Slik havnet røverne Kasper, Jesper og Jonatan på kinotaket
Da familiefilmen «Folk og røvere i Kardemomme by» hadde premiere, inntok Torbjørn Egners kjente og kjære røvere taket på Colosseum Kino i Oslo – med god hjelp fra Nordisk Film og Kristianias fagstab.
– Dette er et Kunstnerisk utviklingsprosjekt i samarbeid med Nordisk Film Distribusjon AS og Qvisten Animation AS. Vår oppgave har vært å designe og produsere de tre røverne Kasper, Jesper og Jonathan. Målet er at installasjonen og filmen blir lagt merke til på andre måter enn gjennom vanlige reklameplakater og digitale skjermer, sier Jannicke Johansen, førsteamanuensis ved School of Arts, Design, and Media, Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design ved Kristiania.
Ønsket bidrag fra Bachelor i eksponeringsdesign ved Kristiania
Samarbeidet med Nordisk Film Distribusjon AS kom i stand etter at markedssjef Ole Telle Thomsen tok kontakt med fagansatte ved Bachelor i eksponeringsdesign.
Målet er at installasjonen og filmen blir lagt merke til på andre måter enn gjennom vanlige reklameplakater og digitale skjermer
Johansen har sammen med høyskolelektor Erik Tandberg vært primus motor for prosjektet, men de har også fått god hjelp av høyskolelærer Ellen Ørpen Simonsen. Alle tre underviser ved bachelorstudiet i eksponeringsdesign ved Kristiania.
Andre bidragsytere har vært frilans designer Maja S. Gulbrandsen og Elisabeth Erring, sistnevnte er alumni fra Bachelor hår og maskedesign ved Kristiania. Men hva gjør egentlig eksponeringsdesignere?
– De sørger for å fremme merkevarer og tjenester, i tillegg til å profilere bedrifter, eventer, lanseringer og arrangementer. Eksponeringsdesignere designer alt fra logo og kulisser, til salgsutstillinger i butikkvinduer og messeområder for bedrifter, skoler eller organisasjoner, forklarer Johansen.
Mål om økt effekt
Ole Telle Thomsen, markedssjef i Nordisk Film Distribusjon, mener det kan ligge markedsføringsgevinster i å promotere kinofilmer ved hjelp av eksponeringsdesign.
– Vi må hele tiden finne på nye og overraskende måter å fange publikums oppmerksomhet på: noe som står ut, som folk legger merke til og snakker om, og kanskje deles med venner. Vår visjon med Kristiania-samarbeidet var å skape ekstra oppmerksomhet rundt filmen, og sammen med de andre lanseringsaktivitetene våre få “Folk og røvere i Kardemomme by” til å bli den store barne- og familiefilmen i romjula og på nyåret, sier Thomsen.
Så langt har filmen gjort det svært bra på norske kinoer. Når denne teksten skrives (3. januar) ligger “Folk og røvere i Kardemomme by” på 3. plass på kinotoppen, sett av av ca. 176.000 kinogjengere. Filmen hadde premiere 25. desember.
– Tanken bak installasjonen ved Colosseum er at de tre røverne som klatrer opp på taket skal se ut som tre ekte mennesker, før man gjenkjenner dem som de tre røverne fra Egners fortelling. Hensikten er å skape en stoppeffekt for de som går forbi, spesielt for barn og familier, forklarer Thomsen videre.
Filmen er produsert av Qvisten Animation med en ny animasjonsteknikk, ifølge Thomsen. Filmen er laget med en blanding av stop-motion (som Hakkebakkeskogen og Flåklypa Grand Prix) og digitalanimasjon. Dette gir filmen et unikt uttrykk, helt ulik de fleste animasjonsfilmer som kommer fra de store amerikanske studioene (Pixar, Illumination, Disney osv).
Jannicke Johansen forteller at det var flere utfordringer knyttet til design og produksjon av de tre røverne.
– Klimatiske forhold som kulde, vind og snø var krevende. Vi hadde en prosess der vi testet ut ulike materialer med hensyn til at figurene skal tåle å stå ute under snøvær, sier Johansen.
En annen utfordring var selve konstruksjonen av røverne. Her tok designerne blant annet i bruk rekvisitter som røverne bruker, som en del av konstruksjonen.
– Kasper og Jesper holder henholdsvis en lykt og nøkler i hånda, og Jonathan holder i en bøtte. Ideen var opprinnelig å ha røverne helt oppe på kinotaket. Dette ble for utfordrende, og figurene ble derfor satt lengre ned mot publikum. Fordelen er at kinogjestene nå ser figurene bedre, og forhåpentligvis kjenner dem igjen, avslutter Jannicke Johansen.