Helene er kommunikasjonsrådgiver i Avinor: – Lærer noe nytt hele tiden
– Jobben som kommunikasjonsrådgiver i Avinor er kjempevariert. Læringskurven er utrolig bratt, og den tar aldri slutt, sier Helene Wattanapradit Jensen.
Stillingsannonsen til Avinor var nærmest skrevet for Helene, og da hun dro hjem fra førstegangsintervjuet, var hun ikke i tvil.
– Det var helt åpenbart for meg at jeg skulle begynne å jobbe her, sier Helene.
Å jobbe som kommunikasjonsrådgiver i Avinor virket interessant, og menneskene hun hadde møtt på intervjuet var joviale og hyggelige.
– Og jeg som var litt skeptisk før jeg kom. Jeg lurte på om det var plass til en som meg i et stort, statlig selskap som Avinor, og jeg tenkte nok at det var litt stivt og striglet, sier hun og ler.
En populær arbeidsplass
Det gode inntrykket ble bekreftet da hun møtte opp på jobb i november 2022. De nye kollegaene var blide og imøtekommende, og alle syntes å elske jobben like mye som Helene skulle komme til å gjøre.
– Dette er en arbeidsplass der mange blir lenge, og en god del har jobbet i selskapet siden før jeg ble født, sier hun.
Vil du også ta utdanning og bli kommunikasjonsrådgiver?
Dagene beskriver hun som varierte. Kommunikasjonsavdelingen består av 16 personer, og en av oppgavene hennes er å gå pressevakt hver sjette uke. Da er hun på vakt en uke om gangen og håndterer pressehenvendelser om alt fra kraftig snøvær på Oslo Lufthavn til fasilitering av intervjuer.
Og henvendelser er det ifølge Helene mange av.
Det var skikkelig skummelt til å begynne med, og jeg hadde en viss ærefrykt, men samtidig veldig gøy
– Avinor er jo et av de mest omtalte selskapene i media her i landet – både på godt og vondt. Det var skikkelig skummelt til å begynne med, og jeg hadde en viss ærefrykt, men samtidig veldig gøy, sier hun.
Besøker flyplasser i hele landet
Også de ukene hun ikke har pressevakt, er det mer enn nok å gjøre. Helene har fått ansvar for kommunikasjonen rundt teknologi og droneprogrammet til Avinor, som er to viktige og spennende satsninger.
– Utover det jobber jeg en del med innholdsproduksjon. Vi har rundt 2800 ansatte spredt over hele landet, som vi skal nå ut til med internkommunikasjon, sier hun.
I tillegg er målgruppen deres eksternt så å si hele landet, fordi Norge er helt avhengig av luftfart.
– Da er godt og engasjerende innhold i form av tekst, bilder og videoer helt essensielt, sier hun.
I videoserien «Helene flytter inn» reiser hun rundt og besøker ulike deler av Avinor, for å gjøre folk både innad i selskapet og utenfor bedre kjent med Avinor og hva de jobber med.
– Dette er kjempegøy. Avinor er så mye mer enn bare flyplasser, og det er moro å få vise frem alle kollegaene mine rundt om i konsernet. De gjør en fantastisk jobb for at luftfarten i Norge går rundt, sier hun.
Utfordrende og gøy
Kommunikasjonsjobben gjør at Helene stadig lærer noe nytt. Kommunikasjonsfaget kunne hun fra før, men luftfart visste hun ikke like mye om.
– Det er utrolig spennende å måtte sette seg inn i andre sine fagområder for så å formidle det videre på en forståelig måte. Det er ekstremt mange elementer i luftfart som er helt ukjent for folk flest, men som er av stor betydning for at et fly kommer seg trygt fra A til B. Det er en givende og utfordrende oppgave å gjøre dette forståelig for publikum, sier hun.
Vil du jobbe med kommunikasjon eller markedsføring?
Helene har i tillegg oppdaget en hel rekke jobber hun ikke en gang visste at eksisterte. Som for eksempel «fagsjef fugl».
– Fugl og fly går jo ikke så godt overens, så på flere av Avinors flyplasser finnes det ansatte som har som har ansvar for at viltet holdes unna flyplassen, sier hun.
Startet med mote og beauty
Veien til den spennende kommunikasjonsjobben har gått innom flere skoler og arbeidsplasser. Helene tok først en bachelor i PR og markedskommunikasjon ved BI. Drømmen var å jobbe med PR og mote, og gjennom alle tre årene hadde hun utplassering i PR-byrå, i tillegg til deltidsjobb.
– Dette førte til at jeg fikk jobb som pressekontakt rett etter fullført bachelor, og jeg trivdes godt med det. Det begynte med mote, men etter hvert fant jeg ut at beauty var mer spennende, sier hun.
Hun byttet jobb og begynte i et byrå som var mer spesialisert på beauty, men så kom pandemien.
– Den gjorde at jeg som mange andre revurderte ting litt. Det satte i gang et tankekjør, og jeg kom frem til at det ikke var beauty jeg ville jobbe med resten av livet, sier hun.
Studerte og jobbet samtidig
For å få mer faglig tyngde på veien videre, bestemte Helene seg for å begynne på en master i strategisk kommunikasjon ved Kristiania. Det var ikke mange rene kommunikasjonsfaglige masterprogrammer å velge mellom i Norge, og det var dette hun følte at passet henne best.
– Siden det var pandemi, var forelesningene digitale store deler av tiden. Vi pleide å møtes i mindre grupper og følge undervisningen sammen. Jeg husker klassen og studietiden som fin, tross alt, sier hun.
Det første studieåret gikk Helene ned til å jobbe 60 prosent. Andre året fikk hun imidlertid en ny stilling i et byrå som jobbet med livsstil og begynte å jobbe fulltid ved siden av studiene.
– Det ble i tøffeste laget og er ikke noe jeg vil anbefale, sier hun.
Ta en bachelor i PR og strategisk kommunikasjon
Forelesere med faglig tyngde
Siden hun hadde jobbet flere år med faget allerede, kunne Helene dra nytte av praksisen hun hadde opparbeidet seg.
– Alt var ikke nytt for meg, men jeg opplevde likevel at jeg lærte mye og at studiene var nyttige. Det var også enkelte fag som utfordret meg, sier hun.
Forelesningene var gode, og hun trekker særlig frem Ketil Raknes og Bente Kalnes.
Foreleserne er ekstremt dyktige, og det er moro å ha forelesere med god faglig tyngde og evnen til å formidle på en god måte
– De er ekstremt dyktige, og det er moro å ha forelesere med god faglig tyngde og evnen til å formidle på en god måte, sier hun.
Det hun lærte bruker hun mer eller mindre ubevisst i hverdagen hos Avinor.
– I dette faget tror jeg imidlertid det aller viktigste er at man har forståelse og nysgjerrighet. Kommunikasjonsfaget står ikke stille, sier hun.
En spennende tid
– For meg har kommunikasjon helt klart vært et 100 prosent riktig valg. Jeg vet ikke hva annet jeg kunne jobbet med som gir meg så mange muligheter, sier hun.
Jobber finnes over store deler av landet, og den bratte læringskurven gjør at ingen dager blir kjedelige og lange.
– Her hos Avinor har jeg det veldig fint. Jeg føler at jeg har landet et sted hvor jeg kan være lenge og fortsette å utvikle meg, sier hun.
Dette er viktig for Helene, og hun forteller at hun allerede har fått mer ansvar.
– Luftfarten går inn i en interessant tid fremover, og det blir spennende og historisk å være med på reisen når luftfart skal gjøres mer bærekraftig. Avinor blir nok mitt hjem i flere år fremover, avslutter hun.
Double CC MA Strategisk kommunikasjon + Veiledning
Hva lurer du på?
Interessert i våre studier og lyst til å snakke med noen hos oss? Bestill gjerne en veiledningssamtale! Samtalen er helt gratis og uforpliktende.Les merTa en master i strategisk kommunikasjon
Målrettet og god kommunikasjon er stadig viktigere i alle typer virksomheter, både kommersielle, ideelle og offentlige. Denne masteren gir deg etterspurt og aktuell kompetanse for morgendagens bransje.Les mer