– Norge trenger flere tjenestedesignere!
Bachelorgraden i tjenestedesign ved Høyskolen Kristiania blir stadig mer populær og av god grunn: Studiet kombinerer design og innovasjon med forretningsforståelse og gir studentene ettertraktet kompetanse. I tillegg er foreleserne blant landets beste og mest engasjerte. Her møter du to av dem!
– I mine øyne er vi den perfekte blandingen av praktisk og akademisk tilnærming til tjenestedesign. Samarbeidet vårt sikrer bransjenærhet og refleksjon, og selv om vi har ulik bakgrunn, har vi begge en sterk overbevisning om at design kan løse de fleste utfordringer i samfunnet, sier Adeline Hvidsten og referer til kollega Christin Staubo.
Hvidsten er utdannet designer fra Oslo Met og har en doktorgrad innen innovasjonsstudier fra BI. I dag er hun én av to studieprogramledere for Bachelor i tjenestedesign og underviser i scenarioutvikling og fremtidsanalyse.
– Jeg er spesielt opptatt av å få studentene til å tenke selv og komme frem til egne konklusjoner. Det er så gøy når de plutselig har knekt koden og begynner å tenke som en tjenestedesigner. Da klarer ikke slutte, forteller hun.
Staubo er den andre halvdelen av studielederteamet på bachelorgraden i tjenestedesign. Hun har en mastergrad i Design Thinking fra Stanford University i California og har jobbet mye med metodikken i praksis, både internt i bedrifter og som konsulent. Hun ser på det å undervise som en naturlig forlengelse av konsulentjobben og forteller at hun bruker nettverket sitt aktivt for å hjelpe fremtidens tjenestedesignere.
– Etter å ha jobbet som konsulent i 20 år ser jeg et stort behov for flere dyktige tjenestedesignere i næringslivet og i offentlig virksomhet. Som foreleser ønsker jeg å hjelpe studentene opp og frem, slik at vi kan få en bedre verden, sier hun.
Kristiania-studenter hjelper Munch-museet
MUNCH vil nå ut til generasjon Z. Det skal bachelorstudenter fra Høyskolen Kristiania hjelpe dem med!
Mange jobbmuligheter for tjenestedesignere
Tjenestedesign handler om å løse komplekse problemer. Det handler om å designe bærekraftige tjenester og opplevelser, som både ivaretar økonomiske, sosiale og miljømessige aspekter. Kompetansen er svært ettertraktet, og blant annet viser en rapport fra McKinsey (2015) at bedrifter som bruker design aktivt, vokser tre ganger raskere enn gjennomsnittet i bransjen.
– Jeg skulle ønske at flere visste hvor godt jobbmarkedet er. I slutten av februar gjorde jeg et kjapt søkt på finn.no og fant 81 ulike stillinger for tjenestedesignere i Norge. Kompetansen er med andre ord veldig ettertraktet, sier Hvidsten.
Hun forteller videre at Norge trenger tjenestedesignere som håndterer flere ulike roller i virksomheten, og som både forstår seg på gode designprosesser og menneskelige behov.
– Fremtidens tjenestedesigner er positive, nysgjerrig, fremoverlente, kreative og ser muligheter der andre ser hindringer. De må også være trygge på egen kunnskap, og samtidig ydmyke på hva de ikke kan, legger Staubo til.
Vil gjøre verden til et bedre sted med tjenestedesign
En bachelorgrad i tjenestedesign har gitt Tobias verktøyene han trenger for å gjøre verden litt bedre.
Forbereder studentene godt på arbeidslivet
Bachelorgraden i tjenestedesign ved Høyskolen Kristiania er et praktisk studium, hvor studentene samarbeider tett for å løse reelle oppgaver fra arbeidslivet.
– En tjenestedesignere jobber sjeldent alene, og derfor er det viktig for oss å lære studentene å samarbeide godt, både innad i klassen og på tvers av studieretninger, sier Hvidsten.
Hun forteller videre at tidligere studenter har løst oppgaver fra ekte kunder, blant annet Munchmuseet, SATS og Politidirektoratet. På den måten får de en smakebit på arbeidslivet og er bedre forberedt på hva som venter dem etter studietiden.
– Vi bruker også nettverket vårt flittig og inviterer ofte inn eksterne eksperter og gjesteforelesere. Slik sikrer vi studentene relevant kompetanse, samtidig som de får mulighet til å bygge nettverk allerede under studiene, avslutter Staubo.