Foto av mann som står ute foran en båt og holder et kamera i hendene.
Etter 20 år i arbeidslivet ønsket David nye utfordringer, og startet på det ettårige studiet Digital innholdsproduksjon. Allerede før studieåret var over, hadde han sikret seg en ny og spennende jobb.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

– Jeg gleder meg til å ta med meg tidligere erfaring og ny kunnskap fra studiet inn i stillingen, sier David.

Portrett av mann som smiler med hav i bakgrunnen.
Tett på arbeidslivet: På Digital innholdsproduksjon møter studentene bransjen i klasserommet. – Vi har hatt mange gode gjesteforelesere i løpet av året, som har vært både interessant og lærerikt, sier David. Foto: Fagskoln Kristiania/Benjamin Åvitsland

Redningsselskapet er en frivillig humanitær medlemsorganisasjon, som jobber for å holde barn og voksne trygge på sjøen. Under koronapandemien ble det vanskelig å rekruttere medlemmer til Eliasklubben, som har som mål å spre sjøvett blant de yngste.

Det beste med utdanningen er at man blir utfordret, og allerede første studiedag ble vi kastet ut i det praktiske arbeidet.

Selskapet gikk derfor sammen med studentene på Digital innholdsproduksjon for å finne en løsning på problemet.

– Redningsselskapet ønsket en effektiv løsning for rekruttering som ikke innebar utvikling av en app. Vi hadde en måned på oss til å utvikle en kreativ idé, forteller David.

– Vi bare måtte ansette ham

En måned gikk, og dagen for presentasjonen av arbeidet kom. David etterlot representantene fra Redningsselskapet både overveldet og rørt.

– David imponerte oss med en fantastisk sterk og god case-presentasjon. Konseptet var gjennomtenkt, relevant og så “spot on” at vi bare måtte ansette ham, forteller produktsjef Morten Aas.

Kort tid etter ble David kontaktet og tilbudt jobb. I august starter han i sin nye stilling som produktsjef for Eliasklubben. Morten og resten av teamet i Redningsselskapet gleder seg til å få ham med på laget.

– Vi er sikre på at David har mye å bidra med i Redningsselskapet fordi han er allsidig og besitter kompetanse innenfor flere områder, deriblant videoproduksjon, design og markedsføring. Vi gleder oss til å få ham om bord, forteller Morten entusiastisk.

For David blir jobben nå å sette idéene fra presentasjonen ut i livet, og sørge for at Eliasklubben får flere medlemmer i tiden fremover.

– Jeg kommer nok til å bruke mye av det jeg har lært på studiet, som å finne felles interesser mellom avsender og publikum – og ut ifra det produsere innhold som treffer målgruppen. Det er i stor grad det den nye jobben vil dreie seg om, forklarer David.

– Aldersforskjeller i klassen er utelukkende positivt

Etter å ha jobbet 20 år med salg og nettbutikk, ønsket David nye utfordringer. Han så et tydelig behov for kompetanse innenfor innholdsproduksjon i arbeidsmarkedet, og søkte seg til det ettårige fagskolestudiet ved Kristiania. Å vende tilbake til skolebenken etter mange år i jobb kan nok virke skummelt for mange. For David gikk overgangen over all forventning.

– Man tenker på forhånd at det er rart å skulle begynne i en klasse hvor majoriteten er nesten 20 år yngre enn en selv, men nå ser jeg at det ikke var noe å bekymre seg over. Vi er bare en gjeng som driver med det samme, og som har samme interesser.

En fellesnevner for klassene ved Kristiania er at det er store variasjoner i både alder og erfaring blant studentene. David mener dette er med å skape et godt læringsmiljø.

– Jeg synes det er positivt at man har ulike ting å bringe til bordet. Jeg kan bidra med erfaring innen blant annet foto og video, mens de yngre i klassen har mer å bidra med når det gjelder innsikt i trender. På den måten utfyller vi hverandre, og det blir et godt og dynamisk klassemiljø.

Foto av mann som tar bilde av en bil som står på en brygge.
I den nye jobben som produktsjef for Eliasklubben, vil Davids kompetanse innen foto og video komme til god nytte.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

Utfordrende og lærerikt studium

Digital innholdsproduksjon får studentene kunnskap om visuell historiefortelling, og hvordan de tar i bruk ulike virkemidler for å formidle et budskap. Gjennom praktisk arbeid med foto, video og lyd, lærer de å bli allsidige innholdsprodusenter.

David legger vekt på at selv med hans erfaring og kunnskapsnivå innen foto og video, har året på Kristiania vært svært lærerikt.

– Det beste med utdanningen er at man blir utfordret, og allerede første studiedag ble vi kastet ut i det praktiske arbeidet. Det har hjulpet meg å bryte mentale barrierer, som er veldig viktig i en slik bransje, men også ellers i livet.

Ifølge David kan de faglige ta en stor del av æren for hans trivsel og utvikling.

– Fagansvarlig Abel er virkelig dyktig. Han ser potensialet i hver enkelt av oss, og gir oss personlig oppfølging. Vi har også hatt mange gode gjesteforelesere i løpet av året, som har vært både interessant og lærerikt.

Året på Digital innholdsproduksjon går mot slutten, og ifølge David er han ikke den eneste fagskolestudenten som går en spennende tid i møte.

– Flere av medstudentene i klassen min har også sikret seg relevante jobber før studieslutt, avslutter han.

Content card

  • Studere Digital innholdsproduksjon?

    Vil du jobbe som innholdsprodusent? På dette ettårige fagskolestudiet får du praktisk kompetanse innen produksjon og distribusjon av innhold til digitale plattformer og sosiale medier.
    Ta meg til studiesiden!
  • Nicolai Eid Trondal står i redaksjonslokalet til TV 2 Sporten. Nicolai har mørkt hår og skjegg. Han har på seg en sort genser, har nøkkelkort rundt halsen og holder hendene i lommen.

    Engasjerer norske fotballfans på sosiale medier

    Nicolai Eid Trondal sikret seg drømmejobben som innholdsprodusent i TV 2 Sporten, etter å ha studert Digital innholdsproduksjon.
    Les mer om Nicolai her!