– Et hotell er som et lite mikrokosmos av et samfunn
– Reiseliv er en internasjonal vekstbransje, og det er utallige muligheter for dem som vil gjøre dette til en levevei, sier Wilhelm Hartwig. Etter studiene ved Kristiania har han ledet fem hoteller og er nå del av et spennende, nytt konsept.
– Selv om jeg har vært trofast i bransjen etter studiene, er min erfaring med hotelledelsesfaget at den er såpass allsidig at man er attraktiv for flere ulike bransjer etter at man er ferdig på skolen, sier Wilhelm Hartwig.
Gjennom snart 20 år har han ledet flere forskjellige hoteller med ulike konsepter, men kjernen i driften er alltid den samme.
– Vi skal skape gode gjesteopplevelser. Å jobbe med dedikerte medarbeidere som motiveres av å jakte på disse opplevelsene, er kanskje det jeg syns er mest motiverende, sier han.
– Jeg elsker mennesker, og det er nok grunnen til at jeg elsker denne bransjen, legger han til.
Alene i resepsjonen
Wilhelm liker godt kontrasten mellom å være ute på scenen blant gjestene, midt i selve verdiskapningen, og det å jobbe administrativt med strategi.
– Det er noe helt unikt og fantastisk inspirerende med en slik måte å jobbe på. Når jeg og teamet mitt sitter på hotellet og jobber, sitter vi som regel ute blant gjester. Det er ganske kult, sier han.
Og apropos gjester, har han også fått erfare en tid da godt belegg ikke var hverdagskost. Under pandemien var han direktør på Amerikalinjen, midt på Jernbanetorget i Oslo.
– Dette er kanskje en av Norges mest folkerike plasser gjennom et vanlig døgn, og jeg kommer aldri til å glemme den dagen jeg satt helt alene i resepsjonen og så ut på et apokalyptisk Jernbanetorg uten et menneske. Alle våre fantastiske medarbeidere var permittert, og landet sto stille, sier han.
Full av fremtidsoptimisme
Pandemien var et traume for landet, og hotellene ble hardt rammet.
– Reiselivsbransjen var nok bransjen som befant seg ytterst ute på stranden da tsunamien traff. Rått og brutalt var det, sier han.
Nå er imidlertid hverdagen tilbake for fullt, og pandemien og nedstenging føles som et fjernt fortidsminne.
Avinor rapporterte nylig at flytrafikken er på vei tilbake til før korona-nivå.
– Avinor rapporterte nylig at flytrafikken snart er på vei tilbake til før korona-nivå, og folk er i full bevegelse igjen. Kultur og menneskers behov for å treffes skapes ikke via Teams-møter, sier han.
Selv er Wilhelm full av fremtidsoptimisme.
– Det er ingen tvil om at det har skjedd vanvittig mye innovasjon mens folk satt innelåst, og nå begynner dette å utfolde seg i ulike deler av bransjen, sier han.
Den store drømmen
For Wilhelm startet det hele for alvor da han begynte på Bachelor i hotelledelse ved Kristiania. Interessen hadde han imidlertid lenge før det.
– Jeg har alltid hatt en fascinasjon for hotell. Jeg har hatt en drøm om å gjøre en karriere i denne bransjen siden jeg var liten gutt, sier han.
Bachelor i hotelledelse var derfor et naturlig valg da han skulle ta fatt på studier.
– Jeg ser tilbake på mine tre år som student med veldig mye glede. Det at Kristiania jobber så tett med bransjen, gjør at studentene får mye verdifull erfaring allerede i studietiden, sier han.
Nyttig erfaring i studietiden
Han mener bacheloren byr på mange muligheter.
– Bruk derfor studietiden til å få mest mulig erfaring, slik at du finner ut hva du liker best å drive med. Noen er analytisk anlagt og vil kanskje like å jobbe med revenue management, mens andre er mer trigget av menneskelige relasjoner og trekkes mot HR, sier han.
Han trekker videre frem teknologi som et spennende område, som bare vil bli enda viktigere i tiden som kommer.
– Da trenger vi gode tech-hoder. Jeg anbefaler alle studenter å søke seg inn i bransjen og jobbe studierelatert underveis i studieløpet. Selv jobbet jeg som bellboy, eller pikkolo, kurs- og konferansevert og resepsjonist mens jeg studerte, sier han.
Mange muligheter for dem som vil gjøre karriere
Et annet godt tips er å finne en mentor.
– Ikke vær redd for å oppsøke mennesker som er eldre og har mer erfaring enn deg. Min erfaring er at begge parter ofte får mye ut av det, sier han.
Det er en verden av muligheter i hotellbransjen.
En annen stor fordel med å jobbe mens man studerer, er at veien fra teori til praksis blir så kort.
– Du får en helt annen forståelse for det du lærer i timene når du kan ta det i bruk allerede samme kveld når du kommer på jobb. Noe av det fine med vår bransje er at det er en lavterskel-bransje med et kontinuerlig behov for engasjerte og ambisiøse folk som ønsker å utvikle seg. Det er en verden av muligheter i hotellbransjen, sier han.
En bransje for alle typer mennesker
Med mange forskjellige jobber, er det også behov for og plass til alle typer mennesker.
– Et hotell er som et lite mikrokosmos av et samfunn med alle mulige slags gjester. Da er det en stor styrke å ha en sammensatt medarbeidergruppe med forskjellige bakgrunner og kompetanser, sier han.
Og hvis du tror at hotellbransjen kun er for ekstroverte, er det helt feil. Noen av de beste hotellfolkene Wilhelm kjenner er faktisk det stikk motsatte.
– Det er et sitat som på en fin måte oppsummerer drivkraften for hva bransjen vår handler om. «The noblest art is that of making others happy», av P.T. Barnum.
– Hvis dette sitatet passer for deg, ja da passer du for hotellbransjen, sier han.
Den perfekte miksen
Wilhelms siste hotelldirektørjobb var ved Amerikalinjen, og før det har han vært hotellsjef for Norlandia Hotell Storslett, Thon Hotel Høvik, Clarion Collection Hotel Folketeateret og Clarion Collection Hotel Gabelshus. I 2022 sluttet han som hotelldirektør, og var med å starte selskapet Att. I dag er han CEO for selskapet.
– Vi er en liten, men utrolig dedikert gjeng som står bak Att. Vi har store drømmer, og planen er å skape et overnattingsselskap med mange hus. Att representerer godt menneskesentrert design, selvstendighet muliggjort av teknologi og lokale opplevelser på bakkeplan, sier han.
Kundene til Att er reisende som like gjerne kan ta en helg på en kul Airbnb som på et fett boutiquehotell.
– Konseptet vi har skapt er en perfekt miks av disse to opplevelsene. Selvstendigheten og uavhengigheten man får ved å booke sin egen leilighet, kombinert med pulsen og servicen man får på et bra boutiquehotell, sier han.
Gjestene er viktigst
Hos Att har de kvittet seg med den tradisjonelle resepsjonen og heller fylt førsteetasjen med lokale mat- og drikkeopplevelser.
– Det overordnede målet vårt er å skape et verdifullt bidrag til de tilreisende gjestene. Vi er en liten utfordrer, og for oss er det ekstra viktig å være lett på tå. Vi ønsker hele tiden å lære mer for å kunne videreutvikle våre tjenester og skape enda bedre og smidigere gjestereiser, sier Wilhelm.
Det er alltid noe som skjer når man driver hotell, og det går ikke en dag uten at jeg er i kontakt med gjester.
Og prinsippene som ligger i bunn er de samme for Att som for andre hoteller.
– Det er alltid noe som skjer når man driver hotell, og det går ikke en dag uten at jeg er i kontakt med gjester. Å lytte til gjestene er noe av det viktigste vi gjør, for den dagen du mister kontakt med gjesten, mister du også kontroll på virksomheten, avslutter han.
BA hotelledelse + veiledning content card IMG
Vil du også studere hotelledelse?
Drømmer du om å jobbe med ledelse, drift og utvikling av hotell- og reiselivsbedrifter? Dette er studiet for deg med ambisjoner om å gjøre karriere i denne bransjen.Les merNoe du lurer på?
Interessert i våre studier og lyst til å snakke med noen hos oss? Bestill gjerne en veiledningssamtale! Samtalen er helt gratis og uforpliktende.Les mer