Byttet ut frisørsaksen med jobb som digital markedsfører
Ina Therese Johansen (28) fullførte nettstudiet Digital markedsføring ved siden av fulltidsjobb og en hektisk hverdag med småbarn. Praksisplassen hun fikk etter å ha studert ved Kristiania, ble starten på en ny og spennende karriere i digitalbyrået Nettrakett.
– Jeg hadde praksis i Nettrakett i seks måneder og fikk så tilbud om fast stilling som digital markedsfører. Jeg trives veldig godt her, forteller den tidligere frisøren.
Nettrakett er et helhetlig digitalbyrå med kontorer i Tromsø, Bodø, Lofoten og på Sortland. Byrået tilbyr tjenester innen alt fra digital markedsføring, strategi og merkevarebygging, til innholdsproduksjon, design og nettsider.
Ina forteller at hun synes det er spennende at det er så mye forskjellig kompetanse på huset, og at hun lærer mye av å samarbeide med kolleger på tvers av avdelingene.
– Arbeidsoppgavene mine går blant annet ut på å sette opp kampanjer i sosiale medier i ulike kanaler som: Snapchat, Meta, Instagram, Google Ads, LinkedIn og TikTok. Jeg bruker mye av det jeg lærte i studiet mitt i nåværende jobb.
- Interessert i markedsføring? Les mer om nettstudiet Digital markedsføring. Søk nå - oppstart i uke 35!
Interessen startet på frisørsalongen
Ina bor i Hognfjorden, Vesterålen sammen med sin samboer og hennes to barn. Hun har svennebrev i frisørfaget fra videregående, og det var gjennom jobben som frisør at hun fikk en interesse for markedsføring.
– Etter videregående var jeg lærling i tre år. Deretter jobbet jeg som frisør i ett år, og da hadde jeg også ansvar for salongens sosiale medier.
Det å kunne studere på kveldstid etter at ungene hadde lagt seg, passet fint inn i min hverdag.
Ina forteller at hun likte å promotere salongen og jobben hun og de andre i salongen gjorde – og at arbeidet med sosiale medier ga mersmak.
– Etter hvert startet jeg å utforske fagområdet digital markedsføring og ulike studiemuligheter.
Ina ønsket å starte på et studium som kunne kombineres med fulltidsjobb og livet som småbarnsmor.
– Fagskolestudier på nett ved Kristiania passet derfor perfekt for meg!
Lærte om alt fra merkevarebygging til nettsider
Nettstudiet i Digital markedsføring ved Kristiania går over ett år på deltid. Studiet gir kompetanse til å utforme nettsider og spre budskap gjennom digitale kanaler, som e-post, søkemotorer og sosiale medier.
Studentene lærer om alt fra innholdsmarkedsføring, SEO og annonsering på digitale plattformer til analyse og budsjettering. Ina forteller at undervisningen var en blanding mellom teori og praksis, noe hun likte godt.
Fikk smaken på digital markedsføring i voksen alder
– Vi lærte mye om strategi, kommunikasjonsarbeid og merkevarebygging. Vi lagde også en nettside, noe jeg syntes var veldig spennende.
Samtidig som Ina studerte hadde hun fulltidsstilling som kundebehandler i Zooca, et selskap som selger kosttilskudd. Hun valgte å bruke jobben som case i arbeidet med nettsiden.
– Jeg valgte å lage en nettside som omhandlet produktet Zooca, siden jeg allerede hadde en del kunnskap om selskapet. Vi skulle først lage kommunikasjonsstrategi og markedsplan, som blant annet innebærte situasjonsanalyse og konkurrentanalyse. Vi utviklet så en grafisk profil som vi skulle benytte i utformingen av siden, sier Ina og legger til:
– Jeg gikk for en helt ny logo, som jeg produserte selv i Illustrator, og andre farger og fonter enn det Zooca allerede hadde, forteller Ina.
Det var mye hjelp og oppfølging å få fra både lærerne og medstudentene mine. Det var fint å studere sammen med så mange forskjellige mennesker i alle aldre.
Småbarnsmor på dagtid – student på kveldstid
Undervisningen på nettstudiet foregår på kveldstid. Med jobb og aktivitet med barna på dagtid, var dette en god løsning for Ina. En kveld i uken møtte hun læreren og medstudentene i et nettbasert klasserom, for å gjennomgå fagstoff og oppgaver. Dersom Ina ikke hadde mulighet til å delta, kunne hun se opptak av nettsamlingen i etterkant.
– Det å kunne studere på kveldstid etter at ungene hadde lagt seg, passet fint inn i min hverdag. Det gikk jo i ett, men jeg var veldig motivert for å fullføre utdanningen.
Som fagskolestudent på nett ved Kristiania, følger man en fast progresjon og leverer obligatoriske oppgaver til fastsatte frister. Man får tett oppfølging gjennom hele studieløpet og blir en del av et klassemiljø.
– Det var mye hjelp og oppfølging å få fra både lærerne og medstudentene mine. Det var fint å studere sammen med så mange forskjellige mennesker i alle aldre. Om vi var usikre på noe, kunne vi alltids spørre hverandre. Det var et godt samarbeid innad i klassen, forteller hun.
Ina anbefaler andre som ønsker å videreutdanne seg og få nye karrieremuligheter, å vurdere nettstudier ved Kristiania.
– Jeg vil absolutt anbefale nettstudier, spesielt om man er i en lignende situasjon som meg. Det er en bratt læringskurve å ta en utdanning over ett år på deltid, men jeg har lært utrolig mye som jeg tar med meg videre i livet, avslutter hun.