De fire kvinnelige komitémedlemmene holder hverandre rundt livet mens de smiler til kamera. De er alle profesjonelt kledd i mørke farger. Foto.
Fagskolestudentene hanket inn toppsjefer som gjesteforelesere til sitt arrangement om ledelse. Komiteen bestod av (fra venstre) Anette Wennevold, Malin Ruud Jacobsen, Julie Høegh Larsen og Sheilla Johansen.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland
Kjetil Trædal Thorsen står på scenen foran forsamlingen mens han peker på en stort skjerm over han som viser en gjeng i orange klær på ekspedisjon på et snødekt fjell. Foto.
Kjetil Trædal Thorsen grunnla Snøhetta i 1989. Han har siden den gang vært med på å utvikle unike prosjekter i inn- og utland. På fagdagen delte han observasjoner rundt samfunnet og oppfordret til en mer egalitær holdning til samarbeid.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

Det var torsdag 3. november at fagskolestudentene arrangerte fagdagen i Ernst Hage, som ligger i Kristianias Oslo-campus. Årets arrangementskomité, bestående av fire fagskolestudenter, så dette som en gyllen mulighet til å utøve prosjektledelse i en ekte setting.

– Vi ville være med på å arrangere fagdagen fordi vi alle ønsker å prøve oss som prosjektledere og erfare hvordan man leder et team. Når temaet for fagdagen var satt, ble neste punkt å skrive en liste over inspirerende og aktuelle ledere vi ønsket å invitere til å dele kunnskap om lederrollen, sier komiteen.


Komiteen benyttet seg av eget kontaktnettverk for å finne gode gjesteforelesere. Jannicke Engan, tidligere visuell leder for Dagens Næringsliv og påtroppende konsernsjef for Tun Media, Christian Bielke og Martin Yang, grunnleggerne av designfirmaet Bielke&Yang, Kjetil Trædal Thorsen, partner i arkitektfirmaet Snøhetta, og ikke minst Nicolai Tangen, sjef for Oljefondet, delte alle perspektiver rundt ledelse med Kristiania-studentene.

Knytter studentene tett til arbeidslivet

Komiteen jobbet intenst de siste syv ukene for å arrangere fagdagen. De startet prosjektet med å sette seg store mål med tilhørende milepæler. Ønsket er å inspirere medstudentene.

– I undervisningen lærer vi teoretisk om det å være prosjektleder, og vi får tildelt caser der vi får mulighet til å teste prosjektlederrollen på hverandre. Med arrangementer som dette får man selv muligheten til å gi klassen et innblikk i hvordan det er å jobbe som prosjektleder i arbeidslivet, og «real life»-erfaringer som kommer godt med for fremtidige ledere, sier komiteen.

Jannicke Engan taler til forsamlingen med en mikrofon i hånden. Hun har på seg en lang, rød kjole. Foto.
Som tidligere visuell leder for Dagens Næringsliv og påtroppende konsernsjef for Tun Media, har Jannicke Engan mange jern i ilden. Allikevel tok hun seg tid til å dele refleksjoner rundt godt lederskap med Kristiania-studentene.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

Komiteen forteller at de er stolte over foreleserne de fikk hanket inn, og legger til at de ønsker seg flere dager som denne.

– Det å ha varierte studiedager hjelper stort på motivasjonen. Slik kan vi også bygge nettverk med bransjen og samarbeide med likesinnede studenter.

Nicolai Tangen sitter med en blå skjorte og hånden strekt opp til en hilsen. Han deltar live på en stor skjerm som ruver over forsamlingen. Han smiler blidt. Foto.
Oljesjefen live from Singapore. Nicolai Tangen beskriver en god leder som en person som er nysgjerrig og bryr seg om andre, men som ikke detaljstyrer.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

Bry deg om menneskene du jobber sammen med!

Ikke ødelegg kreativiteten!

Nicolai Tangen deltok live via streaming fra Singapore. Han delte noen av sine aller beste tips for god ledelse og fremhevet hvor viktig det er å lytte og ikke blande seg for mye inn i detaljer.

– Da ødelegger du kreativiteten. Du må bry deg om menneskene du jobber sammen med!

– Folk elsker å lese om sjefen! Ikke undervurder stoltheten vi skaper ved at ledere er til stede i media, sa Tangen.

Tverrfaglig samarbeid

Studenter på bachelor i prosjektledelse, kunst og kreativ næring var invitert til fagdagen. Selma Haga Tverås og Mathias Aleksander Emberland Østby går begge første året av bachelorgraden og er svært imponert over gjestelista.

– Det er gøy å se hva fagskolestudentene jobber med, og interessant å høre på gjestenes historier fra virkeligheten, sier Tverås.

Emberland Østby er enig og legger til at det er kjekt å hilse på fagskolestudentene og at flere samarbeid sannsynligvis er på trappene, både under og etter studiene. Han har tidligere studert ved en annen institusjon der han opplevde studieprogrammet som svært teoretisk anlagt. Han setter derfor pris på at Kristiania er gode på praksis og varierer studiehverdagen, blant annet ved å invitere gjesteforelesere.

En kvinnelig og en mannlig student står side om side mens de smiler blidt mot kamera. Foto
Studiekameratene Selma Haga Tverås (t.v) og Mathias Aleksander Emberland Østby (t.h) synes det var spennende å høre gjesteforeleserne fortelle om egen arbeidshverdag.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

I dag hørte vi fra de største, dyktigste gjesteforeleserne.

– På Kristiania får man se det man lærer. I dag hørte vi fra de største, dyktigste gjesteforeleserne, sier Emberland Østby.

Veien videre

Jentene i komiteen for fagdagen synes det beste med å studere på Kristiania, er oppfordringen til å tenke kreativt og være seg selv. De beskriver studiemiljøet som en møteplass mellom personligheter med forskjellige erfaringer og bakgrunner, der man blir kjent med folk man ellers aldri hadde møtt. Nå er de spente på hva framtiden bringer:

– Jeg ser frem til å jobbe som prosjektleder og gleder meg til å ta i bruk alt jeg har lært på Kristiania. Jeg er allerede utdannet interiørdesigner fra Kristiania og vet at kompetanse om prosjektledelse er svært relevant for bransjen, sier Jacobsen fra komiteen.

Også Wennevold har både utdannelse og lang erfaring som interiørdesigner. Hun planlegger å søke en relevant jobb, gjerne en der hun kan bruke erfaringene hun allerede har fra oppussingsprosjekter.

Larsen er for tiden i dialog med et firma angående en internship-stilling. Alle fire jentene satser på å skaffe seg en jobb tett relatert til studiene.

– Målet er å få en studierelevant jobb slik at jeg kan samle opp mer spennende erfaring videre, avslutter komité-medlem Johansen, som fra før av har en Bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Kristiania.

EN kvinne og en mann står utendørs mens de smiler direkte til kamera. Foto.

Kristiania kobler bedrift og student direkte

Karrieresenteret på Kristiania har lansert en ny stillingsportal for bedrifter som ønsker å ansette våre studenter til små eller store oppdrag. I løpet av et par måneder har over 200 bedrifter laget seg en konto her inne, og det uten noen som helst markedsføringshjelp.
Kristiania-studentene blir etterspurt