– Det er nå man burde satse på en designutdanning
Kort tid etter at Jennie Aas (26) fullførte det toårige studiet i Grafisk design ved Kristiania, sikret hun seg en relevant jobb i digitalbyrået Solid Media.
– Jeg bruker kompetansen fra Kristiania hver eneste dag. Det er ingen tvil om at fagskolestudiet Grafisk design har hjulpet meg til å få jobben jeg har nå, sier Jennie.
Solid Media er et rendyrket digitalbyrå med hovedkontor i Oslo, som har spesialisert seg innen markedsføring på nett. I sin nye stilling jobber Jennie blant annet med å designe annonser for ulike kunder.
– Som grafisk designer jobber jeg med å designe Google Display Ads og andre annonser til sosiale medier, hvor jeg får leke meg med både animasjoner og bilder. Jeg skal etter hvert også være med å utforme annonsørtilbudet til Solid Media, forteller hun.
Det er nå man burde satse på denne type utdanning, for det er stor etterspørsel etter folk med kompetanse innen digitalt design.
Jennie stortrives i sin nye stilling og forteller om en inkluderende og sosial arbeidsplass, hvor de finner på mye gøy sammen – både på og utenfor kontoret.
– De satser på nyutdannede og har blant annet et tilbud som heter Solid Academy, der vi kan delta på kurs og ta Google-sertifiseringer.
Praktisk og kreativt studium
Jennie hadde fra tidligere en bachelor i pedagogikk med spesialisering i medievitenskap, men hadde lenge drømt om å studere noe kreativt. Hun bestemte seg etter hvert for å følge drømmen – og startet på fagskoleutdanningen Grafisk design ved Kristiania.
– Å gå et studium hvor jeg fikk jobbe kreativt med design, bilder og typografi var utrolig spennende, forteller Jennie.
Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!
Grafisk design er et praktisk studium, som vektlegger både design for trykk og digitale flater. Utdanningen gir kompetanse på tvers av fagområdene grafisk design og interaksjonsdesign, som åpner opp for mange spennende jobbmuligheter.
– Studiet består av mye praktisk jobbing, der man samarbeider med studenter i klassen og på andre studier. Lærerne var flinke til å gi oss caser som var aktuelle og bransjenære, forklarer Jennie.
I løpet av to år på Kristiania var de innom en rekke spennende temaer, som identitetsdesign, bokdesign, emballasjedesign og webdesign. Jennie trekker frem teamarbeid og det å jobbe mot en tidsfrist, som to viktige læringspunkter fra studiet.
– Vi hadde som regel en større temaoppgave hver måned, der vi jobbet med alt fra idé- og konseptutvikling til digitale prototyper, forklarer Jennie.
– De beste lærerne
Jennie ser tilbake på en minnerik studietid på Kristiania, og skryter særlig av de faglige på studiet. Hun forteller at de hadde forskjellige faglærere og gjesteforelesere ut ifra hvilket tema de jobbet med – noe som ga henne en god bransjeforståelse.
– Vi hadde virkelig de beste lærerne, og det var tydelig at de hadde jobbet i bransjen. De ønsket at vi skulle lykkes, og tipset oss om stillinger.
Jennie anbefaler alle som er interessert i grafisk design til å vurdere det toårige fagskolestudiet ved Kristiania.
– Det er virkelig nå man burde satse på denne type utdanning, for det er stor etterspørsel etter folk med kompetanse innen digitalt design, avslutter Jennie.
content card double
Nysgjerrig på grafisk design?
Jobbe med visuell kommunikasjon? På vår toårige fagskoleutdanning får du praktisk kompetanse innen både grafisk design og interaksjonsdesign, som vil gjøre deg ettertraktet på jobbmarkedet.Ta meg til studiesiden!Fikk fast jobb rett etter studiene
Én måned etter Keemy Katrin Haugland fullførte fagskolegraden i Grafisk design, landet hun drømmejobben i DNB Næringsmegling.Les mer om Keemy her!