Derfor bør du videreutdanne deg innen markedsføring
At dagens markedsføring er i endring, er det liten tvil om. Digitalisering, ny teknologi og endret forbrukeratferd byr på mange nye muligheter – og utfordringer – som alle bedrifter må forholde seg til. Akkurat derfor kan det være lurt med en videreutdanning i ryggen.
– Selv om de grunnleggende markedsføringsprinsippene er de samme, er det mange ting som har endret seg de siste femten til tjue årene, forteller Gry Agerup, høyskolelektor ved Kristiania.
Hun har over 25 års erfaring med markedsføring fra en rekke ulike bedrifter, blant annet Shell og Microsoft. I dag er hun studieleder for årsenheten i markedsføring og salg – et nettbasert studium tilpasset behovene i moderne markedsføringsavdelinger.
– Vi ser også at forbrukerne har endret seg mye. Dagens kunder har mye større krav, spesielt når det kommer til oppfølging og service. De forventer svar på spørsmål og henvendelser raskt, og for å holde på kundene må vi gi dem det. Akkurat derfor er fag som service- og salgsledelse en viktig del av årsenheten i markedsføring.
En fleksibel utdanning både for nye og erfarne markedsførere
Agerup forteller at dagens markedsførere må kunne mer nå enn før. Mens det tidligere var vanlig å konsentrere seg om de fire P-ene (pris, produkt, plassering og påvirkning), for så å legge én strategi for hele bedriften, er dagens bilde langt mer komplekst.
– I dag må vi håndtere en rekke ulike markedsføringsverktøy, for ikke å snakke om sosiale medier. I tillegg skal man helst skrive godt, ta bilder, kanskje filme og redigere, samtidig som man forstå seg på digital markedsføring, annonsering, salg og kundeservice.
Hvis du drømmer om å bytte beite og jobbe med markedsføring, kan dette være det perfekte springbrettet.
Det stilles rett og slett veldig mange krav til den moderne markedsfører, og det kan derfor lønne seg med en videreutdanning i ryggen.
– Har du studert markedsføring før, si for femten, tjue år siden, vil denne årsenheten være et fint supplement. Man vil sikkert kjenne igjen noe teori, men også få mye nyttig faglig påfyll. I tillegg er studiet veldig praktisk, noe som betyr at du skal kunne gå rett på jobb og bruke det du har lært.
Årsenheten passer også godt for de som ikke har studert markedsføring før, men som ønsker å bygge på med formell kompetanse.
– Hvis du drømmer om å bytte beite og jobbe med markedsføring, kan dette være det perfekte springbrettet. Studiet er nettbasert og veldig fleksibelt, og lar seg enkelt kombinere med full jobb og familieliv, forteller hun.
Kunne du tenkt deg å studere ved Kristiania?