Kunstig intelligens på Kristiania: Nøkkelen er riktig bruk av teknologien
- Du utkonkurreres ikke av kunstig intelligens. Du utkonkurreres av noen som kan bruke kunstig intelligens, sier Knut-Eric Joslin, prodekan ved SEIT (School of Economics, Innovation and Technology).
Vi fortsetter intervjuserien der Kristianere forklarer hvordan kunstig intelligens (KI) brukes i dag, hvilke muligheter og fallgruver teknologien skaper, og hvor veien går videre. Denne gangen har vi snakket med Knut-Eric Joslin, som har klare tanker om styrker og svakheter ved teknologien.
Språklig modell
Det soleklart mest brukte KI-verktøyet i dag er ChatGPT. Bare i desember 2023 fikk tjenesten 1,6 milliarder besøk fra over 100 millioner unike brukere. Og tallene er stadig stigende. Prodekan Knut-Eric Joslin har klare tanker om hvordan ChatGPT også kan hjelpe studenter med å prestere bedre.
- Studentene våre skal selvfølgelig beherske skriftlig kommunikasjon, men ChatGPT er veldig god til å sammenfatte og forklare oppgaver. Så når man jobber med lengre tekster er det et veldig produktivt verktøy.
Han påpeker derimot at selv om ChatGPT kan være god til å utforme tekster, så er tekstene den produserer ofte preget av at det ikke er en norsk språkmodell som ligger bak.
- Når man leser tekster fra ChatGPT er det gjerne et eller annet som føles litt rart og unaturlig. Ofte kan det virke som om de har blitt oversatt fra engelsk. Dette kommer nok av at den ikke er bygget på norsk språk, og har fått øve seg på et mye større bibliotek av engelske tekster.
Videre forklarer han at det kan bli problematisk når studenter bruker KI til å korte ned noe de selv har skrevet, og forsøker å argumentere for at dette fortsatt er deres egen tekst.
- KI vil alltid gjøre endringer i forkortelsen, og resultatene blir ofte ikke særlig bra. Hvis man først skal forkorte tekst, er det nok best at man heller bruker ChatGPT som et verktøy til inspirasjon, eller eventuelt be den komme med forslag til hva som kan forkortes, men at man gjør selve jobben med forkortingen selv.
Han poengterer også at ChatGPT er nettopp en språk-modell, og ikke en analytisk modell.
- Det er min opplevelse at på mer tekniske og matematiske ting, så gjør ChatGPT en del feil. La oss si at du skal lage et diagram, og ber den bruke en Python Package. Resultatet kan se nesten greit ut, men som oftest må man inn og gjøre en del redigering.
Bruk innen bankindustri
Om ChatGPT kanskje ikke egner seg så godt til tekniske fag, er dette derimot langt ifra den eneste formen for KI. Som eksempel har denne siden en liste med 15 forskjellige KI-verktøy som er skapt nettopp for å løse matematiske problemer. Joslin fremhever at KI også har mangfoldige andre bruksområder.
- Du har de store språkmodellene og generativ KI, men KI blir også mye brukt innen finansverden. For eksempel hvis du har blitt utsatt for svindel og blir oppringt av banken for å høre «Er det du som har gjort denne transaksjonen». Da er det en algoritme som har regnet ut at det er noe med transaksjonene som ikke stemmer overens med dine vanlige mønster. Og der kan KI være et kraftig verktøy.
Han påpeker at det som skiller KI fra tidligere teknologier, er at den kan holde seg selv oppdatert. Dette skaper store muligheter innen alle tjenester hvor løpende data må kontrolleres.
- Selv er jeg samfunnsøkonom, og hvis jeg ønsker å spå etterspørsel i et felt, så er KI svært nyttig til å samle data og lage avanserte analyser. Og mange bedrifter sitter fortsatt og gjør utregninger i gamle Excel-ark, og da blir mulighetene med KI enorme i forhold.
Lang utvikling fremover
En undersøkelse fra PWC fra 2023 viser at 55% av amerikanske bedrifter allerede har investert i KI av en eller annen form. Joslin påpeker at vi likevel er tidlig i utviklingen, og at KI vil få en mye større rolle fremover.

Vil du ta bachelor i kunstig intelligens?
- Jeg tror vi vil oppleve at KI vil bygges inn i alle teknologiske løsninger, både nettsider, apps, businessverktøy og dashbord. Etter hvert vil vi få et mellomlag mellom brukeren og den tekniske løsningen, som gir muligheter til å finjustere verktøyene. Men hvor lang tid det tar før vi kommer dit vil komme an på mange eksterne faktorer.
For å illustrere hva han mener forteller han om hvordan det tok lang tid før elektrifiseringen av fabrikker medførte faktisk effektivisering av samlebåndsproduksjon.
- Før elektrifiseringen hadde fabrikker samlebånd som var drevet av vannkraft eller damp. Derfor var fabrikkbyggene også formet på en måte for å ta hensyn til dette. Så når de først ble elektrifisert, ble det ikke nødvendigvis mer effektivt i begynnelsen, fordi selve bygningene fortsatt var tilpasset gammeldags teknologi.
Dette kan også beskrive hvor vi befinner oss i forhold til KI. Vi har klart å utnytte mulighetene til sitt fulle foreløpig. Joslin presiserer også at teknologien selv heller ikke har modnet ennå.
- Vi er fortsatt i en periode av utviklingen som jeg kaller «Garbage in = Garbage out». For selv om KI-verktøy har tilgang til enorme mengder data, betyr ikke det nødvendigvis at denne dataen er nyttig. Og selv om KI også blir smartere og har en viss evne til å forstå og kjenne igjen data av dårlig kvalitet, så har den fortsatt en lang vei å gå.
Nøkkelen til vellykket implementering
Ifølge spådommer fra Servion Global Solutions (SGS) vil 95% av all kundebehandling være drevet av KI innen 2035. SGS går til og med så langt å påstå at forbrukere etter hvert vil foretrekke å snakke med KI fremfor mennesker. Joslin presiserer derimot at det ikke er sånn at man kan kaste KI på hva som helst og forvente gode resultater.
- For å skjønne hvordan man kan bruke KI, må man forstå sin egen virksomhet. Man må ha en detaljert oppfatning av hvilken type data man allerede har, og hva slags problemstilling man vil løse. Hvis man først har dette, kan man konfigurere et verktøy som kan være veldig gunstig til å løse akkurat dette problemet.
Han understreker også verdien av å opparbeide seg en forståelse av hvordan KI fungerer, for å kunne dra nytte av det for fullt.
- Det er viktig at studentene våre forstår at det er de som kan fagene sine best, som også er best til å bruke disse verktøyene mest effektivt. Så alle må bygge opp en kunnskap om KI for å kunne bruke det på en effektiv måte.