– Nettverk er det viktigste for å lykkes i musikkbransjen
Etter å ha fullført den toårige fagskoleutdanningen musikkdesign ved Kristiania gjør Torbjørn Svendsen suksess som frilanser med en jevn strøm av musikk- og lydoppdrag.
Torbjørn har under tre meter å gå når han skal på kontoret. Fra hjemmekontoret i leiligheten hans i Oslo jobber han nå med å lydlegge det kommende spillet Dustborn for spillutviklingsselskapet Red Thread.
– Det er en veldig artig jobb fordi det både er nytt og spennende. Det er det første store prosjektet jeg jobber med etter studiet.
Nettverkingen startet allerede da jeg gikk på Kristiania – det var da jeg fikk mine første viktige kontakter i bransjen.
Selv om Torbjørn jobber hjemmefra har han mye kontakt med kollegene sine i Red Thread. Dagen starter med et morgenmøte med en audio director over Slack. Han forteller at det er lærerikt og fint å ha så tett kontakt med spillutvikleren han jobber for. Det er lett for han å svare på hvordan han fikk oppdraget:
– Nettverk! Jeg har aldri søkt på en jobb, men blitt anbefalt av folk jeg kjenner eller folk som kjenner til meg. Nettverkingen startet allerede da jeg gikk på Kristiania – det var da jeg fikk mine første viktige kontakter i bransjen. Hvis du skaffer deg kontakter mens du studerer, er det ikke noe problem å gå rett ut i jobb.
Praktisk musikkutdanning
Torbjørn er glad musikkdesign-studiet var såpass praktisk. Han er sikker på at selv de som skyr teori, kommer til å mestre studiet. Det er heller ikke nødvendig å ha noen særlige forkunnskaper for å søke seg til utdanningen, presiserer han.
– Det er et veldig nybegynnervennlig studium. Det viktigste for å trives og gjøre det bra er at du har interesse for musikk og er villig til å jobbe hardt for å lære deg faget.
Gjennom studiet er man gjennom en rekke ulike temaer, forteller den tidligere studenten.
– Vi hadde musikkproduksjon der vi gjorde alt fra å skrive låter til å produsere dem og mastre dem. Vi produserte både standard popmusikk og filmmusikk. Vi jobbet også med å gjenskape låter for å se hvordan de var bygget opp, sier Torbjørn.
Lyddesign til spill ble favoritten
Det var da de hadde en oppgave som gikk på å lage en introduksjonslyd til et spill, at Torbjørn ble helt frelst. Mot slutten av studiet skulle studentene velge et fagområde de ønsket å spesialisere seg innen og gjennomføre en større egenproduksjon. Lyddesign til spill ble et selvsagt valg for Torbjørn.
– Lyddesign til film og spill, som jeg ble spesielt interessert i, er en helt annen type lydproduksjon. Vi lærte også en god del om lydfortelling og generell postproduksjon. Oppsummert kan jeg si at studiet var veldig bredt.
Torbjørn presiserer at frilanslivet ikke passer for alle og vil ikke romantisere det.
– Du må finne oppdragene selv, som kan være stressende. Men for min del er det deilig å ha frihet i arbeidshverdagen. Jeg liker å kunne hoppe fra prosjekt til prosjekt for å få variasjon. Økonomisk er det heller ikke noe problem – jeg har alltid jobb.
For Torbjørn startet lydinteressen med musikk.
– Det samme gjelder for de aller fleste lyddesignere jeg kjenner. Jeg skrev og produserte låter før jeg fant interessen for lyddesign gjennom studiet. Jeg synes det aller artigste nå er å lage lyd til noe som egentlig ikke finnes, som å finne på hvordan enten en karakter eller et miljø i et spill skal høres ut, forklarer han.
En verden av lyd
Torbjørn er ikke utelukkende opptatt av lyd når han sitter på hjemmekontoret og produserer for oppdragsgiverne sine. Når han hører en uvanlig lyd ute i verden, tar han den alltid opp for å kunne bruke den i produksjoner eller bare leke rundt og eksperimentere seg frem til et manipulert, kult resultat, forteller han og utdyper:
– Jeg synes forskjellige typer romtoner er spennende. Det beste eksempelet jeg kommer på, er utgangen fra t-banen på Nationaltheatret ved Henrik Ibsens gate. Der er det et sirkelformet rom med en helt syk klang. Det er en veldig forsinkelse på lyden, så det er artig å trampe eller klappe der inne, forteller han.
Noen ganger går Torbjørn så langt inn i lydens verden at han glemmer at han er på jobb. Den fremtidige drømmen er å jobbe for det amerikanske spillutviklingsselskapet Respawn, aller helst med et Star Wars-spill.
– Jeg kjenner flere som jobber for amerikanske oppdragsgivere. I denne bransjen er det mulig å jobbe med kunder over hele verden. Jeg vet hvordan jeg skal få det til også. Det er bare å snakke med de rette folka – akkurat som vi lærte på studiet, avslutter Torbjørn.
Content Card double
Vil du også bli musikkdesigner?
Vil du gjøre interessen din for musikkproduksjon og lyddesign til en yrkesvei? Vi tilbyr en praktisk rettet fagskoleutdanning som åpner for mange spennende jobbmuligheter som musikkdesigner.Les mer om musikkdesign her!Vil gjøre spillbransjen til et godt sted å jobbe for alle
Oda Tilset gikk helt til topps i norsk spillbransje med denne musikkutdanningen.Les mer om Oda her!