Fagskolen Kristiania ansetter første prorektor
Olav Slettahjell går inn som tidenes første prorektor ved Fagskolen Kristiania. – Dette er en viktig og helt nødvendig endring for oss, etter stor vekst de siste årene. Det å styrke den faglige ledelsen har vært en stor prioritet, sier rektor Annelise Kiønig.
Slettahjell er i dag leder for programutvikling ved fagskoledelen av Noroff School of Technology and Digital Media. Sammen med sitt team har han stått bak et stort antall nye akkrediteringer ved Noroff Fagskole siden 2017.
Styrken til fagskolen er at den har tette koblinger til arbeidslivet.
– Jeg brenner for fagskolen. Den utdanner praktikere som skal ut i arbeidslivet, og min motivasjon er å legge til rette for at det skal skje på en best mulig måte. Jeg er en fagskoleentusiast, og har vært det siden jeg startet i Noroff for 16 år siden. Styrken til fagskolen er at den har tette koblinger til arbeidslivet, noe som er viktig for å sikre kvalitet i utdanningene, men også for utvikling av nye fagområder, sier Slettahjell.
Gått gradene
Kiønig er kjempefornøyd med ansettelsen. – Han er svært godt kvalifisert med høy kompetanse fra fagskolesektoren og har gått hele veien fra å være lærer via studieleder til dekan og leder for programutvikling. Han har jobbet mye med kvalitetssystemer og utvikling, og har kompetanse fra å jobbe innen våre største fagområder.
Hun legger til at han også kjenner både sted- og nettbasert utdanning, og har en faglig bakgrunn innenfor musikk som også inngår som et av Fagskolen Kristianias fagområder.
Han er svært godt kvalifisert med høy kompetanse fra fagskolesektoren og har gått hele veien fra å være lærer via studieleder til dekan og leder for programutvikling.
Til intervjuet utenfor Oslo Rådhus, et steinkast unna Fagskolen Kristianias lokaler i Rosenkrantz’ gate, kommer Slettahjell i hvit skjorte. De siste fire årene har han tatt en deltidsmaster i utdanningsledelse ved Universitetet i Oslo (UiO). Nå kommer han rett fra muntlig eksamen og er offisielt uteksaminert.
– Master i utdanningsledelse er en god ballast å ha for den jobben Slettahjell skal inn i. Han får et viktig ansvar for å fortsette utviklingen av utdanningskvaliteten gjennom vårt solide fagmiljø, og vil også være en pådriver for utvikling av nye studier.
I masteroppgaven undersøkte Slettahjell hvordan fagskolen kan samarbeide med yrkesaktører i arbeidslivet for å holde seg oppdatert og relevant for å møte arbeidslivets behov. Dette har han sett på i et ledelsesperspektiv.
Enorm vekst
Siden juni 2020 er ESMOD, Bårdar Akademiet, School of Fashion Industry (SoFI) og Bilder Nordic School of Photography i tur og orden blitt innlemmet i Fagskolen Kristiania. Antallet studenter har gått fra 800 til over 2000.
Fagskolen Kristiania er en del av Høyskolen Kristiania med over 18.000 studenter totalt. Slettahjell ser mange fordeler ved å være i et stort system, som at strukturer, prosedyrer og praksiser er veletablerte, og at fagmiljøene kan dra nytte av hverandres kompetanse på tvers av skolene.
Jeg er en person som liker å utfordre litt og det tror jeg bare er bra.
– Gjennom ansettelsesprosessen har jeg fått lest noen av høyskolens kvalitetsrapporter og har også sett på kvalitetssystemet til fagskolen, og ser at det virker solid. Det vil jeg tro er et godt utgangspunkt når jeg skal ta fatt på prorektorjobben, og så er det slik at med min erfaring så vil jeg sikkert komme med forslag til å gjøre ting på andre måter. Tenke nytt. Jeg er en person som liker å utfordre litt og det tror jeg bare er bra.
En annen ting han tenker er veldig spennende ved Kristiania er ambisjonen om å bli et universitet, hvor han tenker at de praksisnære utdannelsene er svært viktige: – Fagskolens styrke er jo koblingen til arbeidslivet, og hvis man skal bli et arbeidslivsuniversitet så gir det jo veldig god mening at fagskolen bidrar med sin tyngde og kompetanse inn i arbeidet.
Under panseret
I september går Slettahjell inn i den nyopprettede stillingen som prorektor. Han gleder seg veldig til å bli kjent med folk.
– Jeg vil gjerne komme under panseret, forstå hvordan utdanningene fungerer, møte studenter og finne ut av hvordan ting foregår. For at jeg skal kunne tilføre verdi som prorektor tror jeg det er viktig å bruke tid på å virkelig forstå Kristiania. Jeg gleder meg derfor veldig til å bli kjent med faglærere, avdelingsledere og fagansvarlige – ser frem til å komme i gang med rollen jeg har fått. Og så blir det jo spennende med forandring, da.