Heidi Åberg står foran plakaten som presenterer Empowering Dalene
Prosjektet "Empowering Dalane" ble presentert på University Industry Innovation Network Conference av Heidi Åberg, direktør for avdeling for arbeidsliv og innovasjonFoto: Tove Rømo Grande / Kristiania

Kristianias undervisning og forskning er, og skal være, relevant for arbeidslivet. Vi har en rekke prosjekter hvor forskning og undervisning samskapes med bedrifter, organisasjoner og myndighetsaktører. To av prosjektene ble presentert under årets UIIN-konferanse, som kobler akademia, industri og myndigheter fra 41 land over 6 kontinenter. 

Eivind Brevik presenterer plakat for andre deltagere på konferansen.
Kristianias industri-bachelor ble presentert av Eivind Brevik, pro-dekan ved School of economics, innovation and technology.Foto: Tove Rømo Grande / Kristiania

Empowering Dalane: Sammen med Dalane utdanningssenter tilbyr Kristiania regionens første masterstudium. Egersund er en omstillingskommune, og utviklingsanalyser har vist at kommunen må styrke kompetansen til innbyggerne. For å nå sine strategiske mål, legger kommunen blant annet vekt på lederutvikling. Kristiania har lyttet til behovene, og opprettet en mastergrad i praktisk lederskap sammen med Dalane Utdanningssenter i Egersund. Mastergraden er spesielt utviklet for et arbeidsliv i rask og uforutsigbar endring, med mål om å gjøre ledere bedre rustet til å navigere i en hverdag der teknologi, økonomi og klima setter nye premisser.

Industry Bachelor Programme: School of Economics, Innovation and Technologu (SEIT) har utviklet en industribachelor hvor studentene kan jobbe og tjene penger i en relevant bedrift, samtidig som de utdanner seg. Studentene sikrer også seg et solid fotfeste i arbeidslivet. Programmet går over fire studieår (åtte semestre), og inkluderer 1,5 års arbeidserfaring. Følgende bedrifter er nå med i ordningen: Avanade, EcoOnline, Visma og Skavl.

Samarbeid med arbeidslivet  

Framover jobber Kristiania for å koble forskere og undervisning enda tettere på arbeidslivet. Hvorfor?  

CEO fra UIIN, Todd Davey, innleder om fremtidens universiteter. Foto: Tove Rømo Grande / Kristiania
  • Samarbeid gjør vår forskning og undervisning relevant, og kan tas i bruk av relevante aktører. Slik kan forskning bidra til å løse konkrete samfunnsutfordringer. 
  • Samarbeid kan føre til økt finansiering gjennom forskningskontrakter, sponsoravtaler og donasjoner, som igjen kan støtte avanserte forskningsprosjekter og forbedre utdanningskvaliteten. 
  • Studenter og forskere får tilgang til moderne utstyr, ekspertise og ressurser. Dette kan gi praktisk erfaring og ferdigheter som er etterspurt i arbeidsmarkedet. 
  • Slike samarbeid kan åpne opp for internships, praktikantplasser og jobbmuligheter for studenter, noe som forbedrer karriereutsikter og gir dem verdifull arbeidslivserfaring. 
  • Kristiania kan bidra med forskning som kan kommersialiseres gjennom samarbeidsprosjekter, som gir bedre tjenester, økonomisk vekst, bedre levestandard og en bærekraftig utvikling. 
  • Samarbeid kan lede til en mer løsningsorientert utdanning hvor studenter jobber med reelle prosjekter, noe som forbedrer deres evne til å tenke kritisk og kreativt.  

– Betydningen av innovasjon og entreprenørskap kan ikke undervurderes i dagens samfunn. Det er gjennom samarbeid mellom akademia og arbeidslivet at vi kan fremme nyskapende og bærekraftige løsninger, sier Jens Barland, prorektor for arbeidsliv og innovasjon på Kristiania. 

Han legger vekt på at Kristianias fagområder ligger tett på behovene i dagens og fremtidens arbeidsmarked. Derfor skal Kristiania fortsette å utvikle utdanninger og forskning i tett samarbeid med næringslivet og andre samfunnsaktører. Det vil blant annet sikre at studentene er godt forberedt på å møte utfordringene i arbeidslivet, og kan bidra til verdiskaping og bærekraftig utvikling. Og det vil sikre at kunnskaps- og samfunnsutviklingen følger hverandre. 

Innovasjon og entreprenørskap

For å bidra til å løse samfunnets utfordringer utvikler Kristiania et verdiskapende samarbeid med arbeidslivet.
Les mer