Lærerik praksisperiode for studentene på App-programmering
Som en del av fagskolestudiet i App-programmering, får studentene gjennomføre en 12-ukers praksisperiode i en relevant bedrift. Øystein Thorheim (25) og Kristian Kofoed (24) får verdifull arbeidserfaring hos selskapene Bookd og ITF.
– Å ha praksis er kjempespennende! Vi lærer utrolig mye nytt, samtidig som vi får teste kunnskapen vi allerede har fra studiet. Det beste er at vi får erfare hvordan det er å faktisk jobbe i bransjen, som vil gjøre overgangen fra studier til jobb mye lettere, forteller de to engasjerte studentene.
Fjerde semester av utdanningen i App-programmering, kan studentene velge om de ønsker å ha praksis, eller å arbeide med en oppgave på skolen. Ifølge Øystein oppfordrer lærerne alle til å gå ut i praksis, da dette er en gyllen mulighet til å tilegne seg verdifull erfaring og innsikt i bransjen – før man blir kastet ut i det virkelige arbeidslivet.
Fem uker inn i praksisperioden har vi allerede utviklet en prototype til en app.
– Lærerne legger godt til rette for oss gjennom hele prosessen. De hjelper oss for eksempel med å finne bedrifter, hvor de vet vi vil få et bra læringsutbytte. Det er fint å vite at man har lærerne i ryggen, når man skal ut i noe nytt og ukjent, forteller Øystein.
Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!
Utvikler prototype til app
Etter fem uker som praktikant hos selskapene Bookd og ITF - Internett Trafikk Formidling, har de to studentene kommet godt inn i jobben – og blir gitt oppgaver og ansvar på lik linje med en fast ansatt.
– På min praksisplass har jeg mer eller mindre fått fullt ansvar for appen Bookd har ute i App Store. Vi har også laget en oppdatert prototype til appen, med nye funksjonaliteter, forteller Øystein.
At vi får ta så stor del av arbeidet og prosessen er veldig spennende læring.
Hos ITF får også Kristian ta del i både planlegging, testing og utvikling av appen som selskapet jobber med for øyeblikket.
– At vi får ta så stor del av arbeidet og prosessen er veldig spennende læring for oss, sier han fornøyd.
På App-progammering lærer studentene å utvikle apper for både Android og for Apples app-plattform iOS, samt såkalt kryss-plattformutvikling. På denne måten får de god innsikt i hele bransjen. Øystein forteller at han allerede har fått god nytte av kunnskapen fra studiet på praksisplassen.
– Jeg blir hele tiden utfordret til å gjøre ting jeg aldri har gjort før. Likevel klarer jeg som regel å løse oppgaven ved hjelp av kompetansen fra studiet, sier Øystein entusiastisk.
Fra teori til praktisk kompetanse
Begge studentene hadde noe tatt noe utdanning før de startet på Kristiania, innenfor fag som entreprenørskap, økonomi og IKT. Etter flere år med teori, var de begge nysgjerrige på å gå et praktisk studium – og tok steget videre på App-programmering.
– Jeg hadde ingen erfaring innenfor programmering tidligere, men jeg har alltid vært datainteressert, sier Kristian og utdyper:
– Etter å ha tatt en bachelorgrad hadde jeg en del teori i bunn, men jeg kjente at jeg manglet den praktiske kompetansen. Det var derfor jeg søkte meg inn på App-programmering.
Ifølge Kristian er den største forskjellen mellom en bachelor- og fagskolegrad, at fagskoler tilbyr mer prosjektbasert læring. Dette gjør at studentene får et mer realistisk bilde av hva som venter når man skal ut i arbeidslivet, mener han.
– Jeg kan ikke huske sist jeg lærte så mye, som det jeg har gjort de siste to årene på App-programmering, sier Kristian.
– Det er en bratt læringskurve, men jo mer man lærer, desto mer overkommelig virker faget, tilføyer Øystein.
Double content card
Vil du studere IT?
App-markedet er i hurtig vekst, og det er et økende behov for tekniske utviklere som kan skape morgendagens app-opplevelser.Se alle våre utdanninger!Derfor bør du ta en teknologiutdanning
Bør man satse på en teknologiutdanning? Det mener rekrutteringskonsulentene Ingrid og Stina. Men, hvorfor det?Jeg vil vite hvorfor!