June jobber for likestilling i fotballen
June Helen Heen Lien jobber som markedskoordinator i Toppfotball Kvinner - interesseorganisasjonen for klubbene i de øverste divisjonene i Norge. En spennende og givende jobb i et marked i enorm vekst.
– Mye handler om å rekruttere unge kvinner til å satse på fotball. Vi må vise at det er mulig, og legge til rette for at de skal kunne leve av fotball, sier June.
Gjennom samarbeid med klubbene i Toppserien, Norsk Fotballforbund og andre samarbeidspartnere jobber June og Toppfotball Kvinner med utviklingen av norsk kvinnefotball.
Stillingen er som skreddersydd for June som har gått studiet som i dag heter Bachelor i innovasjon og forretningsutvikling. Gjennom studiet lærte hun mye om innovasjon, økonomi, entreprenørskap og markedsføring.
– Jeg jobber med samarbeidspartnerne og klubbene i Toppserien, og ser på hvordan vi kan utvikle, og hvilke aktiviteter vi skal ha. I tillegg hjelper jeg til med innholdsproduksjon.
Å stå på stadion og høre så mange mennesker synge og heie på ett lag, gjorde inntrykk.
Alltid vært fotballinteressert
– Jeg har vokst opp med en far og to brødre som er veldig fotballinteressert, så det har alltid vært kamper på TV-en. Jeg spilte litt som liten, men fant tidlig ut at jeg var bedre som supporter enn som spiller. La skoene tidlig på hylla, ler hun.
Hun har vært på en rekke Molde-kamper med familien, og som 16-åring dro hun til Anfield i Liverpool med faren sin og fikk en opplevelse for livet.
– Det å stå på stadion og høre så mange mennesker synge og heie på ett, lag gjorde inntrykk, sier hun.
Startet karrieren i Molde Fotballklubb
Selv om interessen for fotball lå i bunn var det litt tilfeldig at hun endte opp med å jobbe i bransjen.
– Da jeg dro hjem til Vestnes sommeren etter å ha fullført bachelorgraden min ble jeg ringt av en i nettverket mitt som ville anbefale meg til et kort vikariat i Molde Fotballklubb. Det kunne jeg ikke si nei til.
I Molde jobbet hun som markedskonsulent, med ansvar for supporterbutikken, arrangementer med supportere og spillere, og andre sponsorarrangementer.
Jeg skulle egentlig bare være der i noen uker, men det ble to år. Jeg forelsket meg i fotballverdenen.
– Jeg skulle egentlig bare være der i noen uker, men det ble to år. Jeg forelsket meg i fotballverdenen. Jeg skjønte at det var dette jeg ville jobbe med.
Hun var også i klubben under storsatsningen på kvinnelaget til MFK. June forteller at forskjellen på tilretteleggingen for kvinne- og herrefotballen er stor. Herrene har store apparater rundt seg, mens kvinnene må gjøre mye selv.
– Det ble veldig viktig for meg at kvinnene skulle føle seg like mye verdt når jeg hadde de med på fotoshoot eller eventer. At klærne deres lå brettet fint, og at alt var tilrettelagt på samme måte som for herrene.
Drives av et mål om like vilkår
Det er ikke bare på detaljnivå at forskjellene er store. Ifølge Nettavisen tjener kvinnene i Toppserien i snitt bare 25% av Eliteserie-herrenes snittinntekt på 900.000kr.
– Med like muligheter snakker vi på ingen måte bare om lønn, men om like muligheter til å drømme og oppnå mål. Vi har like muligheter når alle jenter og gutter har de samme rammebetingelsene for å delta og prestere i idretten. Når alle jenter og gutter blir møtt med respekt som fotballspillere, og har like muligheter til å forfølge en karriere i fotballen. Som spiller, som dommer, som trener, som leder.
Selv om det er langt fra likestilt i fotballen, konkluderer June med at utviklingen har vært enorm de siste årene. Tilskuertallene til Toppserien er nær doblet siden koronapandemien, og i Europa har kvinnefotballen 144 millioner tilskuere.
Med like muligheter snakker vi på ingen måte bare om lønn, men om like muligheter til å drømme og oppnå mål.
– Noen føler nok at vi ikke har kommet så langt enda, men når man sammenligner med situasjonen for noen år siden, så er det stor forskjell.
Satsningsnivået er også langt høyere nå enn tidligere. Bedrifter går inn i kvinneklubbene og bidrar til å bygge opp stadionfasiliteter og akademier.
– Det er mer å snakke om enn før, og mange har jobbet svært hardt i mange år for å få fotballen dit den er i dag.
Brann er et prakteksempel
Den norske kvinnefotballen er i sterk vekst, både kommersielt og sportslig. Brann møtte nylig Barcelona i kvartfinalen i Champions League på et fullstappet Åsane Arena, og selv om oppgjøret endte med tap gjorde Brann en overraskende god figur.
– Brann er en veldig interessant klubb å følge med på. De har knekt en kode. Produktet de har laget er vanvittig godt. De er så jordnære, er ute med supportere, reiser rundt på utrolig mange klubb-besøk og møter unge fans.
June mener det er nøkkelen til suksess. Å skape engasjement i lokalmiljøet, bygge kjennskap, og å være nær fansen.
Kreativt og givende studium
June studerte innovasjon og forretningsutvikling i Bergen. Her lærer studentene merkantile fag som markedsføring og økonomi, og kreative fag som innovasjon og desingtenkning.
– Studietiden min var veldig fin. Det var veldig viktig da jeg skulle velge studieretning at det var et sted man kunne være kreativ og utfordre seg selv, sier hun.
I tillegg til å få utfoldet seg kreativt, trekker June frem det gode klassemiljøet som en suksessfaktor.
– Vi var en liten klasse, noe som gjorde at vi ble ganske nære. Vi fant på ting med hverandre, satt sammen og leste til eksamen, og hjalp hverandre gjennom de tyngre stundene, sier hun og smiler.
– Studietiden min var veldig fin. Det var veldig viktig da jeg skulle velge studieretning at det var et sted man kunne være kreativ og utfordre seg selv.
Forelesere med lang erfaring
June forteller om svært dyktige forelesere, og trekker blant annet frem David Coates som en favoritt. At foreleserne hadde erfaring de kunne knytte opp mot det de lærte bort var ifølge June svært lærerikt.
– Vi hadde veldig gode forelesere, som snakket åpent om sine erfaringer i arbeidslivet. Vi fikk blant annet høre fra en foreleser som hadde startet et selskap som feilet gang på gang. Han snakket om opp- og nedturer, hvordan de rettet opp i feilene sine, og hva de lærte av det, sier hun.
Hun har ett konkret tips til alle som vurderer å studere.
– Du må våge å studere! Om du ikke liker studiet, så kan du alltids bytte. Mange er livredd for å velge feil, men du må prøve.
BA innovasjon og forretn + veiledning Content card Dobbel
Vil du også studere Innovasjon og forretningsutvikling?
Dette er studiet for deg som vil se idéer realisert. Med en bachelor i innovasjon og forretningsutvikling får du kunnskapen du trenger for å skape morgendagens løsninger, tjenester og produkter.Les merLurer du på noe?
Interessert i våre studier og lyst til å snakke med noen hos oss? Bestill gjerne en veiledningssamtale! Samtalen er helt gratis og uforpliktende.Les mer