– Ikke selg ting til folk som ikke har bruk for det
Tidligere Kristiania-student Khaled Amairi trodde ikke at salgsyrket var noe for ham. Men så oppdaget han at salg faktisk er noe helt annet enn alle tror – og gjorde kjempesuksess!
Karrieren begynte i det små. Foruten en jobb som butikkmedarbeider var Khaleds aller første jobb å stå på stand i dagligvarebutikker og selge kjøkkenmaskiner spesialdesignet for å lage supper av buljong og grønnsaker.
– Det var en veldig unødvendig maskin, men jeg klarte faktisk å selge ut hele lageret i regionen for maskiner, sier han og ler.
I dag er han salgs- og medlemsansvarlig i Salgs- og reklameforeningen i Bergen (SRF), Vestlandets største nettverk innen salg og kommunikasjon. Men det var aldri gitt at han skulle ende opp der!
– Trodde ikke dette var noe man kunne studere
– Jeg har alltid vært veldig ambisiøs, og visste tidlig at det er viktig for meg å få en god karriere. Egentlig hadde jeg lyst til å bli ingeniør, men så måtte jeg tenke på hva jeg faktisk var god til. Og jeg mener jeg er en god kommunikatør – god til å snakke!
Khaled begynte på studier innen økonomi og administrasjon, men forteller at han syntes det ble litt for generelt. Så kom han over Kristiania og studiet som nå heter Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse.
- Du kan studere Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse både i Oslo og Bergen – les mer her!
– Jeg tenkte aldri at det kunne være en egen utdanning. Det var jo bare noe man gjorde i en jobb.
– Ikke bare å peise på
Han begynte å studere, og kjente at dette var midt i blinken. Studiet var konkret, spennende og passet det han ville jobbe med, forteller han engasjert.
– Vi lærte å bruke teorien i praktiske sammenhenger. Coaching og entreprenørskap var favorittemnene, men alle fagene var spennende.
Samtidig som han studerte, jobbet han som forsikringkonsulent i Gjensidige.
– Jeg trodde ikke jeg skulle få den jobben – i hvert fall ikke da jeg så de andre som også skulle på jobbintervjuet. Men jeg fikk sjansen, og innså hvor viktig det var å være den man er, ikke bare prøve å passe inn på arbeidsplassen.
Han beskriver sjefen sin som empatisk og veldig dyktig, og sier at han lærte mye av henne.
– I begynnelsen tenkte jeg at selgerjobben handlet om å peise på med så mye informasjon som mulig, slik at folk ville kjøpe det jeg solgte. Men så lærte jeg at det handler like mye om empati og følelser.
Khaled sier videre at han fikk testet seg skikkelig i denne jobben. Her så han at han ikke bare kunne fortelle kunder om hva forskjellige forsikringer er, han måtte bli kjent med kundene for å se hvilke forsikringer de faktisk kunne ha nytte av, og så overbevise dem om at de hadde bruk for dette.
Han forteller om en opplevelse som gjorde sterkt inntrykk på ham. Han hadde solgt en helseforsikring til en kvinne som var overbevist om at hun aldri kom til å bli syk.
– To år senere ringte hun meg opp igjen. Det viste seg at hun hadde fått brystkreft, men siden hun hadde helseforsikring fikk hun reise til Tyskland hvor hun fikk kjempegod behandling og kunne friskmeldes ett år senere, forteller han.
Den store hemmeligheten
– En god selger må være interessert i mennesker. Det er ulikhetene som gjør folk spennende. Mange av mine artigste og fineste samtaler har vært med folk som er helt ulike meg selv. Man tenker kanskje at det er lettere å snakke med de som ligner på seg selv, men med folk som er forskjellige er det så mye mer å lære.
Han forklarer at noe av det viktigste når han jobber med salg, er å forstå hvem han snakker med.
Hvis det ikke blir et salg, sitter du igjen med en god erfaring og fine samtaler.
– Det er ikke vits å selge noe til noen som ikke har bruk for det. Når du jobber med salg bør du være interessert i å bli kjent med mennesker for å se hva de har behov for, og hvis det ikke blir et salg sitter du igjen med en god erfaring og fine samtaler.
Fra Bergen til Kenya
Etter å ha jobbet hos Gjensidige ble Khaled ansatt som rådgiver hos DnB og solgte bankens tjenester. Han forteller at han trivdes og tjente god, men at han fortsatt lurte på hva mer han kunne få til.
– Jeg vil alltid gjøre det enda litt bedre. Det som er litt skummelt med det, er at det er vanskelig å se når jeg egentlig er fornøyd. Jeg spør meg selv hva jeg vil gjøre videre, hva kan jeg bli bedre på, hva kan jeg utvikle mer, hva kan jeg ikke nok om, forteller han.
Etter studiene ved Kristiania ble han ansatt som Filialsjef hos Forex bank i en alder av 25 år, der han plutselig fikk et enormt ansvar.
– Jeg jobbet med kjøp og salg av valuta, og måtte kunne prute, vite hva som skjedde i markedet og ha kontroll på veldig mange systemer. Det var helt vilt. Det var en veldig spennende jobb, men jeg var ikke klar for den på det tidspunktet.
Da prosjektet var over, fikk jeg en telefon fra en bekjent som lurte på om jeg ville bli med til Dubai for å jobbe for Innovasjon Norge på World Expo.
Khaled ringte en kamerat som jobbet i Burundi, og spurte om de trengte folk til sine prosjekter. Timingen kunne ikke vært bedre, for de var på jakt etter noen som kunne ta ansvar for strategi og salg av mikroforsikringer i Kenya. Snart satt Khaled på et fly, klar for nye eventyr.
– Der lærte jeg masse om prosjektledelse og multikulturelt arbeid og det var kjempespennende. Da prosjektet var over, fikk jeg en telefon fra en annen bekjent som lurte på om jeg ville bli med til Dubai for å jobbe for Innovasjon Norge på World Expo, for å fremme norsk innovasjon innen bærekraft, hav, olje og energi til utenlandske selskaper.
Han forteller videre at alle disse erfaringene har vært spennende og nyttige, og at han har lært enormt mye om multikulturelt arbeid og om mulighetene som åpner seg når man går ut av komfortsonen.
Har ansvar for 370 bedrifter
Som salgs- og medlemsansvarlig hos SRF jobber Khaled med blant annet kurs, konferanser og arrangementer innen salg, markedsføring, kommunikasjon og ledelse. Her har Khaled ansvar for absolutt alle salgsprosesser og samarbeid med medlemsbedriftene, i tillegg til å oppsøke nye medlemmer.
Jeg har aldri sett meg selv som en «nettverker».
For tiden har han ansvar for 370 bedrifter på Vestlandet, og mye av jobben hans går ut på å holde SRF relevant for medlemsbedriftene. Han forklarer at en stor del av jobben handler om nettverksbygging og relasjoner.
– Det morsomste med jobben er menneskekontakten og nettverksbyggingen. Jeg har aldri sett meg selv som en «nettverker», men alle jobbene jeg har hatt er på grunn av nettverket mitt.
Khaleds beste råd
– Det viktigste du noensinne kommer til å promotere er deg selv. Tenk på deg selv som et merke: Ville du ansatt deg selv? spør Khaled retorisk.
Tidligere har han ofte lurt på hvorfor han ikke fikk jobbtilbud eller hvorfor ting ikke gikk helt som planlagt. Derfor analyserte han hvordan han fremstod på internett og oppdaget at han måtte bli flinkere til å presentere seg selv profesjonelt.
– Du kan ha en enorm mengde kunnskap, men du må finne en måte å vise dette frem på, slik at de du søkte jobb hos også kan se det, forteller han
Ingen forventer at du kan alt om faget og jobben når du er nyutdannet.
Noe av det viktigste man kan gjøre som nyutdannet, er å vise at man både kan og vil.
– Det viktigste med et studium er ikke selve teorien, men at du lærer å lære. Ingen forventer at du kan alt om faget og jobben når du er nyutdannet, men du må ønske å lære mer om det, og du må vise at du vil utvikle deg, avslutter han.
BA digital marked og salg + veiledning content card
Vil du også studere Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse?
Dette er en internasjonalt anerkjent bachelorgrad, som gir deg gode jobbutsikter. Med kompetanse innen både digital markedsføring og salg blir du ettertraktet i en rekke spennende bransjer.Les merLurer du på noe?
Interessert i våre studier og lyst til å snakke med noen hos oss? Bestill gjerne en veiledningssamtale! Samtalen er helt gratis og uforpliktende.Les mer