Kristiania-studenter vant pris for Call of Duty-kampanje
Bachelor i Art Direction-studenter ved Kristiania vant edelt metall i den prestisjefulle konkurransen Young Ones.
Young Ones er studentkategorien i den internasjonale reklamekonkurransen The One Show. Konkurransen foregår i New York, men er åpen for deltakelse fra hele verden. I 2022 var det Kristiania-studenter som stakk av med sølv-Pencil for sine arbeid: Baard Røthe og Simen Elverøy vant sølv, mens Gard Bekk Wanderøy og Nicolai Vogsted Drange fikk diplom og hederlig omtale.
– Arbeider fra Young Ones og The One Show vært en stor inspirasjon for oss, og tidligere vinnerne er folk vi har sett opp til. Å plutselig være blant dem føles helt uvirkelig, forteller Baard Røthe og Simen Elverøy, som ble uteksaminert våren 2022.
Jobbet med skytespill-gigant
I konkurransen skulle deltakerne lage et kampanjekonsept for flere store selskaper. Studentene valgte en oppgave om å gjøre dataspillet Call of Duty: Warframe mer relevant for vanlige folk og for å gjøre dem mer positive til spillet. Det løste de ved å lage en kampanje om landminer som spilte på viktige sider ved det populære skytespillet.
- Her kan du lese mer om bidraget til Baard og Simen!
- Her kan du lese mer om bidraget til Gard og Nicolai!
– Vi tok utgangspunkt i et problem som har innvirkning på både spillet og den virkelige verden. Vi lagde en mekanikk som gjorde at når folk ble drept av landminer i spillet, kunne de bidra til å rydde miner i områder som trenger det. På denne måten lot vi folk bidra til at til å utslette et problem som er irriterende, men som for noen kanskje betyr forskjell mellom liv og død, forteller studentene.
Vi lagde en mekanikk som gjorde at når folk ble drept av landminer i spillet, kunne de bidra til å rydde miner i områder som trenger det.
– Oppgaven var utrolig spennende. Noe av det morsomste ved å jobbe med oppgaver i internasjonale konkurranser, er at man får bryne seg på utfordringer fra verdens største selskap. Samtidig åpner det for å utvikle løsninger for å skape løsninger som når langt utenfor selskapets egne grenser, sier Baard.

Fikk støtte av foreleserne
Art Direction-studentene forteller at de fikk god veiledning av foreleserne sine.
– Det var veldig nyttig å få innspill fra foreleserne ettersom de er erfarne innen bransjen. Dette gjorde at vi fikk innblikk i hvordan profesjonalitet og helhetlig tenkning kan bidra til å skape en mer sammensatt kampanje, forteller Simen.
Baard og Simen forteller at de gjennom studietiden har blitt utfordret, og fått jobbe med et mangfold av flinke studenter, forelesere og bransjefolk.
– Foreleserne våre er tett på bransjen ettersom de ofte er tidligere bransjefolk. Dette gjør at de har mye erfaring med hvordan livet etter endt studietid er, og at de har mange relevante vinklinger på hvordan oppgaver kan løses best mulig. I tillegg har vi fått inn mange gjesteforelesere fra ulike kriker og kroker i arbeidslivet, som har gitt oss mulighet til å knytte kontakter, og vise seg fram.
Baard og Simen sier at Art Direction er den nest best bevarte hemmeligheten innen studieretninger, rett etter fargefilosofi.
– Art Direction er gøy for alle som liker å være kreative og problemløsende, bli utfordret på jobb, ha et godt arbeidsmiljø, og se resultater av det de gjør.
Reisebrev + AD Baxhelor
Art Direction-studentenes reisebrev fra New York
Slik var New York-turen til Kristiania-studentene ved Bachelor i Art Direction.Les merArt Direction
Vil du bli en profesjonell utvikler av fremtidens ideer og konsepter innen reklame, TV, film, design og kunst? Bachelor i Art Direction får du kun på Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design, på Kristiania.Les mer