Stor suksess med talkshow-inspirert undervisning
For å øke engasjementet og læringsutbyttet utfordret Lene Pettersen studentene til å ta over undervisningen og gjennomføre flere talkshow-inspirerte forelesninger. Like etterpå ble klasserommet forvandlet til et TV-studio, med spennende gjester i sofaen og temaer som innovasjon og kreativitet på agendaen.
– Når man både må planlegge og gjennomføre sitt eget talkshow, ja, da lærer man vanvittig mye, sier Pettersen.
Hun er førsteamanuensis ved Kristiania og foreleser blant annet i innovasjon og kreativ prosjektstyring, et tverrfaglig masteremne som studenter ved flere masterprogrammer kan ta.
Da pandemien traff Norge og all undervisning ble digital, ble Pettersen selv utfordret til å finne nye og engasjerende undervisningsmetoder. En av dem var forelesninger i talkshowformat, som raskt ble en suksess. Akkurat derfor ønsket hun at studentene skulle få bryne seg på det samme.
– Jeg delte studentene inn i tilfeldige grupper, og dermed var det helt opp til dem hvordan de ønsket å løse det hele. Jeg blandet meg i hvert fall veldig lite, forteller hun og ler.
Studenten måtte fordele oppgavene seg imellom og blant annet avgjøre hvem som skulle lede talkshowene, hvilke gjester de skulle invitere, og hvilke spørsmål de skulle stille.
– Og bare så det er sagt: Man må sette seg godt inn i pensum for å oversette teori til meningsfulle spørsmål. Det er rett og slett ganske vanskelig, og der imponerte studentene stort. Fy søren så flinke de var, sier Pettersen.
Spennende gjester og livlige debatter
Et godt talkshow avhenger ikke bare av god planlegging og kloke spørsmål – gjestene er minst like viktige. Og også her gjorde studentene en strålende jobb.
I sofaen satt blant annet Elin Helgeland Nilsen fra Snøhetta, TV- og innholdsprodusent Thomas Engeset, samt førstelektor og kreativt geni Kim Bjørnqvist. I tillegg kom stand up-komiker og forfatter Amir Shaheen, Øyunn Bryn fra Morning Beat, Rune Hyldmo fra Jølstad begravelsesbyrå og Jon Kåre Stene fra Skyfall Ventures, som tidligere var en av initiativtakerne til matleveringstjenesten Oda.
– Jeg mener at vi ikke kunne hatt bedre gjester. De som kom, er selve kremen innen innovasjon og kreativitet, sier Pettersen.
Med stort engasjement og iver, både fra gjestene og studentenes side, ble temaer som prosjektutvikling i kreative bransjer, innovasjon og kreativitet diskutert og belyst fra flere ulike vinkler. Pettersen er ikke i tvil om at studentene lærte mye, både ved å delta og se på talkshowene.
– Dette var et bevisst pedagogisk grep fra min side, som vi vet har et stort læringsutbytte for studentene. Og når man da i tillegg har så gode gjester, som er så kunnskapsrike og engasjerte, og som byr på seg selv, da får man maksimalt ut av opplegget.
Blant studentene som var med på å planlegge og gjennomføre talkshowene, var Elise Kubberød. Hun tar en mastergrad i strategisk kommunikasjon og forteller at det hele var en morsom og lærerik erfaring, som hun gjerne er med på igjen.
– Jeg var litt spent før vi startet, men så gikk det veldig bra. Det var spesielt gøy at vi klarte å få tak i gjester med et såpass stort spenn innen kreativitet. Dette gjorde at vi fikk til flere livlige samtaler rundt hvordan man jobber kreativt med alt fra arkitektur, til TV og reklame. Det var en veldig fin og lærerik måte å ha undervisning på og gjorde at vi virkelig fikk testet teori i praksis.
Vil du studere ved Kristiania?