Slik blir du flinkere til å lede kreative mennesker
– Ansatte har gjerne sterke meninger om hva som er de beste løsningene i arbeidshverdagen, sier Terje Gaustad, førsteamanuensis ved Kristiania. Han får støtte av skuespiller og leder Iren Reppen.
– Kultursektoren har vokst enormt de siste tiårene. Både i Norge og internasjonalt. Det stiller større krav til formell kompetanse blant lederne i bransjen, forteller Terje Gaustad.
En del ser på ledelse i kultursektoren som et minefelt. Ansatte kan være vanskelige å lede, og ledelse blir til dels sett på som «anti-kreativt». Dette er påstander Gaustad langt på vei holder med i.
Man jobber ofte med folk som har en enorm indre motivasjon for å skape gode opplevelser.
– Mange kan nok oppleve det sånn. Hver ansatt er opptatt av å bidra på en måte de kan stå inne for, og de har gjerne sterke meninger om hva som er beste løsning, sier han og legger til:
– På den andre siden så jobber man ofte med folk som har en enorm indre motivasjon for å skape gode opplevelser. Dermed kan det kanskje være lettere å få de til å yte sitt beste.
Gaustad har selv lang erfaring som leder, og har en doktorgrad i strategisk ledelse fra Handelshøyskolen BI. Han er dessuten assosiert partner i Menon Economics, hvor han har ledet utrednings- og evalueringsprosjekter for blant annet Kulturdepartementet, Virke Produsentforeningen, og Nordisk Film & TV Fond.
– Stilles stadig større krav til ledere
Gaustad mener at kompetanse som leder innen kreative næringer blir bare mer og mer viktig.
– Denne bransjen profesjonaliseres i stadig større grad. Det stiller også større krav til lederne. Tidligere var det vanlig at man startet som kreativ, og jobbet seg opp til ledernivå, forteller han.
Gaustad har brukt mye av egen erfaring i utviklingen av emner på masternivå, skreddersydd for kultursektoren.
Hvis du ser dine egne svakheter, så kan man gjøre noe med dem.
En av de som nettopp har jobbet seg opp på denne måten, er Iren Reppen. Etter en lang karriere som både musiker og skuespiller, har hun hatt flere lederstillinger innen kulturfeltet. Blant annet var hun teatersjef i Hålogaland Teater, kunstnerisk leder for den årlige Peer Gynt-fremføringen på Gålå og leder for scenekunstutvalget i Kulturrådet.
– Jeg tenker ydmykhet er en viktig egenskap for ledere i kreative næringer. Når du går inn som leder i dette segmentet, så skal du lede folk som virkelig kan et fag. Du skal vite hva de ulike medarbeiderne kan, for du skal velge de rette folka, du skal sette sammen de beste teamene. Og peke ut en retning som er relevant, forteller hun.
– Du må være en type som tør å se egne svakheter. Hvis du ser dine egne svakheter, så kan du gjøre noe med dem, legger hun til.
«Det er hardt å være bitch»
– Kunnskap, forståelse og nysgjerrighet innen det fagområdet man skal inn i, er kritiske egenskaper for ledere innen kulturfaget, sier Reppen.
Hun jobber nå med forestillingen «Det er hardt å være bitch» – som nettopp handler om det å være leder.
Jeg opplevde det som ekstremt læringsrikt å være leder.
– Dette er et konsertteater med humor og snakk – og musikk fra noen av landets beste musikere. Du kan si at «Det er hardt å være bitch» er et erfaringsbasert show som handler om det å være leder og de selvkonfrontasjonene det medfører, forteller hun.
– Jeg opplevde det som ekstremt læringsrikt å være leder, og temaet i forestillingen er derfor i høyeste grad erfaringsbasert, ler hun. Hun sier det er veldig bra at det nå er kommet formell utdanning for ledere i kreative næringer.
Unikt kompetanseløft for kulturledere
Emnene er fleksible, og passer godt for deg som vil kombinere studier med jobb. Du vil få kunnskap om hvordan riktig valg av ledelsesformer kan bidra til økt økonomisk og kulturell verdiskaping, og innsikt i hvordan de kreative bransjenes særtrekk legger føringer for både ledelse og verdiskaping.
– Jeg tror mange på leder- eller mellomledernivå kan ha stor nytte av en slik utdanning, sier Terje Gaustad.
– For mange er det nok likevel en aha-opplevelse at de trenger denne kompetansen.
Til tross for at det finnes mange ledere uten formalisert lederkompetanse innen de kreative næringene, tror Gaustad at det finnes mange gode ledere blant dem.
– For mange er det nok likevel en aha-opplevelse at de trenger denne kompetansen. For de fleste må man nok opp på et mellomledernivå for å anerkjenne at de faktisk trenger å formalisere lederkompetansen sin, legger han til.
Ledelsesemner skreddersydd for bransjen
Å være leder er for mange synonymt med å ha mange ansatte under seg. I kulturnæringen finnes det mange mindre foretak, og kanskje enda flere enkeltmannsforetak.
– Å være god på selvledelse, kan være vel så viktig i denne bransjen, mener Gaustad.
Han forteller at det er visse egenskaper man bør ha for å lykkes som leder for kreative næringer.
– Du må forstå og kjenne til næringens særpreg. Det finnes mange ulike bransjer innenfor kreative næringer, men felles for dem alle, er at det handler om å skape en eller annen opplevelse for sluttbruker, sier han.
Og å skape gode opplevelser krever mer av enn leder enn å være rå på Excel. Her må mellommenneskelige egenskaper og øye for detaljer på banen.
– De gode opplevelsene skapes når man klarer å sette sammen ulike talenter slik at alle fungerer best mulig. Det krever fintfølelse og overblikk. Spesielt i store, komplekse produksjoner, forklarer Gaustad.
EBM kreativ næring + veiledning content card IMG
Ta en erfaringsbasert master på deltid
Denne masteren bidrar til utviklingen av ditt lederskap, slik at du blir bedre rustet til å håndtere både dagens og morgendagens utfordringer og omstillingskrav.Les alt om graden og emnene her!Spørsmål om utdanningen?
Våre veiledere kan svare på alt om opptak, gjennomføring av studiet og ande ting du lurer på.Kontakt oss her!