til digitalt format og i år kommer det i hybrid drakt. For i 2022-utgaven vil «kortreiste» kollegaer fra OsloMet, Norges musikkhøgskole og NTNU holde foredrag foran publikum. Det samme gjelder de fire deltakerne fra universitet i Storbritannia og Østerrike. På Zoom vil vi ha med oss de som bor litt lenger unna, i Canada og Spania så vel som Brasil og Vietnam.
Endelig er vi tilbake som et fysisk arrangement på Campus Fjerdingen med deltakere fra forskjellige land.
– Jeg gleder meg sinnssykt til årets AR@K. Endelig er vi tilbake som et fysisk arrangement på Campus Fjerdingen med deltakere fra forskjellige land i tillegg til våre interne bidragsytere, sier Schwind, som er kurator. Til daglig jobber han ved Institutt for musikk, og er koordinator for forskergruppen kunstfag ved Kristiania.
Han er ikke alene om å glede seg stort til å møtes i Christian Krohgs gate 32 denne morgenen midt i mars. Dekan ved School of Arts, Design, and Media, Jørn Mortensen, er også en gitarist og utøvende musiker som ser fram til dagen.
Improvisasjon er en ofte undervurdert del av kunstnerisk og vitenskapelig praksis.
I løpet av Mortensens tid som leder av avdelingen har Kristiania rukket å bli landets største kunstfaglige miljø. Her langs Akerselva finnes rundt 1600 studenter fordelt på 20 studieprogram.
Undervurdert del
– Improvisasjon er en ofte undervurdert del av kunstnerisk og vitenskapelig praksis. Å bevege seg inn i det ukjente og uforutsette for å undersøke muligheter og kunnskap som ikke allerede er kjent, er en metode som både har estetiske og erkjennelsesmessige kvaliteter. Og det er her kunsten og vitenskapen kan møtes i et metodefellesskap som AR@K22 vil utforske, sier Mortensen.
Han legger til at det faktum at AR@K også har invitert Tegneklubben til å improvisere over konferansen skaper et meta-perspektiv på konferansen som han gleder seg ordentlig til.
På AR@K får du vite hvor ulikt improvisasjon kan tolkes.
Schwind trekker fram impro-kurset til Mona Abdil-Fadil, en erfaren veteran innenfor teatersport, som noe gøy og praktisk særlig studenter kan være med på denne dagen.
– Temaet improvisasjon har engasjert mange kunstneriske forskere på tvers av ulike fagfelt og disipliner. På AR@K får du vite hvor ulikt improvisasjon kan tolkes, og ikke minst får du masse kunnskap om – og inspirasjon til – å improvisere selv, avslutter Schwind.