To kvinner og en mann står ved siden av hverandre og smiler til kamera på et kontor
Birgitte Marie Winterstø, Adelén Johansen og Tobias Okkenhaug Norum fikk alle jobb i Funcom etter endte studier i spilldesign Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Funcom er en av Norges største spillbedrifter. De har i løpet av sine 30 år laget flere kjente spill, og utvikler seg stadig for å tilpasse seg ny teknologi. Dette er en drømmejobb for mange studenter som studerer spilldesign. 

Vi treffer de tre tidligere studentene på Funcom sine kontorer hvor de jobber. Vi blir møtt med smil og latter, og får servert både kaffe og snacks før vi går gjennom en lang korridor.

Korridoren er fylt av rekvisitter til ulike spill, sverd, plakater og småfigurer. Vi setter oss ned på et møterom med vinduer i taket og utsikt over byen.

En sort bokhylle med ulike småfigurer, bøker og plakater fra DUNE vises frem.
I resepsjonen til Funcom vises rekvisitter og plakater fra Dune frem. Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Mange om beinet i spillbransjen  

Kvinne smiler til kamera mens hun holder et sverd i hendene
Birgitte viser oss noen av flere gjenstander fra spillverdenen som finnes rundt omkring på kontoret. Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Selv om alt ordnet seg for Tobias og Adelén, forteller de om en stor usikkerhet rundt å få jobb. 

– Vi ble advart allerede i første semester om at det er vanskelig å få jobb i denne bransjen. Derfor ble vi litt bekymret, spesielt i internship-perioden, da det bare var fem måneder til vi var ferdig. Man så at det ikke var særlig mange stillinger utlyst, forteller de.

Prosjektstyring er min lidenskap, og det lærte vi mye av på spilldesign.

Birgitte følte derimot at det skulle gå helt fint.  

– Prosjektstyring er min lidenskap, og det lærte vi mye av på spilldesign. Nesten alle kan ha nytte av en prosjektleder. Med en gang jeg valgte å fokusere på prosjektledelse, følte jeg at jeg var trygg med tanke på jobb. Jeg kan jobbe en annen plass i morgen dersom det skulle vært nødvendig.  

De tre landet alle prestisjefylte stillinger hos Funcom på grunn av hardt arbeid og pågangsmot. 

– Du må gjøre jobben selv 

De forteller at det var en stor overgang fra skolebenken til praksis, hvor studiet fokuserte på alle rollene innen spillutvikling. I arbeidslivet har alle derimot helt konkrete roller.  

– Utdanningen gjorde at vi klarte overgangen fint, skyter Tobias inn.

– Man må gjøre arbeidet selv, man får ingenting servert. Studiet er en guide til hvordan du kan komme deg i mål, resten må du gjøre selv, forteller Adelén.  

 Fikk bred kompetanse 

Gjennom utdanningen fikk studentene prøve seg på alt fra koding til spilldesign. Studiet er derfor rettet mer mot Indie-bransjen, hvor hver person er med på alle prosessene i å lage et spill.   

– Jeg bruker alt mulig fra studiet, og må kunne alt jeg lærte. For meg var det derfor veldig positivt at fokuset var bredt. Nå kan jeg hjelpe alle bittelitt, forteller Birgitte.

Jeg bruker alt mulig fra studiet, og må kunne alt jeg lærte.

– Om du vil inn i Indie-bransjen som store deler av spill-bransjen er av så er dette studiet definitivt rett for deg. Selv de som drømte om å jobbe i større selskap var veldig fornøyd med studiet, nettopp fordi du fikk en så bred forståelse for alles arbeidsområder.  

Mann i sort hettegenser smiler til kamera.
Tobias forteller at han følte seg klar for overgangen til arbeidslivet.Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

– Husk å bygge nettverk! 

Adelén og Tobias råder alle kommende studenter om å aktivt vise seg frem i bransjen. Det er veldig lurt å være sosial og engasjere deg i bransjen. Å skape et nettverk er det viktigste. Man må prøve å selge seg selv som en merkevare, og skille seg ut, forteller de.  

 – Det kommer godt med å møte likesinnede på studiet og man får venner for livet. Man møter like mennesker som har like interesser. Det er lett å bli gode venner med folk og da kan det igjen føles enklere å vise seg frem på sosiale arrangementer med bransjefolk. Man kan dra sammen som en gjeng, påpeker Adelén. 

– Studiet var første gang jeg møtte likesinnede «nerds», skyter Birgitte inn med et smil om munnen.

Jobber på store prosjekter  

Nå jobber de med Dune awakening, et spill basert på de kjente bøkene og filmene, som blander elementer fra massive nettrollespill og overlevelsessjangeren. 

Bildelenke til kontaktside.

Noe du lurer på?

Vi svarer på det meste om studier, opptakskrav og mer.

Spør en student her!

– Jeg planlegger hele dagen lang. Jeg jobber også med trailere, og jeg er med på så og si alt det visuelle. Jeg lager oppgaver til et team og forteller hva de må gjøre, og purrer på de om de ikke har gjort det.  

Adelén jobber som Level designer og forklarer at hun blant annet finner ut av hvordan en spiller som for eksempel sloss skal bevege seg rundt i rommet, og hva den skal gjøre. 

– Alt ordner seg  

Birgitte, Adélen og Tobias forteller at de alle var usikre på om de kunne nok til å søke plass på studiet før de begynte. Var de rett og slett gode nok? Men da de begynte på studiet, innså de raskt at de ville få all opplæringen som trengtes.

– Ikke tenk at det ikke er godt nok. Det er bare å kjøre på og om det ikke går i år, er det mulig søke igjen året etter. Alt ordner seg, forteller de.  

– Hvis noen lurer på noe eller er nysgjerrig på spilldesign så kan de ta kontakt med meg. Mange med interesse for spill er gjerne introvert og litt blyg, da kan det være fint å prate med noen som har litt erfaring, forteller Adelén.

Spilldesign + veiledning content card

  • Foto av studenter som jobber på PC med dataspill.

    Vil du også jobbe i dataspillbransjen?

    Vil du skape storslåtte spillopplevelser? Bachelor i spilldesign fra Westerdals institutt for film og medier er en anerkjent utdanning som åpner dørene til en spennende og interaktiv verden!
    Les mer
  • Bildelenke til kontaktside.

    Lurer du på noe?

    Spør en studentambassadør – de kan svare på det meste om studier på Kristiania og om hvordan det faktisk er å være student!
    Les mer