Fagskolestudenter vant lønnet designoppdrag
På fagskoleutdanningen i Grafisk design får studentene trening i å jobbe med reelle kundeoppdrag. Hanna Markali (27), Ida-Marie Martinussen (27) og Nora Stige (24) får betalt for å sette sitt preg på den visuelle identiteten til en mangeårig samarbeidspartner av Kristiania.
– Jeg er stolt av det vi har laget sammen, sier Hanna.
De tre studentene konkurrerte med to andre grupper i klassen om å vinne oppdraget. På to uker skulle de utvikle et konseptforslag som så skulle pitches for studieagenten Education Link.
– Vi jobbet veldig intensivt, forteller Hanna.
– Det var krevende, men også veldig gøy, legger Nora til.
Vi opplever Nora, Ida-Marie og Hanna som veldig seriøse og profesjonelle. Det er vanskelig å tro at de «bare» er studenter.
– Overgikk forventingene våre
Education Link har i mange år samarbeidet med Kristiania. De gir fagskolestudenter muligheten til å bygge på en toårig fagskolegrad til en bachelorgrad, ved å ta et ekstra studieår i utlandet. Studieveileder i Education Link Johan Rådström, skryter av arbeidet til grafisk design-studentene.
– Jeg må si at alle gruppene som deltok overgikk forventningene våre. Å kunne presentere et så omfattende arbeid på såpass kort tid, er utrolig imponerende, forteller Johan og legger til:
– Studentene har ferdigheter som vi selv ikke har. Og at de selv er i målgruppen vi retter oss mot, gjør det enda mer interessant.
Grafisk design-studenter designer papiragenda for hele Europa!
Et eventyrlig design
I utviklingen av konseptet har Nora, Ida-Marie og Hanna forsøkt å implementere verdiene til Education Link i designet.
– Education Link er opptatt av å være personlige, slik at det blir en lavere terskel mellom dem og studentene. Vi har prøvd å formidle dette, samtidig som vi har modernisert det litt, forklarer Nora.
Studentene valgte å gå for et fargerikt og abstrakt konsept, som gjorde at de skilte seg ut fra de andre gruppene. Dette var noe Education Link vektla da de skulle utnevne vinnergruppen.
– Vi synes at gruppen presenterte et vågalt og ganske eventyrlig design, med en spennende fargepalett som skiller seg fra andre. Ved å bruke flere forskjellige farger kan vi variere oss selv, men likevel være gjenkjennelige, forklarer Johan Rådström.
Ida-Marie forteller at hun og resten av gruppen er fornøyde med jobben de har gjort, til tross for at de hadde kort tid på å ferdigstille konseptet.
– Jeg syntes konseptet vårt er gjennomarbeidet selv om vi bare hadde to uker på oss. Alle forklaringene våre er forankret i fakta – vi har ikke bare gjort tilfeldige valg, forteller Ida-Marie.
Opplever studentene som seriøse og profesjonelle
De tre Kristiania-studentene skal nå videreutvikle konseptet de presenterte for Education Link og designe en ny visuell identitet for selskapet. Johan forteller at samarbeidet med studentene har fungert veldig bra så langt.
– Vi opplever Nora, Ida-Marie og Hanna som veldig seriøse og profesjonelle. Det er vanskelig å tro at de «bare» er studenter.
Jeg tror det er en fordel å gå på fagskole når man skal jobbe i et praktisk yrke som grafisk design.
Den visuelle identiteten til Education Link vil blant annet bli brukt på nettsiden deres, i trykksaker og i sosiale medier. Ida-Marie trekker frem viktigheten av å ha en god visuell profil i sosiale medier.
– Vi er i en tid der stadig flere sjekker Instagram før de skal bestemme seg for noe. Derfor kan man selge seg veldig godt inn til studenter der, forklarer hun.
Hanna, Ida-Marie og Nora synes at det både er lærerikt og gøy å jobbe med en ekte kunde. De forteller at Johan og resten av Education Link er gode til å kommunisere, og at de er åpne for å fornye seg.
– Jeg er positivt overrasket over hvor formbare de er, og at de er med på idéene våre. Man hører jo ofte historier om vanskelige kunder, forteller Ida-Marie.
Praktisk og yrkesrettet utdanning
På fagskoleutdanningen i Grafisk design får studentene kompetanse til å gjennomføre en designprosess fra start til slutt. Hanna, Ida-Marie og Nora trekker frem at en av fordelene med studiet, er de lærer gjennom praktiske oppgaver.
– Jeg tror det er en fordel å gå på fagskole når man skal jobbe i et praktisk yrke som grafisk design, sier Nora.
Studentene er innom fire temaer i semesteret og lærer både om grafisk design og interaksjonsdesign. Til nå har de blant annet designet for emballasje, apper, bøker og magasin.
– Vi lærer å designe for forskjellige målgrupper og ulike kundeoppdrag. Det gjør at vi blir veldig gode til å tilpasse oss andres idéer, forklarer Ida-Marie.
Hanna, Ida-Marie og Nora trekker frem at studiet er tett på bransjen, og at det er et stort fokus på å få studentene klare til arbeidslivet. De lærer å skrive jobbsøknader og CV, i tillegg til å utvikle egen nettside og visuell identitet.
– Man føler seg ivaretatt, avslutter Ida-Marie.