Fem uteksaminerte studenter fra bachelor i digital markedsføring sitter ved siden av hverandre i en trapp.
Gjennom hele studietiden fikk studentene gode tips til hvordan de burde gå fram for å få seg jobb. Nå deler de tipsene videre. Fra venstre: Christoffer Sundin, Anniken Løvstad Eriksen, Live-Marie Torgersen, Frida Våraker og Dzan Jasari. Foto: Kristiania/Pressworks.

Live-Marie Torgersen, Frida Våraker, Anniken Løvstad Eriksen og Dzan Jasari fullførte alle bachelorer i Digital Markedsføring ved Kristiania våren 2023. Året før gikk Christoffer Klausen Sundin ut med samme bachelorgrad, og i dag er de fem kollegaer i byrået s360. Christoffer ble fast ansatt i april 2022, og de andre begynte alle i løpet av 2023.  

– Vi vet at arbeidsmarkedet kan være tøft nå og at mange sliter med å få seg jobb. Det å få jobb et sted som s360 rett etter studiene, er gull verd, sier de.    

Christoffer Klausen Sundin, Live-Marie Torgersen og Anniken Løvstad Eriksen poserer smilende i kontorlandskapet.
Christoffer Klausen Sundin, Live-Marie Torgersen og Anniken Løvstad Eriksen sikret seg jobb etter studiene. Foto: Kristiania/Pressworks.

Viktige kontakter på LinkedIn 

Frida Våraker og Dzan Jasari
Frida Våraker og Dzan Jasari brukte LinkedIn aktivt mens de studerte.Foto: Kristiania

Som studenter fikk de ofte høre hvor viktig det var å knytte gode kontakter allerede i studietiden. Dette viste seg å være et godt råd. 

– Alle ble anbefalt å opprette profil på LinkedIn, og var det gjesteforelesere på høyskolen, oppfordret lærerne oss til å knytte kontakt med dem med en gang, sier Frida. 

Det var også dette som ble nøkkelen til jobb, for kort tid etter eksamen dumpet det en melding inn på LinkedIn fra lederen for SEO i s360. Han hadde vært gjesteforeleser og sensor på Kristiania, og hadde tydeligvis sett noe i flere av studentene. 

– Han skrev litt om s360 og fortalte at de så etter nye folk. Han lurte på om jeg ville høre mer og komme på intervju, og det ville jeg naturligvis, sier Live-Marie.   

Studiet ga en god grunnpakke 

Da de var på plass hos ny arbeidsgiver, følte de tidligere Kristiania-studentene at studiene hadde forberedt dem godt på hverdagen som arbeidstaker. De hadde fått en god og bred innføring i faget, og i praksisperioden hadde de fått prøvd litt forskjellig. De hadde også fått erfare hva de ikke ønsket å jobbe med videre. 

– Vi hadde fått en fin grunnpakke til å begynne å jobbe. Jeg er takknemlig for at dette var et ganske praktisk studium, sier Frida. 

De hadde blant annet fått jobbe med mange av arbeidsverktøyene de bruker i jobben i dag. 

– Jeg føler at det å jobbe med caser og praktiske arbeidsoppgaver under studiene forberedte meg bedre enn det ville gjort å bare lære ting i teori, sier hun.   

Vil du også studere digital markedsføring?

Digital markedsføring

God onboardingsprosess 

Live-Marie bekrefter dette. 

– Vi hadde et bredt spekter av fag under studietiden, og dette ga en god pekepinn på hva man ville jobbe med, sier hun. 

– Men det å jobbe er likevel noe helt annet enn å studere. Læringskurven her har vært helt enorm, men vi har heldigvis en arbeidsgiver som er god på onboarding, sier hun. 

Anniken forteller at de fikk en detaljert plan over denne prosessen da de begynte i byrået. Der kunne de blant annet lese hva de skulle lære og hvilke sertifiseringer de skulle ta. 

– Vi skulle også planlegge møter med ansatte som hadde jobbet her lenge, og i tillegg ble alle sendt på bootcamp til Århus. Der fikk vi en innføring av verdiene til firmaet og ble enda tydeligere en del av teamet, sier hun. 

Frida Våraker til venstre og Live-Marie Torgersen til høyre. Begge smiler og har langt, mørkt hår, men Frida har briller og Live-Marie er ti centimeter lavere enn Frida.
Frida Våraker og Live-Marie Torgersen forteller om bratt læringskurve i den nye jobben. Likevel har overgangen til arbeidslivet har gått veldig fint. – Jeg er takknemlig for at dette var et ganske praktisk studium, for vi ble kjent med med mange av arbeidsverktøyene vi bruker i jobben i dag, forteller Frida. Foto: Kristiania/Pressworks.

Lett å stille spørsmål 

De fem har forskjellige arbeidsoppgaver i byrået i dag. Live-Marie jobber med SEO, Anniken med Paid Social, Christoffer og Frida i Paid Search og Dzan i Programmatisk. 

– I det daglige jobber vi mye i team. Både innenfor hver avdeling, men også i tverrfaglige kundegrupper, sier Christoffer. 

Han opplever å være en del av en dynamisk gjeng som er svært interessert i å dele kunnskap. 

– Det er lav terskel for å stille hverandre spørsmål både innad i avdelingene, i de tverrfaglige teamene og på tvers av landegrenser, sier han. 

S360 har i dag kontorer i seks land i Europa, og som ansatt i Norge oppfordres de til å besøke de andre kontorene også. 

– Jeg jobbet fra kontoret i København i sommer, og en annen fra kontoret her var to uker i Nederland og jobbet der. Dette er god erfaring å ta med seg, sier Christoffer. 

Dzan Jasari til venstre og Christoffer Klausen Sundin til høyre. Dzan holder armen rundt Christoffer, begge smiler.
Dzan Jasari og Christoffer Klausen Sundin. Foto: Kristiania/Pressworks

Skjer stadig noe nytt 

En utdanning i digital markedsføring kan ifølge Christoffer passe for mange, men det er viktig å være forberedt på et høyt tempo og stadige endringer. 

– Alt det jeg lærte på skolen for tre år siden, er ikke lenger like relevant. Det skjer stadig noe nytt og kommer nye verktøy hele tiden. Du bør derfor være sulten på å lære og tåle et høyt gir, sier han. 

De stadige endringene ser de alle på som positive. Det gjør deg våken, og arbeidsdagen blir mer interessant. 

– Utviklingen gir oss jo dessuten nye smarte løsninger som gjør det enklere å arbeide. Ofte er dette verktøy som gjør at vi kan jobbe raskere, og dette sette man pris på i en travel hverdag, sier Dzan. 

Mye mer enn reklame 

De legger til at utdanningen også kan føre andre retninger enn den de har gått. 

– Kanskje vil du jobbe med å bygge opp nettbutikker etter studiene? Det er mange veier å gå, understreker Anniken. 

Dzan legger til at et studium i digital markedsføring dreier seg om mye mer enn salg og reklame. 

– Vi fikk breddekunnskap som ga oss innblikk i hvordan metodikken er og hvilke krav som stilles til oss. Studiene ga meg en forståelse for hvor mye et byrå jobber med og hvordan vi kan samarbeide best mulig, sier han. 

Dzan Jasari i fokus, de andre i trapp
Dzan Jasari og kollegene hans i s360 råder deg til å være nysgjerrig, gå ut av din egen komfortsone og knytte kontakter mens du studerer. Foto: Kristiania/Pressworks.

Still mange spørsmål 

Til andre som har valgt å studere digital markedsføring har de flere gode råd. Det å knytte kontakter i studietiden, er ett av dem. 

– Under studiet jobber man med flere prosjekter. Det kan kanskje føles trygt og komfortabelt å ikke kontakte noen bedrifter i forbindelse med arbeidet, men da vil jeg anbefale å gå litt ut av komfortsonen. Selv gjorde jeg det, og det gjorde at jeg fikk mange viktige kontakter, sier Live-Marie. 

– I dagens marked er det ofte ganske klart hvem som får jobben. Kristiania oppfordret oss tidlig til å gjøre noe ved siden av skolen, og det er jeg svært takknemlig for i dag, legger Dzan til. 

Et annet råd er å være nysgjerrig. Still heller for mange spørsmål enn for få – da lærer du mer. 

– Og tilegn deg ekstra kunnskap allerede i studietiden. Lag deg en hjemmeside, annonser der og test ut ting på egenhånd.  Dette får du nytte av når du er ferdig med bacheloren og begynner i ny jobb, avslutter Anniken. 

Double content card Digital markedsføring

  • Foto av to jenter som sitter med hver sin mac på campus Bergen

    Ta en bachelor i digital markedsføring

    Vil du bli en av bransjens dyktigste markedsførere? Med denne komplette bachelorgraden innen digital markedsføring får du verktøyene som trengs for en spennende karriere.
    Les mer
  • Student jobber med pc på skolen

    Ta en master i digital markedsføring

    Denne mastergraden gir ettertraktet og spesialisert kunnskap innen datadrevet digital markedsføring.
    Les mer