Portrett av Jørgen Thorkildsen som smiler til kamera.
– Jeg får et veldig godt innblikk i alt som skjer i samfunnet. I tillegg har jeg verdens beste kolleger, forteller Jørgen Thorkildsen om jobben sin i Try.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

– Jeg ble anbefalt til en klippejobb rett etter studieslutt. Da oppdraget var ferdig, fortsatte jeg å jobbe for dem med diverse klippeoppdrag. Etter fire måneder ble jeg spurt om jeg ville ha fast jobb som innholdsprodusent. Det var en veldig hyggelig overraskelse – det er jo drømmejobben! sier Jørgen.

Bilde av Jørgen Thorkildsen som ser på en Mac.
Andre studieår får filmstudentene mulighet til å spesialisere seg innen den fagfunksjonen de vil satse på. Jørgen spesialiserte seg innen klipp, en kompetanse han bruker i sin nåværende jobb som innholdsprodusent.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

I Try jobber Jørgen primært med klipp og fargekorrigering. Han arbeider med alt fra ren fiksjon, holdningskampanjer og politisk innhold til tradisjonell reklame. Det er nettopp variasjonen som gjør det til en drømmejobb, forteller han.

Det er takket være filmstudiet og nettverket jeg fikk på Kristiania at jeg er kommet dit jeg er i dag.

– Jeg får veldig godt innblikk i alt som skjer i samfunnet. I tillegg har jeg verdens beste kolleger. Det er så mye kompetanse på huset. Her jobber de beste fra filmbransjen, tidligere journalister og utrolig flinke fotografer, for å nevne noe.

Får lære om ulike fagfunksjoner innen film

Interessen for filmproduksjon startet da Jørgen fikk sitt første videokamera i syvende klasse på ungdomsskolen. På videregående gikk han medier og kommunikasjon, og interessen bare vokste. Ferden gikk videre til Trondheim hvor han tok en bachelor i medievitenskap, men etter tre år med teori ønsket han å bygge på med et mer praktisk studium.

– Jeg likte meg godt i Trondheim, men medievitenskap er ren teori. Jeg savnet å jobbe praktisk. Fagskoleutdanningen i Film er veldig «hands-on», som var midt i blinken for meg. Jeg fikk dedikere to år til det jeg elsker, sier Jørgen.

Noe av det han trekker frem som spesielt positivt med det toårige filmstudiet, er muligheten til å lære om og teste ulike roller i en filmproduksjon.

– For meg som har vært mest interessert i kameratekniske ting, var det veldig gøy å prøve seg på manus for eksempel. Når du lærer mer om de ulike fagfunksjonene, er det også lettere å samarbeide på en mer helhetlig måte. Det synes jeg var spesielt bra med studiet.

Mulighet for spesialisering

Andre studieår får studentene ved filmstudiet mulighet til å spesialisere seg innen den fagfunksjonen de vil satse på.

– Etter noen prosjekter ble det tydelig hvilke styrker og interesser studentene i klassen hadde, og vi fikk mulighet til å videreutvikle oss innen det fagområdet vi ønsket, sier Jørgen og legger til at for ham var det spesielt klipp og dramaturgi som fenget.

Ifølge Jørgen var gruppeprosjekter en viktig del av studiet. Studentene skulle produsere mest mulig, og siste semester skal de lage en kortfilm til det avsluttende eksamensprosjektet.

– Vår eksamensfilm handlet om et ran. Vi fikk leie utstyr som plomberte våpen, skuddsikre vester og finlandshetter.

Før opptak i Oslos gater ringte studentene som var produsenter for filmen til politiet for å advare, så de ikke rykket ut.

– Det er lurt å si ifra når det plutselig løper fire fullt bevæpna menn rundt i gatene, sier Jørgen og ler. Innspillingen er et av de aller beste minnene hans fra studiet.

Bilde av Jørgen Thorkildsen som sitter foran en dataskjerm og jobber.
Jørgen forteller at han får jobbe med mange spennende prosjekter og kunder i Try.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

Teori og praksis – hånd i hånd

Før de gikk i gang med et prosjekt fikk studentene en innføring i teori, men det føltes aldri tungt, slår Jørgen fast.

– Det var alltid relevant for det vi skulle gjøre, så det ble mer som nødvendig informasjon. Når vi skulle lage dokumentar, så vi masse dokumentarer og snakket om dokumentarer, i tillegg til å lese teori om emnet.

Etter en produksjon, skrev de refleksjonsnotat.

– Det er ikke rettskriving og kommafeil det legges vekt på akkurat. Det er hvordan du tenker og reflekterer rundt ditt eget prosjekt. Hvis noe ikke går som planlagt, trenger ikke det å bety at du har mislyktes så lenge du lærer av det.

Ble kollega med læreren etter ett år på studiet

Jørgen fikk troen på at filmproduksjon kunne bli hans fremtidige yrke etter to, tre prosjekter på studiet. Men også lærerne var viktige for å få på plass den mestringsfølelsen og fremtidstroen, forteller han.

– Filmbransjen er ikke enkel, men alle studenter får veiledning underveis for å kartlegge mulighetene videre. Samtalene jeg hadde ga meg en trygghet på at dette var noe jeg fikk til. Alle lærerne er bransjefolk, som har lang erfaring fra film- og tv-bransjen.

Etter det første året, fikk Jørgen dessuten bidra til et kortfilmprosjekt en av lærerne hans hadde regi på.

– Det var ganske gøy å bli kollega med læreren sin etter ett år, sier Jørgen og legger til:

– Det er takket være filmstudiet og nettverket jeg fikk på Kristiania at jeg er kommet dit jeg er i dag.

Content card

  • Nærbilde av et filmkamera. Fagskolestudiet Film ved Høyskolen Kristiania.

    Vil du også studere film?

    Har du lidenskap for film? Lær om prosessene bak en filmproduksjon og få kompetanse til å jobbe med visuell historiefortelling i ulike bransjer.
    Les mer om fagskoleutdanningen i film!
  • Bilde av mann utenfor kontorbygning

    Kjartan fikk jobb i DNB rett etter filmstudiene

    Kjartan Kielberg Øvreås fikk jobb i videoavdelingen til DNB rett etter fullført fagskoleutdanning i film.
    Les mer om Kjartan sin nye jobb!